DELFSKÁ ŠTÚDIA O INFORMAČNEJ ETIKE: VÝSLEDKY ANALÝZ DISKURZU
Informačná etikaV príspevku sú predstavené výsledky analýz diskurzu vybraných expertov zo SR a ČR v rámci Delfskej štúdie o informačnej etike. Štúdia je súčasťou širšieho projektu zameraného na etické výzvy digitálnej informačnej revolúcie.
V štúdii sú prezentované výsledky analýz diskurzu 19 expertov v prvom kole štúdie. Výsledky interpretujeme v rámci štruktúry štúdie v troch oblastiach: hlavné etické problémy práce s informáciami, hlavné etické dilemy vo vzťahu k moderným technológiám a hodnoty informácií.
Výskumníci aplikovali obsahové analýzy, kvalitatívnu analýzu dát, konštantnú komparatívnu analýzu, kategorizáciu a konceptuálne modelovanie. Reprezentácie diskurzu k téme sú vizualizované v troch konceptuálnych modeloch, modeloch kategórií a v záverečnom konceptuálnom modeli, ktorý zdôrazňuje sociálne a kultúrne pravidlá, konflikt hodnôt človeka a technológií a užitočnosť, pravdivosť a objektívnosť informácií.
Odporúčania pre prax sa týkajú hodnotovo-orientovaného dizajnu, digitálnych služieb, knižníc aj produktov v kontextoch informačnej gramotnosti a vzdelávania, vedy, pracovných procesov aj každodenných informácií.
ilustračné foto: pexels.com