| 
 Namiesto motta otázka:  
Motivujú nás témy európskych programov k posunu vízií 
    našich knižníc v smere používateľských potrieb a ku kvalite poskytovaných 
    služieb?  
  
Pohľad do minulosti, kritické hodnotenie predošlého vývoja a 
    správanie je jednou z účinných foriem spätnej väzby. Prinajmenšom môže 
    poslúžiť na posilnenie nášho presvedčenia, že to, čo robíme dnes, je oveľa 
    lepšie než to včerajšie, že nová generácia víťazí nad predchádzajúcou nielen 
    silou, ale aj kvalitou. Nastavme si na moment spätné zrkadlo na krátku exkurziu do 
    minulosti rozvoja knižničných systémov s osobitnou pozornosťou na postavenie a úlohy 
    používateľa. 
  
Spätné zrkadlo 
Pripomeňme si staré zlaté časy prvých INFOS-ov, keď nás 
    takmer všetkých bezo zvyšku opanovali pojmy systém a systémové inžinierstvo ako 
    metóda a niekedy aj cieľ nášho snaženia. Diskutované, analyzované a navrhované 
    systémy 1. generácie nepoznali pojem používateľ, ktorý sa rozplýval kdesi v 
    systémovom okolí a z hľadiska systémovej architektúry nebol zaujímavý. Dôležitý 
    bol systém, a najmä jeho autori (zdá sa, že táto generácia má tvrdý korienok). 
    Ľudský faktor sa objavuje a stáva módou s nástupom 2. generácie informačných 
    systémov, v ktorej dominuje analýza a návrh rozhrania človek – stroj (man-machine 
    interface). V období 3. generácie sa prieskum používateľov stáva súčasťou 
    analytickej prípravy návrhu systémov, ktorý sa často opiera aj o výsledky prieskumu 
    správania používateľov. Spomínané tri predchádzajúce generácie rozvoja 
    knižničných systémov (otázka znie, či sú naozaj predchádzajúce) ponímajú 
    používateľa len ako súčasť okolia systémov, istej reality, pre ktorú sa navrhujú 
    a v ktorej majú fungovať.  
Pre nastupujúcu generačnú epochu, nazvime ju podľa poradia 4. 
    generáciou, je typická interakcia používateľa a systému vo všetkých vývojových 
    fázach. Od formulácie zadania, návrhu funkcionality až po overovanie v praxi a 
    priebežný vývoj sa uplatňuje aktívny vplyv používateľa – spätná väzba vo 
    forme požiadaviek, pripomienok, návrhov alebo objektívnych meraní výkonov či 
    efektívnosti daného systému, služby, zariadenia. 
Naším problémom je však skutočnosť, že všetky spomínané 
    generácie systémov, a najmä ich reprezentantov a používateľov, jestvujú a dokonca 
    sa rozvíjajú súčasne. V knižnično-politických a odborných kruhoch je, žiaľ, 
    dodnes rovnakou mierou zastúpený názor, že v prvom rade treba „formovať 
    používateľa“ (nech si zvykne na systém, čo sa mu poskytol) ako presvedčenie a 
    ochota rešpektovať požiadavky a potreby používateľa od samého počiatku. Ťažko 
    posúdiť, kde sú príčiny tohto chaosu, ktorého dôsledkom je zreteľné zaostávanie 
    za vývojom v susedných krajinách, krajinách EÚ a ostatných vyspelých častiach 
    knižničného sveta. Pravdepodobne chýba dostatočná motivácia, neuplatňujú sa 
    nástroje strategického riadenia, nehodnotia sa výsledky, neanalyzujú ani nespomínajú 
    chyby. Čo však určite nechýba, to je inšpirácia. Na mieste je teda otázka: 
    „Motivujú nás témy európskych programov k posunu vízií našich knižníc v smere 
    používateľských potrieb?“  
ELAG 1996  
Na 20. konferencii ELAG na tému Kvalita elektronickej služby bola 
    problematika identifikácie potrieb a očakávaní používateľov obsiahnutá v pracovnom 
    seminári [3] zameranom na návrh používateľského rozhrania knižničných aplikácií 
    (GUI´s for library end-users). Skôr ako sa pristúpilo k diskusii o tom, ako by malo 
    toto rozhranie vyzerať, sformulovali sa nasledujúce otázky:  
- Kto sú naši koncoví používatelia (miestni a vzdialení)? 
 
- Aké sú ich potreby? 
 
- Čo očakávajú od systému? 
 
- Ako spolupracujú so systémom? 
 
- Aké vedomosti majú o našej aplikačnej oblasti? 
 
- Ako sú oboznámení s IT? 
 
 
Diskutovalo sa tiež o potenciálnych výhodách periodických 
    prieskumov a priebežného monitorovania požiadaviek s cieľom poznať aktuálne potreby 
    a očakávania používateľov. Na základe stanovenia charakteristík hlavných 
    kategórií používateľov by sa mala ľahšie hodnotiť miera, do akej dostupné 
    grafické rozhrania korešpondujú, s obvyklými triedami požiadaviek používateľov. Na 
    úvod rokovania o hlavných aspektoch voľby a implementácie GUI sa vyslovili ďalšie 
    tri otázky:  
- Aký význam má GUI pre používateľov knižničných služieb? 
 
- Ako navrhnúť rozhranie tak, aby posilnilo kladné hodnotenie
 
        knižničných služieb používateľmi?  
- Aké kritériá možno použiť na hodnotenie GUI? 
 
 
 V záveroch seminára sa okrem iného uvádza: Pri návrhu GUI 
    pre knižničné aplikácie v SR treba dobre a vopred poznať charakteristiky populácie 
    koncových používateľov, ktorým je služba určená, pričom treba mať na mysli, že 
    každý deň môžu prísť do styku so systémom cez internet alebo iný typ sietí nové 
    skupiny používateľov s neznámymi potrebami a očakávaniami. Periodické analýzy 
    prieskumu môžu napomôcť hodnotenie miery korešpondencie medzi poskytovanou službou a 
    očakávaniami tých kategórií používateľov, ktorých možno identifikovať a 
    kontaktovať. V prípade vzdialených používateľov, ktorí môžu byť náhodní alebo 
    neidentifikovateľní, je potrebné mať čiastočnú spätnú väzbu z jednotlivých 
    článkov „reťaze“ danej služby (vrátane GUI), napríklad vo forme dotazníkov 
    alebo hodnotiacich formulárov pri každom použití služby alebo v rámci periodických 
    prieskumov. V každom prípade bude užitočné robiť časté analýzy transakcií na 
    získanie informácií o správaní sa používateľov, o ich schopnosti využiť 
    vlastnosti systému. Štatistika o počte a výsledkoch dotazov môže napomôcť návrh a 
    implementáciu nových služieb a vývoj nových štýlov používateľských rozhraní.  
Knižniční koncoví používatelia by mali byť zapojení podľa 
    možností čo najviac do jednotlivých etáp návrhu, implementácie, testovania a 
    priebežného zlepšovania knižničných služieb a zodpovedajúcich používateľských 
    rozhraní. Jednou z iniciatív môže byť napríklad založenie Európskej skupiny 
    knižničných používateľov (ELUG), alebo vytvorenie fóra na výmenu poznatkov o 
    požiadavkách používateľov.  
Viac: http://www.kbr.be/elag/20seminar/contents.htm 
     
PULMAN 1999  
V rámci 5. rámcového výskumného programu EÚ na roky 1999 – 
    2002 sa prijala iniciatíva-projekt č. IST-2000-29204 na založenie tematickej siete s 
    voľne preloženým názvom Sieť na mobilizáciu rozvoja verejných knižníc (angl. 
    Public Libraries Mobilising Advanced Networks – PULMAN). Na projekte PULMAN sa 
    podieľali inštitúcie z 26 európskych krajín [1]. V rámci projektu sa vypracoval 
    súbor odporúčaní vo forme metodických príručiek (Digital guidelines manual – DGM 
    : http://www.pulmanweb.org/DGMs/DGMs.htm). 
Pre oblasť manažmentu sa spracovala popri ďalších aj smernica 
    zaoberajúca sa meraním výkonov:  
DGM – Meranie výkonov a hodnotiace nástroje. V časti 
    Praktické odporúčania sa uvádza odsek venovaný normalizovaným dotazníkom pre 
    koncových používateľov. Dotazníky ako nástroj prieskumu trhu majú pre verejné 
    knižnice veľkú potenciálnu hodnotu. Sú však pomerne časovo náročné s ohľadom na 
    výber otázok, vzoriek a spracovanie. Použitím normalizovaných dotazníkov možno 
    znížiť celkové náklady a zvýšiť hodnotu tejto formy prieskumu. Vo Veľkej 
    Británii sa napríklad používajú  
    4 základné normalizované dotazníky pre verejné knižnice (Public Libraries User 
    Survey – PLUS): 
- dotazník zameraný na využívanie knižníc všeobecne, 
 
- využívanie detskými čitateľmi, 
 
- využívanie elektronických služieb 
 
- dotazník pre tých, ktorí knižnicu nevyužívajú. 
 
 
Výsledky týchto prieskumov sa ukladajú do spoločnej bázy 
    údajov a slúžia na štatistiky a porovnávanie výkonov knižníc (benchmarking). 
    Výsledky sa uznávajú ako ukazovatele kvality normovaného výkonu knižníc.  
Výzva z Oeirasu: 13. a 14. marca 2003 sa konala v stredisku Oeiras 
    neďaleko Lisabonu záverečná konferencia medzinárodného projektu PULMAN s názvom 
    „Public Libraries, Museums and Archives Working Together in eEurope (http://www.pulmanweb.org/documents/Oeiras_v2.1_5mar%20(1).doc)“. 
    170 účastníkov zo 41 krajín odsúhlasilo základné priority a desaťbodový plán 
    aktivít, ktorý sa prijal vo forme Manifestu z Oeiras (Oeiras Manifesto, the PULMAN 
    agenda for eEurope). Prijatý akčný plán a výzva adresovaná ministrom, politikom a 
    odborníkom na národnej a miestnej úrovni má 10 zadaní, z ktorých sa najmenej 3 
    priamo týkajú práce s používateľom:  
- Zostaviť stratégie, ktoré využívajú a rozvíjajú zručnosti a
 
        infraštruktúru európskej siete verejných knižníc, archívov a múzeí s cieľom 
        naplno uplatniť ich sociálny, kultúrny a ekonomický potenciál.  
- Implementovať politiku náboru a školenia personálu knižníc,
 
        vrátane primeranej mzdy a podmienok, na zabezpečenie kapacít a zručností na 
        efektívne riešenie potrieb používateľov, napríklad podpora vyučovania a 
        využívanie technológií informačnej společnosti.  
- Monitorovať meniace sa potreby používateľov ako súčasť rozvoja
 
        politiky založenej na poznatkoch (evidencebased policy development) a plánovania 
        investícií.  
- Merať a vyhodnocovať služby na pravidelnom základe, najmä tých,
 
        ktoré zahŕňajú nové technológie, a zostaviť kritériá porovnávania (benchmarking) 
        na odhad vplyvu a výstupov investícií.  
 
Libecon2000 (http://www.libecon.org) 
Európska komisia sa od roku 1980 systematicky zameriava na prieskum 
    a rozvoj knižničných aktivít. Vybavenosť, služby a ekonomika knižníc sa na pôde 
    EÚ monitoruje už od roku 1980 [6]. Neskôr sa uskutočnilo niekoľko prieskumov v 
    členských krajinách európskeho združenia pre voľný obchod (EFTA) a krajinách 
    strednej a východnej Európy (SVE) [7]. Projekt Libecon2000 sa riešil v rámci 
    čiastkového programu FP4 Telematického aplikačného programu EK DG 13 [2].  
Ústredným motívom projektu bolo vybudovanie priebežne 
    aktualizovanej bázy štatistických údajov o knižničných aktivitách a sprievodných 
    nákladoch vo vzťahu k národným ekonomikám zúčastnených krajín.  
Riešitelia projektu si vytýčili tieto hlavné ciele:  
- vyhodnotiť súčasný stav rozvoja štatistického sledovania
 
        knižničných aktivít v jednotlivých krajinách,  
- odporučiť odsúhlasený protokol spolupráce medzi ústrednými
 
        agentúrami na uľahčenie spracovania štatistických údajov,  
- vyzdvihnúť možnosť využitia medzinárodného porovnávania na
 
        hodnotenie výkonov,  
- rozvinúť spoluprácu na rýchlejšom rozvoji konzistencie
 
        definícií,  
- harmonizovať štatistický monitoring knižničných aktivít, 
 
- zjednotiť metodiku a postupy porovnávania úrovne zabezpečenia
 
        verejných knižnično-informačných služieb.  
 
Projekt realizoval inštitút verejného financovania (Institute of 
    Public Finance Ltd. – IPF) vo Veľkej Británii. Na projekte sa zúčastnilo 29 
    členských a asociovaných štátov EÚ a EFTA. Výsledky s podrobnou analýzou a 
    metodickými odporúčaniami sa publikovali v rozsiahlej správe tzv. Millenium report 
    [8]. 
Renardus 2002  
V roku 2002 vrcholilo riešenie európskeho projektu IST – 
    1999-10562 Reynard – Academic Subject Gateway Service Europe – RENARDUS, zameraného 
    na vývoj tematických portálových služieb (subject gateway services). Jedným zo 
    základných výstupov projektu bola správa o prieskume používateľov (WP5–D5.2), 
    ktorý sa uskutočnil na vzorke 296 používateľov pilotnej verzie implementovanej 
    služby. Tomuto prieskumu však predchádzala komplexná štúdia o požiadavkách 
    používateľov – tzv. prieskum prieskumov koncových používateľov (Survey of end 
    user surveys – WP6 – D 6.6), čo v porovnaní s ostatnými projektmi znamenalo 
    významný kvalitatívny a metodický posun. Prieskum prieskumov poskytuje prehľad o 
    existujúcich prieskumoch používateľov a ďalších dokumentoch, ktoré sa venujú 
    požiadavkám používateľov a metodickým otázkam prieskumu. Hoci nástroje a metódy 
    hodnotenia používateľov boli rôznorodé, snahou bolo sformulovať základné 
    požiadavky používateľov na novú organizáciu prístupu k elektronickým informačným 
    prameňom cez internet.  
Prieskum poskytol základné odpovede na:  
- požiadavky používateľov na kvalitu a kategorizáciu
 
        informačných prameňov,  
- technické vybavenie, 
 
- prieskum nástrojov (hity, prieskumové masky…), 
 
- pomocné nástrojov (pomocné texty a návody), 
 
- používateľské profily (povolanie, vek…). 
 
 
Prieskum sumarizuje výsledky získané v rámci 9 súbežne 
    riešených a vecne podobne orientovaných projektov EÚ (DESIRE, DutchESS, EELS, EEVL, 
    EULER, FVL, PRIDE, SOSIG a SSG-FI).  
C@limera 2005  
Úspech smerníc DGM, ktoré sa vypracovali v rámci projektu 
    PULMAN, podnietil iniciatívu na ich dopracovanie a aktualizáciu v rámci projektu 
    C@limera (Cultural Applications: Local Institutions Mediating Electronic Resources), 
    ktorý v rokoch 2003 – 2005 ideovo nadviazal a rozšíril záber o múzeá a archívy. 
    Jedným z výstupov projektu bolo vydanie súboru odporúčaní pre dobrú prax (Good 
    Practice Guidelines) [5]. 2. časť publikácie – Odporúčania pre riadenie – 
    obsahuje 6 smerníc, v ktorých sa odráža orientácia na používateľa a jeho 
    požiadavky na:  
- strategické plánovanie, 
 
- spoluprácu a partnerstvo, 
 
- modely podnikania, 
 
- personálne zabezpečenie, 
 
- meranie výkonov a hodnotenie, 
 
- legislatívne a právne otázky. 
 
 
Kapitola Meranie výkonov a hodnotenie sa zaoberá nasledovnými 
    témami: štatistika múzeí, archívov a verejných knižníc a meranie ich výkonov, 
    nové štatistické ukazovatele a iné nástroje na hodnotenie elektronických služieb, 
    porovnávacie testy, meranie hodnoty a vplyvu činností, normalizované dotazníky a 
    štandardné postupy [4].  
Viac: http://www.calimera.org 
       
TEL 2005  
Prieskum názorov, požiadaviek a pripomienok používateľov je v 
    súčasnosti integrálnou súčasťou každého (profesionálne) riadeného projektu. 
    Dobrým príkladom je projekt The European Library – TEL. Vo februári 2006 sa na 
    stránkach portálu TEL publikovala výzva na druhý prieskum názorov používateľov 
    (The second The European Library user opinion survey). V rámci projektu sa v lete 2005 
    prostredníctvom beta verzie portálu uskutočnil prvý prieskum názorov a požiadaviek 
    používateľov. Odpovede sa zahrnuli do prvej verzie Európskej knižnice (TEL) v 
    novembri 2005 [12]. Druhý prieskum má poslúžiť na získanie aktuálnych pripomienok a 
    názorov na prípadné vylepšenie systému ešte pred spustením verzie 1.3, 
    naplánovanej na leto 2006. Online prieskum navrhli a pripravili partnerské knižnice 
    projektu z 13 krajín EÚ (Rakúsko, Veľká Británia, Chorvátsko, Dánsko, Estónsko, 
    Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Litva, Holandsko, Portugalsko, Srbsko a 
    Švajčiarsko). Otázky sú zamerané na hodnotenie užitočnosti štruktúry portálu 
    webového sídla a praktických skúseností pri informačnom prieskume pomocou 
    implementovaných nástrojov prostredníctvom portálu The European Library (http://www.theeuropeanlibrary.org/portal/index.html). 
     
DoD 2006  
Digitalizácia na objednávku (Digitisation on Demand – DoD) je 
    názov nového projektu prijatého v 6. rámcovom programe v línii eGovernment pod 
    kódovým označením eTEN 518635 – DOD. Na projekte spolupracuje 13 popredných 
    knižníc z 8 európskych krajín (Rakúsko – koordinátorom je Univerzitná knižnica v 
    Innsbrucku, Slovinsko, Dánsko, Portugalsko, Nemecko, Estónsko, Maďarsko, Slovensko – 
    UKB a od roku 2007 aj Česká republika – MZK Brno). Projekt s plánovanou dobou 
    riešenia 18 mesiacov sa zameriava na rozvoj komplexných a operatívnych služieb 
    digitalizácie a dodávania dokumentov. Ako jeden z hlavných cieľov sa zadefinoval 
    pracovný balík (Work Package): Prieskum trhu – spotrebiteľský trh.  
Trh koncových používateľov pre e-knihy je základom celej 
    služby. Otázkou je, nakoľko sú ochotní zákazníci z Európy a ostatného sveta 
    zaplatiť za digitalizovanú e-knihu? Ktorá z cieľových skupín je najvhodnejšia na 
    oslovenie, marketing a informačnú kampaň? Čo očakávajú od služby DoD a ako ich 
    možno motivovať na pravidelné využívanie služby? A osobitne dôležité v európskom 
    rozmere je: Aké sú kultúrne rozdiely medzi členskými štátmi, ktoré ovplyvňujú 
    úspech služby?   
Metódy na prieskum trhu zamerané na spotrebiteľský trh:  
- Validácia založená na testovacích inštaláciách DoD služby (v
 
        každej zo zúčastnených knižníc); dve cieľové skupiny na ďalšiu analýzu – 
        registrovaní používatelia knižníc s osobným kontaktom ku knižnici a používatelia, 
        čo už služby využili.  
- Zber a analýzy všetkých výskumných prác. Na základe týchto
 
        štúdií sa umožní základné všeobecné pochopenie trhu koncových používateľov a 
        očakávaný rozvoj v nasledujúcich rokoch.  
- Definovanie nových cieľových skupín a zisťovanie ich názorov a
 
        vôle na využitie služby v budúcnosti.  
 
Cieľová skupina: používatelia knižníc.  
Pozostáva najmä z akademického personálu (profesori, asistenti), 
    učitelia, študenti, novinári, genealógovia, súkromný výskum, kronikári… Osobné 
    interview možno organizovať v knižniciach alebo pomocou webových dotazníkov.  
Pracovný balík sa člení na tri úlohy (Task):  
- Task 1: trh e-knihy a cieľové skupiny (prieskum, vyhodnotenie,
 
        website);  
- Task 2: prieskum skupiny používateľov (zistenie rozsahu a povahy
 
        spotrebiteľského trhu, odhad kapacít systému na základe vyhodnotenia skúseností so 
        službou);  
- Task 3: publikácie a správa (záverečná správa, mesačný
 
        spravodaj pre knižnice a používateľov).  
 
Výskum mienky používateľov sa uskutoční osobným rozhovorom s 
    používateľom v knižnici alebo dotazníkovou formou, pričom dôležití budú 
    čitatelia, ktorí už službu použili (po kontakte s ňou už majú na ňu svoj názor), 
    a „noví“ čitatelia, ktorí sú potenciálnymi používateľmi služby.  
Hypotézy výskumu čitateľov:  
- potenciálni používatelia služby DoD sú schopní použiť službu
 
        a efektívne využiť produkt služby tak, aby im priniesol úžitok;  
- služba bude používateľmi vyhľadávaná v takom rozsahu a
 
        frekvencii ako pri ostaných službách knižnice, teda nepredpokladá sa nadmerný 
        záujem o službu či úplný nezáujem čitateľov o službu;  
- predpokladá sa väčší záujem o dokumenty historickej povahy než
 
        o súčasné.  
 
Hlavným cieľom výskumu používateľskej mienky je zistenie 
    skutočného záujmu zo strany čitateľov, schopností čitateľov využiť produkt 
    služby, rentabilitu služby, čím bude možné službu nasmerovať presnejšie na 
    potreby používateľov. Metódy a prostriedky výskumu sú: dotazník pre čitateľov 
    UKB, dotazník pre ostatné knižnice, ktoré majú záujem o digitalizáciu, osobný 
    rozhovor s používateľom služby priamo v knižnici, osobný rozhovor s potenciálnymi 
    používateľmi služby v knižnici, elektronický dotazník určený pre používateľa, 
    vystavený na stránkach (dobrovoľný, záujmový), analýza už vyhotovených 
    objednávok z ľubovoľných hľadísk. Úlohou výskumu je zistiť záujem 
    používateľov, na základe ktorého je možné predpokladať a určiť ďalší vývoj 
    služby.  
Library 2.0  
Library 2.0 je perspektívny model knižničných služieb, ktorý 
    reaguje na zmeny a trendy technológií, organizácie a nové možnosti a spôsoby 
    interakcie s používateľmi [9]. Zameriava sa na poskytovanie online služieb (opac, 
    helpdesk, RSS…) a rastúci spätný tok informácií od používateľa do knižnice. 
    Knižničné služby sa podľa tohto modelu priebežne rozvíjajú a prehodnocujú v 
    záujme čo najlepšej obsluhy používateľov. Snahou je zapojiť používateľa do 
    návrhu a implementácie knižničných služieb prostredníctvom podnecovania spätnej 
    väzby a spoluúčasti. Očakáva sa, že model Library 2.0 nahradí a revolučným 
    spôsobom zmení doterajšie tradičné jednosmerné poskytovanie a zostavovanie ponuky 
    služieb knižnicami. Knižničné služby by sa mali častejšie a pravidelne 
    vyhodnocovať a upravovať podľa meniacich sa potrieb používateľov. Aktívny a 
    motivovaný používateľ sa stáva významným článkom v procese rozvoja. Obojstranná 
    výmena informácií a nápadov, od knižnice k používateľovi a od používateľa do 
    knižnice, napomáha sústavné a rýchle zlepšovanie a prispôsobovanie služieb. 
    Používateľ sa stáva účastníkom, spolutvorcom a konzultantom pri realizácii 
    služby, resp. produktu rovnako v reálnej či virtuálnej forme.  
Základnými princípmi modelu Library 2.0 sú [10, 11]:  
- konektivita, nástroje a aplikácie Web 2.0, 
 
- zapojenie používateľa do návrhu a implementácie služieb, 
 
- používatelia knižnice majú byť schopní modifikovať knižnicou
 
        poskytované služby,  
- odmietanie – nepružnosť softvérových riešení v knižniciach, 
 
- otvorená architektúra a rozhrania systémov, 
 
- priebežná zmena a výmena starších modelov, cyklické
 
        obnovovanie,  
- večná „beta“ verzia, 
 
- zber a integrácia nápadov a produktov z okolitých oblastí do
 
        modelov knižničných služieb,  
- trvalé overovanie a zlepšovanie služieb a ochota kedykoľvek ich
 
        nahradiť novšími a lepšími,  
- Library 2.0 je prevratná myšlienka, 
 
- rigidita plodí zlyhanie. 
 
 
Projekt VEGA 1/2481/05 
Komunikácia s používateľom bola základnou metódou riešenia 
    výskumného projektu VEGA 1/2481/05 Využívanie informácií pri informačnom 
    správaní vo vzdelávaní a vede, etapy zameranej na relevanciu informácií [13]. 
    Cieľom bolo skúmanie problematiky relevancie informácií v nových súvislostiach 
    doposiaľ v informačnej vede nepoužívanými kvalitatívnymi metódami. Predmetom 
    výskumu bola subjektívna interpretácia relevancie, ktorá odkryla nové súvislosti pri 
    využívaní informácií a priniesla nový pohľad na posudzovanie kvality informačných 
    systémov a služieb. Autorský kolektív KKIV FiF UK v Bratislave naznačil nové 
    aplikačné oblasti reprezentácie poznatkov a navrhol analytické modely spracovania a 
    využívania informácií v procesoch odborného informovania a vedeckej komunikácie v 
    klasickom i elektronickom prostredí vedeckých a kultúrnych informačných systémov. Aj 
    tu sa potvrdzuje, že  kvalita poskytovaných informácií a informačných služieb 
    je predovšetkým reflexiou reálnych potrieb a informačného správania používateľa.  
Záverom  
Krátky exkurz do knižničných projektov a iniciatív v 
    uplynulých desiatich rokoch potvrdzuje trvalý záujem o čo najlepšie uspokojovanie 
    používateľských potrieb pri rozvoji knižničných systémov a služieb. Prvé 
    signály, ako napokon v mnohých ďalších oblastiach rozvoja knižničných systémov, 
    zazneli na rokovaní expertnej Európskej skupiny pre automatizáciu knižníc (ELAG) a 
    rozvinuli sa v plnej šírke najmä v rámci európskych harmonizačných projektov 
    Pulman, Publica a C@limera. V najnovších projektoch riešených a pripravovaných podľa 
    zámerov 6. európskeho rámcového programu výskumu je riešenie používateľských 
    potrieb explicitnou podmienkou prijatia. Zároveň sa mení implementačná paradigma a 
    otvára sa priestor na aktívne zapojenie používateľov do spolupráce a dotváranie 
    knižnično-informačných systémov, aplikácií a komunikačného prostredia. Pred 
    knižnicami je nová výzva – Library 2.0, ktorá je vyvolaná na jednej strane 
    intenzívnym rozvojom komunikačných a informačných technológií a na druhej strane 
    rozvojom schopností a potrieb používateľa, súčasníka a spolutvorcu dnešnej 
    informačnej spoločnosti. Zdá sa, že rozvoj knižnično-informačných systémov je 
    opäť na začiatku, nastupuje 4. generácia technológií a hlásia sa nové generácie 
    používateľov. Pohľad do „spätného zrkadla“ našťastie prezrádza, že sa máme 
    o čo oprieť a že azda máme dôvod na optimizmus pri nastoľovaní nových aktuálnych 
    cieľov.  
Použitá literatúra:  
[1]      http://www.pulmanweb.org/  
    [2]      http://www.libecon.org 
     
    [3]      http://www.kbr.be/elag/20seminar/workshops/shop15.htm 
    [4]      Měření kvality a výkonu činnosti knihoven 
    (systémy, standardy, projekty). In Rešerše, č. 5/2005. Národní knihovna ČR, 
    Praha. Časové vymezení počet záznamů:  
              158 : 2000-2005.  
    [5]      C@limera. Súbor odporúčaní pre činnosť 
    knižníc, múzeí a archívov. Spolok slovenských knihovníkov : Bratislava 2005. Z 
    angl. orig. prel. S. Stasselová a kol.  
    [6]      RAMSDALE, P.: EUR 15903 EN – Library Economics in 
    Europe. An update – 1981-90. Information Management. Luxembourg : Off. F. Offic. 
    Publ. Of the Europ.  
              Commun., 1995. 244 s. ISBN 
    92-826-9197-7, ISSN 1018-5593.  
    [7]      RAMSDALE, P., FUEGI, D.:  EUR 18042 EN – 
    Library economics in Central & Eastern Europe. Libraries in the Information Society. 
    European Commision,  
              DG XIII/E. 4. Luxembourg : Off. 
    F. Offic. Publ. Of the Europ. Commun., 1997. 324 s. ISBN 92-828-1562-5, ISSN 1018-5593.  
    [8]      FUEGI, D., SUMSION, J., RAMSDALE, P. : Libecon2000 : 
    Millenium Report Announcement. In INFOS´2000. Zborník z 30. informatického 
    seminára, ktorý sa  
              konal v dňoch 3. – 6. apríla 
    2000 v Starej Lesnej. Zost. Alojz Androvič, Eva Nedorostová. Bratislava : Centrum 
    VTI SR, 2000. s. 137 až 141. ISBN 80-85165-80-5.  
    [9]      http://www.librarycrunch.com/ 
     
    [10]   MILLER, P.: WEB 2.0 : Building the New Library. In Ariadne 45, 
    2005, http://www.ariadne.ac.uk/isue45/miller/ 
     
    [11]   http://en.wikipedia.org/wiki/Library_2.0 
     
    [12]   www.theeuropeanlibrary.org/portal/ 
       
  
 
Poznámka redakcie: Ide o článok zverejnený v 
    Bulletine UKB (1/2006), ktorý s láskavým dovolením autora aj redakcie publikujeme v 
    skrátenej podobe. 
 |