| Význam a úloha knižníc v sociálnych sieťach „Knižnica je viac ako len nábytok, “ hovorí poľskýspisovateľ Stanislav Lec. Starovekí Gréci ju nazývali chrámom ducha, dnes o nej
 primárne hovoríme ako o hlavnej informačnej a vzdelávacej inštitúcií, ktorá
 dokumentuje a sprostredkúva kultúrne dedičstvo spoločnosti. Knižnice však bezpochyby
 tvorili (a tvoria) počas tisícročí ľudského vývoja aj inštitúciu spoločenskú,
 ktorá plne reflektuje sociálne potreby jednotlivcov, a to na formálnej aj neformálnej
 úrovni.
 Tradičná kamenná knižnica je dnes čoraz častejšie v odborneji laickej diskusii konfrontovaná s novou, turbulentne sa vyvíjajúcou sieťou,
 internetom. Koncepcia webu 2.0 a rozmach fenoménu sociálnych sietí sa podpísali pod
 to, že pojem komunita akoby nanovo vznikol vo virtuálnom prostredí. Internetová sieť
 sa modifikuje na sociálnu sieť, resp. na sieť sociálnych sietí. Sociálna sieť sa
 stáva sieťou komunít. Internetové (mobilné) pripojenie sa stáva sociálnym
 spojením. Informatizácia je podmienkou socializácie.
 Virtuálna sociálna sieť sa od fyzickej sociálnej sietediferencuje okrem iného teoreticky absolútnym odbúraním geografických bariér.
 Spoločenská sieť, ktorú doposiaľ budovali knižnice, sa relatívne zmenšuje. Mení
 sa samotná podstata knižničnej komunity a komunikácie ako takej. Do popredia sa
 posúva význam spolupráce jednotlivých knižníc ako základ pre vytvorenie všeobecnej
 knižničnej komunity. Reflektujú však knižnice na nové potreby spoločnosti a na
 nové modely správania? Vzniká knižniciam na reflexiu vôbec priestor?
  Virtuálne sociálne siete skúmali podrobne Dan Braha aYaneer Bar-Yam z Massachusettskej univerzity, ktorí vypracovali prieskum s názvom
 Dynamický centralizmus v komplexných sieťach. Braha a Bar-Yam sledovali e-mailovú
 komunikáciu posielanú prostredníctvom univerzitného servera počas štyroch mesiacov
 (113 dní). V záujme maximalizácie objektívnosti vylúčili z prieskumu nevyžiadanú
 komunikáciu (spam), pričom nesledovali obsah komunikácie, ale jej frekvenciu a iné
 kvantitatívne zložky na účel kvalitatívnej charakteristiky správania sa sociálnych
 sietí1.
 Prieskum sa zameral na odhalenie podstaty uzlov v sociálnychsieťach. Uzly sú prvky siete, ktoré sa vyznačujú niekoľkonásobne väčším počtom
 spojení na iné prvky siete, ako je obyčajné. Na ilustráciu si predstavme
 používateľa sociálnej siete Facebook alebo Pokec. Štandardne jeden kontakt v takejto
 sieti vytvára niekoľko desiatok spojení na iné kontakty (prvky). Uzly oproti tomu
 spájajú tisíce až státisíce kontaktov. Za základe čoho však uzly vznikajú? Ide o
 popularitu? Vplyv? Atraktivitu? Marketing?
  Sieťové uzly nie sú ničím novým. Sú súčasťouvšetkých druhov sietí, nielen sociálnych, ale aj technologických či biologických.
 Ich majoritný význam spočíva v tom, že umožňujú rýchly prenos informácií.
 Teória sietí pozná statické modely, ktoré hovoria o tom, že uzly zastávajú
 stabilné miesto – t. j. nemenia sa v čase, resp. zmena vyvolaná vplyvom času je
 minimálna. Prieskum Brahu a Bar-Yama prináša iné výsledky. Podľa nich sa uzly v
 čase dynamicky menia, pričom pre to, aby sa určitý prvok siete stal uzlom, nie je
 dôležité, koľko kontaktov má ten-ktorý prvok v adresári, ale to, koľko z týchto
 kontaktov je „živých“. Podstatná je komunikácia medzi prvkami siete a jej
 frekvencia. V reálnej praxi teda dochádza k tomu, že uzly v sieti sa stále menia, čo
 autori asociujú s tzv. 15-timi minútami slávy – t. j. časom, kedy sa stávame uzlom v
 sieti2.
 Udržanie pozície uzla v sieti si vyžaduje neprestajnú cielenúaktivitu. Práve tu sa naskytá priestor pre knižnice, ktoré majú najlepšie
 predpoklady stať sa stabilným uzlom v inak dynamicky meniacej sa sieti. Doposiaľ predsa
 tvorili takýto uzol na fyzickej úrovni. Fyzická sieť obsahuje aj nestabilné
 (dočasné) uzly, ktorými sú napr. médiá, názorové organizácie, tvorcovia verejnej
 mienky či celebrity. Ich pôsobenie na mieste uzla je časovo obmedzené, naproti tomu
 stabilita knižničnej komunity je preverená históriou. Knižnice sa teda nielenže
 môžu stať stabilným uzlom sociálnych sietí, ale aj tvorcom celkovej informačnej
 ekológie vo virtuálnom priestore ako takom. Takýmto spôsobom už nie je potrebné
 hovoriť o knižniciach vs. sociálne siete, ale o knižniciach v sociálnych sieťach.
 Potreba integrácie knižníc do virtuálnych sociálnych sietí Zmena spôsobu komunikácie ovplyvňuje samotné správaniečloveka. Najviac modifikovaná skupina je tá, ktorá prijíma nové sociálne návyky
 ako svoje vlastné, pretože doposiaľ nemala vypestované žiadne iné. Ide o mládež vo
 veku do 18 rokov. Štatistiky poukazujú na pokles čítania mládeže, čo môže mať z
 dlhodobého hľadiska výrazný dosah na existenciu knižníc3.
 Ak knižnice nie sú schopné v terajšej mládeži vypestovať návyky čítania a
 využívania knižničných služieb, nemôžeme očakávať, že sa ich preferencia
 alternatívnych zdrojov informácií (existujúcich vo virtuálnom priestore) v
 budúcnosti zmení.
 Pokles aktívneho čítania kníh sprevádza nárast využívaniainternetu u mládeže. Vzniká potreba adaptácie knižníc na nové modely správania a
 komunikácie potenciálnych (ale aj existujúcich) čitateľov. Integráciou do
 sociálnych sietí v podobe stabilného uzla majú knižnice možnosť vypestovať
 sociálne návyky čítania. Podobne ako kamenné knižnice vo fyzickej sieti sa môžu aj
 vo virtuálnej sieti stať tvorcom a zastrešovateľom vzdelanostnej internetovej
 kultúry.
 Do akej miery sa knižnice na Slovensku integrujú dovirtuálnych sietí?
 Na Slovensku existuje v súčasnosti viac ako 8 000 knižníc. Tentopočet zahŕňa knižnice vedecké, akademické, verejné, špeciálne a školské. Ak
 vylúčime obecné neprofesionálne knižnice, ostáva 5 800 knižníc4.
 Do akej miery sa knižnice na Slovensku integrujú do sociálnych sietí, aké nástroje
 využívajú a aké majú možnosti?
 Pokec.sk Pokec je najstaršou a jednou z najvyužívanejších sociálnychsietí na Slovensku. Vznikol v roku 1999 a dnes ho denne navštívi až pol milióna
 používateľov. Mesačne využije jeho služby až 80 % z celkovej internetovej
 populácie na Slovensku. Registrovaní používatelia Pokecu môžu pod svojím
 prihlasovacím menom okrem komunitných služieb využívať aj iné služby Azet.sk,
 napríklad e-mail, ktorý je v súčasnosti využívaný rovnako ako e-mail od
 spoločnosti Google (Gmail). Až 80 % zaregistrovaných používateľov má uvedený vek
 nad 18 rokov, ale až 2/3 z každodenných návštevníkov služby Pokec má menej ako 18
 rokov, teda spadá do skupiny mládeže.
 V súčasnosti je na Pokeci zaregistrovaných 8 knižníc akopoužívateľov. Z celkového počtu slovenských knižníc je to len zanedbateľné
 percento (menej ako 0,2 %). Služby Azet.sk využívajú iba verejné mestské alebo
 obecné knižnice. Ani jedna z nich nevyužíva komunitné služby sociálnej siete Pokec,
 nie je sociálnym uzlom a dokonca ani živým kontaktom v sieti. Dôvodom registrácie
 bola pravdepodobne možnosť využívania e-mailu. Výsledok z hľadiska skúmania
 aktivity a budúcej perspektívy môžeme vidieť v nasledujúcej matici:
 
 Facebook.com Facebook predstavuje v súčasnosti celosvetovo najrozšírenejšiuvirtuálnu sociálnu sieť, ktorá vznikla v roku 2004 ako univerzitný projekt. Presné
 štatistiky návštevnosti pre jednotlivé krajiny nie sú k dispozícii. Podľa odhadu
 uvedenom na samotnom Facebooku je na Slovensku zaregistrovaných približne 1 100 000
 ľudí, z čoho 314 000 má menej ako 18 rokov, čo je takmer 29 %. Koľko ľudí a v akej
 vekovej skupine patrí medzi denne aktívnych používateľov – to môžeme len
 odhadovať. Facebook uvádza, že približne polovica z celosvetovo registrovaných
 používateľov sa k nemu prihlási denne. Ak túto analógiu použijeme na slovenskú
 komunitu, tak denne využije služby Facebooku približne pol milióna Slovákov, čo je
 porovnateľné s Pokecom. Nedá sa však ani odhadnúť, koľko z toho tvorí skupina
 mládeže.
 Na Facebooku je možné registrovať sa ako Používateľ, Skupinaalebo Stránka. Registrovaných je 13 unikátnych knižníc (menej ako 0,23 % z celkového
 počtu knižníc), pričom niektoré existujú zároveň ako stránky aj ako
 používatelia, resp. ako skupiny. Služby siete Facebook.com využívajú 3 univerzitné
 knižnice (23 %), 9 verejných (69 %, z toho 6 mestských alebo obecných a 3 krajské) a
 1 špecializovaná knižnica (8 %, MagnaClub).
 
 Úroveň využívania virtuálnych sociálnych sietí knižnicami naSlovensku je veľmi nízka, a to v oboch prípadoch – Pokec.sk aj Facebook.com. Môžeme
 však povedať, že v prípade Pokecu nie sú v súčasnosti vytvorené ani optimálne
 podmienky na integráciu knižníc. Základným problémom je, že táto sieť poskytuje
 možnosť registrácie iba ako Používateľ (t. j. ako osoba), a to so sebou prináša
 množstvo nevýhod a obmedzení, ktoré existujú v rovnakom type registrácie aj na
 Facebooku. Sú nimi najmä zameranie profilu na osobu a nie na inštitúciu, príp.
 komunitu, minimálne možnosti uvedenia špecifických informácií plnohodnotného
 knižničného profilu a obmedzená prístupnosť profilov výlučne pre potvrdených
 priateľov, čo výrazne znižuje perspektívu rastu a možné situovanie sa do pozície
 uzla.
 Facebook v tomto prípade poskytuje knižniciam oveľa väčšípriestor na ich integráciu do sociálnej siete. Najvhodnejšia je registrácia typu
 Stránka, ktorá umožňuje vytvoriť štruktúrovanú vizitku knižnice, byť prístupná
 verejnosti a zároveň udržiavať kontakt so svojou komunitou. Knižnice majú navyše
 dostatočné množstvo nástrojov na rozvoj a budovanie komunity s možnosťou situovania
 sa až do pozície uzla v tejto sieti, ako napríklad nástenka s aktuálnymi
 informáciami, na ktoré môžu členovia komunity reagovať, modul podujatia, kde
 knižnica môže informovať o budúcich podujatiach, diskusie či možnosť zdieľania
 informácií.
 Stručne o situácii v iných krajinách Úroveň integrácie slovenských knižníc do sociálnych sietímôžeme z hľadiska príbuznosti kultúry a požívateľského správania
 najoptimálnejšie porovnať s Českou republikou. Okrem toho môžeme porovnanie
 uskutočniť na rovnakej sociálnej sieti, v tomto prípade Facebook, ktorý je v
 súčasnosti v Čechách jednoznačne najvyužívanejšou virtuálnou sieťou.
  Celkový počet knižníc v tejto krajine je podľa Centrainformácií a štatistík kultúry ČR 5 4005.
 Z tohto počtu má na Facebooku vytvorený profil 92 z nich, čo je približne 1,7 %.
 Podobne ako na Slovensku ide o veľmi nízku mieru využívania sociálnych sietí, no
 napriek tomu je niekoľkonásobne vyššia ako u nás. Najčastejšie túto sieť
 využívajú verejné knižnice (až 71 %), potom špecializované knižnice, ktoré sú
 tematicky zamerané (19 %), a napokon akademické knižnice (8 %).  Na rozdiel od
 Slovenska má na Facebooku profil aj Česká národná knižnica, ktorá je registrovaná
 ako stránka a v súčasnosti má 5 700 fanúšikov. Môžeme ju teda z tohto hľadiska
 jednoznačne považovať za uzol siete. Okrem nej môžeme takto označiť ešte Mestskú
 knižnicu v Prahe s 2 700 fanúšikmi a taktiež Študijnú a vedeckú knižnicu v Hradci
 Králové s 1 500 fanúšikmi.
 
 Práve existencia uzlov, ktoré vo virtuálnej sociálnej sietitvoria knižnice, potvrdzuje diametrálny rozdiel medzi úrovňou integrácie knižníc do
 sociálnych sietí na Slovensku a v Českej republike. Pre definitívne potvrdenie
 existencie uzlov by sme potrebovali dlhšie skúmať ich aktivitu a frekvenciu
 komunikácie, no operujeme minimálne s oprávneným predpokladom, že uvedené knižnice
 sú skutočne uzlami v sieti. Podobným príkladom pre efektívnu integráciu knižnice do
 sociálnej siete môže byť profil Britská knižnica na Facebooku, ktorá je
 zaregistrovaná ako stránka, využíva všetky vyššie uvedené nástroje a v
 súčasnosti má takmer 9 000 fanúšikov. Ak vezmeme do úvahy potenciálne cieľové
 publikom Britskej knižnice a Českej národnej knižnice, tak skutočnosť, že práve
 česká knižnica zastrešuje len o tretinu menej kontaktov ako tá britská, dáva váhu
 tvrdeniu, že sa skutočne stretávame s knižničným relatívne stabilným uzlom vo
 virtuálnej sociálnej sieti.
   Zoznam bibliografických odkazov 1.   BRAHA, Dan, BAR-YAM, Yaneer.From Centrality to Temporary Fame: Dynamic Centrality in Complex Networks. Nesci.org
 [online]. 2006 [cit. 2010-01-12].
       Dostupný z WWW: http://necsi.org/research/networks/com122/com122.pdf. 2.   Knižničný systém v slovenskejrepublike [online].  2002, 13.8.2009 [cit. 2010-01-12]. Dostupný z WWW: http://www.infolib.sk/index/podstranka.php?id=727.
 3.   Litcentrum.sk [online]. 2009 [cit.2010-01-12]. Dostupný z WWW: http://www.litcentrum.sk/46683.
 4.   Statistika kultury 2008. New.nipos-mk.cz[online]. 2009 [cit. 2010-01-12]. Dostupný z WWW: http://new.nipos-mk.cz/wp-content/uploads/2009/03/statistika_kultury_2008_nipos.pdf.
 5.   WEISENBACHER, Peter. Sociálne siete aknižnice, aplikácia v slovenskom prostredí.  [online]. 2009 [cit. 2010-01-12].
 Dostupný z WWW: www.infolib.sk/index/open_file.php?file=INFOS2009/weisenbacher.pdf.
 |