| 
                Každoročne sa vydáva čoraz väčšie množstvo tlačených dokumentov. V posledných rokoch rastie tiež početpublikovaných elektronických dokumentov. Ceny všetkých informačných prameňov sa neustále zvyšujú, najvýraznejšie je
 tento nárast zrejmý v prípade predplatného periodík. Rozpočty knižníc na doplňovanie fondov prakticky stagnujú
 alebo dokonca klesajú. “Jedným z riešení, ku ktorým sú knižnice nútené pristupovať, býva obmedzovanie počtu
 odoberaných titulov časopisov a znižovanie počtu multiplikátov pri neperiodickej literatúre. Rušenie predplatného
 knižnicami núti nakladateľov zvyšovať ceny, aby mohli pokryť svoje náklady. To však vedie k ďalšiemu rušeniu
 predplatného knižnicami…“
 
 
 1
 
 
 
                Tak by sa veľmi stručne dali zhrnúť základné príčiny toho, prečo knižnice nemôžu pokryť požiadavky svojichpoužívateľov na informácie nákupom všetkých nevyhnutných dokumentov do svojich fondov a prečo sú nútené orientovať
 sa na iné formy prístupu k informačným prameňom. Medzi tieto nové formy prístupu k informačným prameňom už dnes
 neodmysliteľne patria predovšetkým dokumentačné dodávateľské služby. Ako ukazuje súčasný rozvoj dokumentačných
 dodávateľských služieb, bude zrejme tento prístup k informáciám v priebehu niekoľkých rokov prevažovať nad
 doterajšou praxou, založenou na poskytovaní výpožičných služieb používateľom na základe vlastných fondov
 jednotlivých knižníc.
 
                Aspekty vzniku a rozšírenia služieb DDS
 
 
                Najväčší vplyv na vznik a rozšírenie služieb DDS mali predovšetkýmzmeny v oblasti vedeckej komunikácie, ku ktorým došlo po 2. svetovej vojne. Veľký vplyv získali komerčné
 nakladateľstvá a zároveň došlo k nárastu produkcie hlavne v oblasti periodík. Vo vede a výskume sa prejavila
 špecializácia sprevádzaná “nutnosťou“ publikovať. Táto publikačná činnosť však nebola podporovaná rovnako silnou
 potrebou čítať, a preto došlo k poklesu predplatiteľov pri už skôr existujúcich tituloch. Novovznikajúce periodiká
 potom mali malú šancu získať si svojich predplatiteľov.
 
              Ekonomické vplyvy
 
 boli ďalšou príčinou a súčasne dôsledkom zmien v šírení informácií, nastal presun predplatného na inštitúcie
 (knižnice), ktoré boli zaťažované rastom cien a stagnáciou či poklesom rozpočtov na doplňovanie knižničných
 fondov.
 
                Nárast počtu publikovaných dokumentov viedol kvzniku nových služieb informačného priemyslu, rozšírilo sa vydávanie referátových periodík, neskôr
 dokumentografických databáz, vznikli noví producenti sekundárnych informačných zdrojov a databázové centrá,
 subskripčné agentúry, poskytovatelia online prístupov k elektronickým informačným zdrojom a taktiež komerční
 dodávatelia dokumentov. Nové možnosti na šírenie informačných zdrojov potom priniesli
 moderné informačné technológie, ktoré ovplyvňovali predovšetkým oblasť elektronického publikovania.
 Elektronické publikovanie vtedy ponúklo ďalšiu zmenu v komunikácii vedeckých informácií, zmenilo spôsoby šírenia,
 spracovania, sprístupňovania i uchovávania dokumentov. Dostupnosť informácií o publikovaných dokumentoch, ľahkosť
 ich lokalizácie i možnosť zabezpečenia “okamžitého“ prístupu k nim dnes smerujú k tomu, že mnohé vedeckoinformačné
 inštitúcie začínajú uvažovať o zakúpení dokumentu až v okamihu vzniku používateľovej požiadavky na daný dokument
 
 
 2
 
 . Základom rozhodovania je teda schopnosť určiť najvýhodnejší spôsob, ako používateľom zabezpečiť prístup k
 informáciám, ktoré potrebujú.
 
                Konkrétnym výsledkom doterajšieho ekonomického vývoja je teda to, že čoraz drahšie časopisy i ďalšiedokumenty musia byť vyradené z predplatného či nákupu do fondov vedeckých knižníc. Preto jedným z možných
 variantov, ktoré môžu knižnice využiť v záujme udržania trvalej a pomerne rýchlej dostupnosti informačných zdrojov
 v oblasti vedeckých informácií,
 sú komerčné dokumentačné dodávateľské služby. Domnievam sa, že tieto služby, rozvíjajúce sa už od začiatku
 60. rokov 20. storočia, čerpajú nemalé čiastky z rozpočtov knižníc a tým ich zaťažujú istými finančnými nákladmi.
 Ich nespornou výhodou je, že vďaka nim sú knižnice schopné vyhovieť individuálnym požiadavkám používateľov bez
 toho, aby museli vynakladať podstatne vyššie finančné prostriedky na nákup, spracovanie a uchovávanie dokumentov
 iba pre prípad, že by ich občas niekto potreboval. Myslím si, že týmto spôsobom sú mnohé knižnice schopné uspokojiť
 informačné potreby svojich používateľov s rozumnými nákladmi a v primeranej kvalite. Nevyhnutným predpokladom potom
 je, aby knižnice boli schopné svojim používateľom poskytnúť dostatok informácií o novovydaných dokumentoch z
 jednotlivých publikačných oblastí.
 
                Definovanie pojmu DDS
 
 
                Tradícia v dodávaní dokumentov je v knihovníctve pomerne dlhá, avšak závisí od uhla pohľadu aterminologického spresnenia pojmov. Niekedy sa uvádza, že samotné služby dodávania dokumentov sú práve tak staré
 ako existencia knižníc samotných. V priebehu niekoľkoročného vývoja sa vytvorili mnohé formy a varianty dodávania
 dokumentov medzi knižnicami. V pôvodnom zmysle sa dodávanie dokumentov chápalo ako kooperatívne využívanie zdrojov
 medzi knižnicami, ale v uplynulých rokoch sa zmenilo chápanie samotného pojmu i možností dodávania dokumentov.
 Zmeny boli spôsobené predovšetkým vstupom nových technológií do knihovníctva a zvyšujúcim sa vplyvom komerčných
 dodávateľov dokumentov. V tom istom čase, keď začali knižnice využívať skúsenosti s dodávaním dokumentov, došlo k
 zvýšeniu požiadaviek na tieto služby. DDS zároveň poskytli knižniciam dôležité príklady z oblasti spolupráce a dali
 tak najavo svoju dôležitosť pri organizácii nového typu služieb. Akonáhle knižnice uznali bezvýslednosť snáh pri
 vlastníctve všetkých dokumentov a tiež malý podiel na dostupnosti všetkých informácií, došlo k pevnému uchopeniu a
 k zahrnutiu služieb dodávania dokumentov do vývoja nových informačných technológií a komunikačných sietí
 
 
 3
 
 .
 
                V čase, keď začali knižnice využívať dokumentačné dodávateľské služby, došlo k zvýšeniu počtu požiadaviek,čím bola demonštrovaná dôležitosť spolupráce medzi knižnicami a komerčnými dodávateľmi. Nový typ služieb dal najavo
 svoju neprehliadnuteľnosť pri vytváraní základnej štruktúry služieb používateľom a bolo nutné vysloviť základné
 definície pojmu DDS a súvisiacich oblastí. Pritom základné charakteristiky DDS vychádzali z predpokladu priameho
 umiestnenia dokumentov do rúk používateľov alebo knižníc
 
 
 4
 
 .
 
                Definícia pojmu DDS sa dnes stále mení a vzhľadom na obsahové neurčitosti tohto pojmu uvádzam niektorézásadné charakteristiky služieb DDS, ktoré používam v tomto článku. V zahraničnej literatúre sa pojem “
 dokument delivery“ najčastejšie chápe, v najširšom zmysle slova, ako
 kooperatívne využívanie dokumentov (zahrňujúci knihy, správy z konferencií, články a ďalšie bibliografické
 záznamy) alebo
 kooperatívne využívanie zdrojov informácií medzi knižnicami či prostredníctvom nákupu od komerčného
 dodávateľa. V priebehu vývoja dokumentačných dodávateľských služieb boli vytvorené a definované tieto základné
 formy DDS:
 
                    medziknižničná výpožička (ILL
 
 5
 
 ) – predstavuje recipročnú dohodu medzi knižnicami, ktoré svoje lokálne vlastníctvo dokumentov využívajú na
 zasielanie dokumentov ďalším knižniciam, jednotlivým používateľom a organizáciám. Väčšinou nebývajú knižnice
 priamymi platiteľmi poskytovaných služieb, výnimkou môžu byť iba urgentné požiadavky vyžadujúce určité
 prednostné formy spracovania;
                    komerčné dokumentačné dodávateľské služby (CDS
 
 6
 
 ) – zahrnujú nákup dokumentov alebo ich častí prostredníctvom komerčných dodávateľov alebo agentov, ktorí v
 záujme používateľov zhromažďujú všetky informačné zdroje s cieľom sprístupniť ich. Komerčné agentúry majú rad
 variantov a foriem, ktoré sa ustálili počas ich vývoja;
                    elektronické dodávanie dokumentov (EDD
 
 7
 
 ) – v tomto prípade sú všetky transakcie pri dodávaní dokumentov vybavované elektronicky, t. j. od
 objednávky cez príjemcu až po konečný dokument v elektronickej podobe. EDD taktiež zahrnuje nákup dokumentov
 alebo ich častí v elektronickej podobe prostredníctvom komerčných dodávateľov či agentov;
                    kooperatívne využívanie zdrojov (RS
 
 8
 
 ) – je jednou z možností poskytovania dokumentov na základe vytvorených kooperačných zbierok, ktoré
 knižnice využívajú pre potreby svojich používateľov a čitateľov. Na základe zmluvného vzťahu teda knižnice
 sprístupňujú vlastné tlačené i elektronické zdroje používateľom iných knižníc
 
 
 9
 
 .
   
                V súčasnej českej odbornej knihovníckej terminológii sa anglický termíndocument delivery doslova prekladá ako
 dodávanie dokumentov a slúži na vyjadrenie nového trendu pri poskytovaní knižničných a informačných služieb
 súvisiacich so sprostredkovaním, resp. dodaním plných textov dokumentov na základe citácií získaných predovšetkým z
 bibliografických databáz na CD-ROM-och, ale aj z online prístupných databáz, tlačených indexov a bibliografií. V
 prevažnej miere ide o časopisecké články, zriedkavo o časti kníh, resp. iných inštitucionálnych dokumentov
 
 
 10
 
 .
 
                Najčastejšie sa v českej terminológii pod pojmom(electronic) document delivery (EDD) spravidla chápu také služby, ktorých cieľom je buď rýchle
 doručenie dokumentu s cieľom zapožičať ho (napr. môže ísť o služby v rámci siete úzko spolupracujúcich
 knižníc alebo MVS), alebo
 dodanie kópie dokumentu, prípadne jeho časti poštou, faxom či elektronicky namiesto výpožičky, resp.
 zakúpenie jeho
 originálu
 
 
 11
 
 . V tomto druhom prípade môže ísť o spôsob vybavenia požiadavky v rámci MVS, ale tiež o službu špecializovanej
 inštitúcie alebo firmy, ktorá ju poskytuje na komerčnom princípe. Najnovšie sa potom EDD chápe ako
 súčasť ponuky nakladateľstva, prípadne niektorého zo sprostredkovateľov (napr. subskripčnej agentúry) pri
 sprístupňovaní
 elektronických verzií periodík alebo iných typov dokumentov.
 
                Vybraní predstavitelia dokumentačných a dodávateľských služieb
 
 
                Súčasné služby a systémy zabezpečujúce dodávky dokumentov nemožno jednoznačne kategorizovať, lebo ujednotlivých služieb ide mnohokrát o kombináciu rôznych ciest pri dodávaní viacerých typov dokumentov. Niektoré
 organizácie, ktoré sa dodávaniu dokumentov venujú, disponujú rozsiahlym fondom, ktorý je potom základom pre
 poskytovanie uvedených služieb. Ďalší sú “iba“ sprostredkovateľmi, majú však k dispozícii nástroje, ktoré umožňujú
 rýchle vybavenie požiadaviek používateľov. Pokiaľ ide o poskytovanie elektronických dokumentov, možno tieto služby
 rozdeliť na:
 
                    služby dodávajúce elektronické dokumenty na CD-ROM-och pre lokálne uchovávanie a sprístupňovanie,
                  
                    služby orientujúce sa na sprístupňovanie elektronických dokumentov prostredníctvom siete internet,
                  
                    služby dodávajúce elektronické dokumenty bez toho, aby ich v elektronickej podobe mali trvale kdispozícii (scanning on demand), ide teda o služby poskytujúce elektronické kópie papierových
 dokumentov,
                    služby trvale uchovávajúce dokumenty v elektronickej podobe (t. j. ide o dokumenty, ktoré boli pôvodnevydané v tlačenej podobe s cieľom uľahčiť prístup k nim, niekedy i v záujme ochrany pôvodných
 dokumentov),
                    služby typu document delivery poskytované subskripčnými agentúrami alebo databázovými centrami,
                  
                    sprístupňovanie elektronických verzií periodík na nakladateľských serveroch i s možnosťou prístupu kjednotlivým článkom.
   
                Z uvedených skutočností vyplýva, že rozhodovanie o tom, ktorý dodávateľ je pre používateľa najvýhodnejší, nieje ľahké. Svoju úlohu tu zohráva špecializácia jednotlivých dodávateľov, kvalita ponúkaných služieb, ich
 pohodlnosť, rýchlosť, spôsoby dodávania dokumentov a, samozrejme, ich cena. Pritom ceny sa u jednotlivých
 dodávateľov značne líšia, a to i v prípade tých istých služieb.
 
                Konkurencia na poli dokumentačných dodávateľských služieb je veľká. Z tohto dôvodu sa tu zmienim iba o týchdodávateľoch, ktorí výraznejšie figurujú na svetovom i českom informačnom trhu.
 
                Zahraniční poskytovatelia DDS
 
 
                 
               
                2. Poskytovatelia DDS v Českej republike
 
 
                INVIK STK (
 www.stk.cz)
 
 
                Domnievam sa, že v súčasnej praxi dokumentačných dodávateľských služieb využívajú české knižnice skôrzahraničných komerčných dodávateľov a prvým významným projektom v poskytovaní elektronických služieb v ČR sa stal
 projekt INVIK STK.
 
              INVIK STK – Integrovaná virtuálna knižnica
 
 bol odbornej knihovníckej verejnosti predstavený v roku 1997 a od tých čias prešiel mnohými zmenami, resp. bol
 doplnený službami, ktoré sa stali jedným zo základných stavebných kameňov budúcej integrovanej virtuálnej
 knižnice.
 
                Cieľ projektu INVIK STK bol definovaný ako funkčná koexistencia klasickej fyzickej knižnice s virtuálnouknižnicou. Výsledkom sa stal pohodlný a predovšetkým bezbariérový prístup k informáciám. Základnou ideou projektu
 bolo teda umožniť používateľom kvalitný a rýchly prístup k informačným zdrojom a službám knižnice, bez nutnosti jej
 fyzickej návštevy
 
 
 12
 
 .
 
                V rámci INVIK STK sa používateľom ponúkali služby dodávania digitálnych kópií, hradených z používateľskéhokonta, digitálny
 Current Contents a služby
 MVS a
 MMVS. Pritom služba typu
 document delivery umožňuje používateľovi vybaviť si na základe objednávky digitálne kópie “statických“,
 resp. papierových dokumentov, ktoré sú v priamom či nepriamom dosahu STK
 
 
 13
 
 .
 
                STK garantovala realizáciu tejto služby do 48 hodín, a to objednávky v rozsahu 10 požiadaviek alebo maximálne100 strán textu. Pri vyššom rozsahu bola požiadavka vybavená v čo možno najkratšej lehote. Pokiaľ by nebolo možné
 realizovať službu v uvedenom termíne, STK uviedlo túto informáciu na hlavnej stránke používateľského konta vrátane
 uvedenia závažných dôvodov, ktoré bránia v poskytnutí objednanej služby. Zároveň mal používateľ elektronických
 služieb možnosť rozhodnúť sa, či objednávka stále platí a po aký čas má o službu záujem
 
 
 14
 
 .
 
                Virtuálna polytechnická knižnica (
 http://www.vpk.cz)
 
 
                V priebehu fungovania projektu INVIK STK došlo k rozvinutiu myšlienky o spolupráci technicky zameranýchknižníc ČR
 
 
 15
 
 , ktoré vyjadrili potrebu spoločného dosiahnutia “radikálneho zvýšenia dostupnosti informačných zdrojov
 miestnym i vzdialeným používateľom“
 
 
 16
 
 .
 
                Na základe tejto úvahy došlo v marci roku 2000 k spoločnému vyhláseniu a zriadeniuVirtuálnej polytechnickej knižnice, ktorá prispela k zjednoteniu fondov jednotlivých knižníc vrátane
 vybudovania informačného aparátu –
 Súborného katalógu časopisov VPK (
 http://www.vpk.cz/cgi-bin/vpk/cat/find). Ďalším dôležitým
 prvkom spoločného projektu VPK sa stalo vybudovanie systému poskytovania kópií z fondov účastníckych knižníc, ktoré
 vytvorili vecné, organizačné a technologické podmienky na ďalšie skvalitnenie poskytovaných služieb, umožňujúce
 tiež koordináciu nákupu zdrojov a tým i optimálne využitie finančných prostriedkov. Na svojom začiatku bola VPK
 deklarovaná ako otvorený systém pre ďalšie knižnice a inštitúcie, ktoré sa prihlásia k vyhláseným zámerom a cieľom
 projektu VPK.
 
                V súčasnosti sú v rámci VKP plne ponúkané štandardné a expresné služby, ktoré využívajú jednakknižnično-informačné inštitúcie i jednotliví používatelia v ČR. Medzi štandardné služby VKP sa zahŕňa
 doručenie kópie elektronickou cestou a
 doručenie papierovej kópie z fondov účastníckych knižníc. Kópie sú používateľovi doručené pomocou
 používateľského konta, prípadne s využitím faxu či klasickej poštovej cesty, a to maximálne do 48 – 72 (96)
 hodín od ich objednania.
 Expresné služby VPK sa potom týkajú tak kópií doručovaných elektronickou cestou, ako aj zasielania xerokópií
 faxom alebo expresnou poštou. Tu zohráva svoju úlohu rýchlosť a kvalita dodávaných informačných prameňov a ceny za
 uvedené služby sú vyššie než v prípade služieb štandardných.
 
                Domnievam sa, že výhody týchto ponúkaných digitálnych služieb VPK ocenia osobitne používatelia a tieknižnično-informačné inštitúcie, ktoré sídlia mimo miesta pôsobenia zúčastnených knižníc v projekte VPK, a to
 nielen v prípade, že majú prístup na internet, ale zároveň i tam, kde tieto služby bude sprostredkúvať ďalšia
 knižnica, napr. v mieste bydliska používateľa.
 
                Záver
 
 
                Komerční dodávatelia dokumentov a systémy DDS majú nepochybne na poli dodávania odbornej literatúry svojenezanedbateľné miesto. Pri podrobnejšom pohľade na ponúkané služby a spôsob ich poskytovania možno určiť niekoľko
 základných trendov v tejto oblasti. Komerční dodávatelia dokumentov sa snažia zabezpečiť čo najrýchlejšie spôsoby
 dodávania primárnych dokumentov a čo najväčšie rozšírenie svojich služieb:
 
                    čoraz bežnejšie je priame objednávanie dokumentov z bibliografických databáz,
                  
                    budujú sa a využívajú elektronické fondy dokumentov, ktoré využívajú čoraz častejšie knižnice,
                  
                    využívanie služieb nie je viazané na používanie špeciálnych prostriedkov (HW, SW),
                  
                    zabezpečenie ľahkej prístupnosti ponúkaných služieb a ich používateľskej prívetivosti,
                  
                    zameranie na individuálnych používateľov, ktoré vedie k ďalšiemu rozšíreniu služieb medziverejnosťou.
 
                Vzhľadom na súčasný vývoj v oblasti informačného priemyslu možno predpokladať, že služby typu DDS budevyužívať čoraz väčšie množstvo používateľov a dodávatelia dokumentov budú čoraz viac konkurovať bežným knižniciam a
 ich službám.
 
                Domnievam sa, že knižnice teda musia v súčasnosti predefinovať svoju úlohu v informačnom reťazci, lebo ichpoužívatelia disponujú čoraz väčšími schopnosťami a môžu samostatne využívať informačné zdroje, ktoré im boli
 predtým knižnicou iba sprostredkúvané. Napriek tomu, že knižnice bezpochyby ostanú dôležitými sprostredkovateľmi
 informácií pre niektorých používateľov, využívanie kvalitných a rýchlych dokumentačných dodávateľských služieb bude
 mať nesporne veľký vplyv na budovanie fondov a MVS v oblasti odbornej literatúry. Myslím si, že knižnice sa musia
 dnes rozhodnúť, aká bude ich stratégia pre ďalšie desaťročie.
 
                
 Poznámky:
 
 
                1. Tkačíková, D., S. 23-33
               
                2. spomínaný postup zodpovedá princípu “just-in-time“
 
                3. Kinder, R., S 1-23
 
                4. Weaver-Meyers, P. L; Stolt, W. A., S 23-42
 
                5. ILL = interlibrary loan
 
                6. CDS = commercial document supply
 
                7. EDD = electronic document delivery
 
                8. RS = resource sharing
 
                9. Finnie, E., S. 1-9
 
                10. Šoltésová, Ľ.; Vokálová, J.; Svitaničová, S., S. 136-144
 
                11. Tkačíková, D., S. 28
 
                12. Švastová, Z., S. 4-8
 
                13. Kolářová, M., S. 12-13
 
                14. Skenderija, S., S. 10-12
 
                15. Spoločenstvo 9 knižníc (Knihovna ČVTU Praha, Technic- ká univerzita Liberec, Univerzita Pardubice, Vysoká
 škola chemicko-technologická Praha, VUT Brno, Západočeská univerzita Plzeň, STK Praha, MSVK Ostrava a SVK
 Plzeň)
 
                16. Deklarace VPK
 
                 
               
                Zoznam bibliografických odkazov:
 
 
                  BOHÁČEK, Martin. Autorskoprávní otázky knihovních služeb se zaměřením na digitalizované dokumenty. InSeminář o elektronických službách typu document delivery pro pracovníky veřejně přístupných knihoven.
 Praha : STK, 1999, s. 6-31.
 
                Deklarace VPK
 
 [online]. Praha : STK, 2000. Aktualizace březen 28, 2000 [cit. 2004-01-22]. Dostupný z WWW:
 http://www.vpk.cz/deklarace.htm.
 
                  DUGALL, Berndt. Vom Leihverkehr zur Dokumentlieferung : Strukturen und Strategien.ABI-Technik. 1997, Jg. Heft 5, s. 129-142.
 
                  ENGEL, Steffi.Document Delivery : Elektronisch verfügbare naturwissenschaftlichtechnische Datenbanken in Europa und den
 USA. Halle : Univeritäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt, 1999. 64 s.
 
                  FEATHER, John; Sturges, Paul (ed.)International encyclopedia of information and library science. London; New Zork : Routledge, 2001. 492
 s.
 
                  FINNIE, Elizabeth.Document delivery : a managing information report. London : Aslib, 1998. 128 s.
 
                  HIRSCH, Michael Christian. SUBITO : eine neue Initiative von Bund und Ländern zur schnellen Lieferungwissenschaftlicher Dokumente.
 Zeitschrift für Bibliothekswessen und Bibliographie. 1995, Jg. 42, Heft 12, s. 31-43.
 
                  KINDER, Robin. Introduction : four views of document delivery services.The Reference Librarian. 1999. no. 63, s. 1-23.
 
                  KINDER, Robin (ed.).Document delivery services : contrasting views. New York : The Haworth Press, 1999. 87s.
 
                  KOLÁŘOVÁ, Mária. Co přinesl INVIK do života STK a co uživatelům.Národní knihovna. 1997, roč. 9, č. 1. s. 12-13.
 
                  LEHMANN, Klaus-Dieter. Bind-Länder-Initiative SUBITO : organisation und Funktionalität der Literatur- indInformationsdienste.
 In Die Herausforderunf der Bibliotheken durch elektronische Medien und neue Organisationsformen. Frankfurt
 am Main : Klostermann, 1996, s. 73-80.
 
                  LUPOVICI, Christian. Towards a full electronic information system at INIST.Information services & use. 1995, vol. 26, no.3, s. 229-236.
 
                  MIKOSKI, Kathryn J. Document delivery at CISTI.The serials librarian. 1995, vol. 26, no. 3/4, s. 145.
 
                  MITCHELL, Eleonor; WALTERS, Sheila A.Dokument delivery services : issues and answers. Medford : Learned Information, 1995. 333.
 
                  MORRIS, Wayne. ADONIS : a document delivery solution? : a case study.Health libraries rewiew. 1994, vol. 11, no. 1, s. 39-51.
 
                  OILIŠENSKÝ, Jiří. Digitalizace jako součást technologie reformátování knihovních fondů. InSeminář o elektronických službách typu document delivery pro pracovníky veřejně přístupných knihoven.
 Praha : STK, 1999, s. 32-39.
 
                Projekt VPK
 
 [online]. Praha : STK, 2000. Aktualizace březen, 2000 [cit. 2004-01-22]. Dostupný z WWW:
 http://www.vpk.cz/projekt.htm.
 
                  REITZ, Joan M. ODLIS : Online Dictionary of Library and Information Science [online]. Connecticut : WCSUL,c2002. Last updated September 1, 2002 [cit. 2004-01-22]. Dostupný z WWW:
 http://www.wcsu.edu/library/odlis.html.
 
                  SKENDERIJA, Saša. Virtualizace knihovnických procedur a služeb : koncepce INVIK – integrovaná virtuálníknihovna.
 Národní knihovna. 1997, roč. 9, č. 1, s. 10-12.
 
                  SMETANOVÁ, Dana. Elektronické služby typu document delivery ze zahraničních knihoven. InSeminář o elektronických službách typu document delivery pro pracovníky veřejne přístupných knihoven.
 Praha : Státní technická knihovna, 1999, s. 43-52.
 
                  SUMMANN, Friedrich. Express-System für die Bestellung und Lieferung von Zeitschriftenaufsätzen JASON-NRW.Zeischrift für Bibliothekswesen und Bibliographie. 1994, Jg. 41, Heft 2, s. 222-229.
 
                  ŠILHÁNEK, Jaroslav. Elektronické dokumenty v oblasti odborných a vědeckých publikací; blíži se konecvydávaní tištěných časopisů? In
 Automatizace knihovnických procesů 1998. Praha : SKIP, 1999, s-9-18.
 
                  ŠOLTÉSOVÁ, Lubomíra; VOKÁLOVÁ, Júlia; SVITANIČOVÁ, Silvia. Documentdelivery.In Infos´95. Bratislava : Slovenská technická knižnica, 1995, s. 136-144.
 
                  ŠVASTOVÁ, Zuzana. Státní technická knihovna a elektronické služby INVIK STK.Národní knihovna. 1997, roč. 9, č. 1, s. 4-8.
 
                  TKAČÍKOVÁ, Daniela. Postavení služeb typu “document delivery“ v rámci služeb knihoven. InAutomatizace knihovnických procesů 1998. Praha : SKIP, 1999, s- 23-33.
 
                  VLASÁK, Rudolf.Světový informační průmysl. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1999. 341 s.
 
                  WEAVER-MEYERS, Pat L.; STOLT, Wilbur A. (ed.).Interlibrary loan/document delivery and customer satisfaction : strategies for redesigning services. New
 York : The Haworth Press; London : The Haworth Press, 1996. 265 s.
 
                  WEAVER-MEYERS, Pat L.; STOLT, Wilbur A. Delivery speed, timeliness and satisfaction : patron´s perceptionsabout ILL service.
 Journal of Library Administration. 1996, vol. 23, no. ?, s. 23-42.
 
                  WIEGANDT, Birgit. Bibliotheksglossar [online]. Gőttingen : Verbundzentrale des GBV, 2002. Letzte Modif.06-12-2002 [cit. 2004-01-22]. Dostupný z WWW:
 http://www.bibliotheks-glossar.de/
 
                
 Poznámka reakcie:
 
 
 
                V tlačenej forme ITlib 1/2004 sme zverejnili túto skrátenú verziu článku v preklade.
 
 V e-verzii je sprístupnený celý článok J. Plankovej v českom jazyku vo formátoch
 archiv/plankova.pdf>pdf a
 archiv/plankova.doc>doc.
 
 |