| 
 
                 
                 Všetkým tým, čím aj iné knižnice na Slovensku. Máme také isté (alebo podobné) problémy ako väčšina verejných 
                knižníc. Pozastavím sa len pri niektorých.
               
                 
                  Legislatívny rámec 
                
               
                Organizácia verejného knihovníctva v Bratislave je úzko spojená s územným a správnym usporiadaním Slovenska a 
                postavením Bratislavy ako hlavného mesta SR. Od roku 1968 došlo na Slovensku k niekoľkým územným reorganizáciám – 
                zákon č. 43/1968 Zb. o hlavnom meste SR Bratislave, zákon č. 130/1970 Zb. o územnom členení SR, vyhláška č. 91/1971 
                Zb. o podrobnom vymedzení územia mestských obvodov hlavného mesta SR Bratislavy, zákon č. 369/1990 Z. z. o obecnom 
                zriadení, zákon č. 221/1996 Z. z. o územnom a správnom usporiadaní SR, zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších 
                územných celkov, zákon č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na 
                vyššie územné celky. Územné reorganizácie mali v konečnom dôsledku vplyv i na postavenie, poslanie a funkcie 
                verejných knižníc v systéme samosprávy i v národnom knižničnom systéme, čo súvisí s rozvojom ich činnosti, 
                organizačným začlenením, formou ich zriadenia (príspevkové, rozpočtové organizácie), financiami, ľudskými 
                zdrojmi…
               
                K zmenám v organizácii územnej samosprávy dochádzalo približne každých 10 – 15 rokov a keď sa pozrieme na to, 
                ako na tom boli v tejto súvislosti verejné knižnice v Bratislave, územné zmeny skôr neboli ako boli prínosom pre 
                ich činnosť.
               
                V roku 1971 vznikli v Bratislave štyri mestské obvody. Z pôvodne 12 obvodných knižníc vznikli štyri a pod ich 
                pôsobnosť patrili miestne ľudové knižnice siedmich pridružených obcí. V roku 1986 bol zriadený piaty bratislavský 
                obvod – Petržalka – a z bývalej miestnej knižnice vznikla Obvodná ľudová knižnica Petržalka. Mestská knižnica v 
                Bratislave mala postavenie krajskej knižnice a plnila úlohy z toho vyplývajúce. Okrem iného plnila i funkciu 
                metodického centra pre sieť bratislavských verejných knižníc a bola na túto funkciu i personálne vybavená. 
                Metodickú prácu vykonával útvar metodiky s 8 zamestnancami. Metodická práca nebola formálna, hoci v tých časoch v 
                porovnaní s dneškom podstatne jednoduchšia. Od roku 1990 Mestská knižnica postupne útvar metodiky redukovala, v 
                roku 2005 ju vykonáva už len jeden pracovník.
               
                V júli 1996 schválila Národná rada SR zákon č. 221/1996 Z. z. o územnom a správnom usporiadaní SR, ktorým 
                bolo na Slovensku zriadených osem krajov. Bratislavský kraj zahŕňal okresy Bratislava I (dnešná mestská časť Staré 
                Mesto), Bratislava II (dnešný Ružinov), Bratislava III (dnešné Nové Mesto), Bratislava IV (dnešná Dúbravka), 
                Bratislava V (dnešná Petržalka), Malacky, Pezinok a Senec. V roku 2001 schválením zákona č. 302/2001 Z. z. o 
                samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) došlo k ďalšej reorganizácii a ďalším zmenám v 
                územnej správe.
               
                Od roku 2001 plní funkciu krajskej knižnice v Bratislavskom kraji Malokarpatská knižnica v Pezinku. Jej 
                krajská pôsobnosť sa zakladá na každoročnom štatistickom vykazovaní a spracovaní štatistiky za celý Bratislavský 
                kraj vrátane bratislavských verejných knižníc a poskytuje metodickú pomoc 69 verejným knižniciam (mestským a 
                obecným). Náplňou jej metodickej činnosti ako regionálnej knižnice je poskytovať odbornú poradenskú, konzultačnú 
                činnosť mestským a obecným knižniciam okresov Pezinok, Malacky a Senec [1].
               
                A ako je to dnes s Mestskou knižnicou v Bratislave a bratislavskými verejnými knižnicami?
               
                Na území nášho hlavného mesta pôsobí 18 knižníc s 26 pobočkami – 5 mestských knižníc s 23 pobočkami, 7 
                obecných s profesionálnymi zamestnancami a 5 obecných s neprofesionálnymi zamestnancami a 1 Mestská knižnica v 
                Bratislave, poverená metodickou funkciou smerom k verejným knižniciam v Bratislave [2]. Knižničný zákon z roku 2000 
                (zákon č. 183/200 Z. z.) v § 9 špecifikuje postavenie, činnosť a pôsobnosť verejných knižníc. Verejné knižnice v 
                Bratislave – Mestská knižnica, miestne a mestské knižnice Bratislava Ružinov, Nové Mesto, Staromestská knižnica, 
                Miestna knižnica Petržalka a Dúbravka – sa však zo zákona akosi vymykajú. Nie sú typickými regionálnymi knižnicami 
                s krajskou či okresnými pôsobnosťami, o čom zákon nehovorí, a tak sa zdá, že ťahajú za kratší koniec. Postavenie, 
                poslanie, celoslovenské funkcie na jednej strane, personálne, technické a finančné posilnenie na strane druhej – to 
                sú spojené nádoby. Isteže, nemožno z tohto stavu viniť len zákonodarcu či Slovenskú národnú knižnicu. Na tvorbe 
                zákona sa zúčastňovali i zástupcovia verejných knižníc v Bratislave. Napokon i zriaďovatelia bratislavských 
                verejných knižníc (Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy a mestské samosprávy) majú tiež výrazný podiel na 
                súčasnom stave.
               
                Mestská knižnica v Bratislave, ako sme už spomínali, postupne svoje metodické oddelenie zredukovala na 
                jedného zamestnanca a ten na naplnenie metodickej funkcie smerom k verejným knižniciam v Bratislave, ako sa to 
                deklaruje v citovanom Prehľade… [2], nemôže stačiť, bez ohľadu na jeho kvality.
               
                Paradoxne, práve dnes má metodická práca a metodická pomoc svoje opodstatnenie a je zmysluplná možno väčšmi 
                ako hocikedy predtým. Denne sa niečo deje a treba pohotovo reagovať na rôzne podnety. Je tu šanca uchádzať sa o 
                rôzne európske podporné fondy a granty, ktoré by nám mohli výrazne pomôcť. Bratislava so svojím štatútom hlavného 
                mesta nie je klasickým prijímateľom podpory z európskych zdrojov. Je z mnohých projektov vylúčená, pretože tie sa 
                sústreďujú na ostatné regióny Slovenska. Logicky teda ani verejné knižnice nemôžu na istých, hoci ojedinelých, 
                celoslovenských projektoch participovať a uchádzať sa o granty a dotácie. Ako príklad uvádzam v našej komunite 
                momentálne dosť diskutovaný projekt “Verejný internet v knižniciach SR”, ktorý sa realizuje – bude realizovať – v 
                rámci štrukturálnych fondov (operačný program základná infraštruktúra – národné projekty informačnej spoločnosti), 
                z ktorého, hoci na poslednú chvíľu, ale logicky podľa filozofie štrukturálnych fondov, vypadli bratislavské verejné 
                knižnice. Uvažuje sa (uvažujeme) pre ne o nejakej inej adekvátnej alternatíve? V Bratislave netreba rozšíriť 
                možnosť prístupu používateľov na internet prostredníctvom verejných internetových staníc? Situácia v Bratislave je 
                určite lepšia ako v niektorých iných regiónoch Slovenska, ale že by nebolo čo vylepšovať, to sa nedá 
                povedať.
               
                Pokiaľ viem, minimálne v posledných štyroch rokoch (ale k tomu by sa mali vyjadriť kompetentní kolegovia tak 
                z Mestskej knižnice v Bratislave, ako i z Malokarpatskej knižnice v Pezinku, a možno ani nie oni, ale kompetentní 
                pracovníci oddelení kultúry na VÚC a Magistráte hlavného mesta SR) sme nezaznamenali ani len záblesky a pokusy o 
                nejakú spoluprácu, prípadne spoločné projekty. Akoby tu nebolo čo riešiť, akoby bratislavské verejné knižnice boli 
                vlajkovými loďami pokroku, kvalitne personálne, technicky vybudované a fungovali v dôstojných priestoroch.
               
                Akoby sme nemali zásadné materiály – Stratégiu informatizácie spoločnosti a Program elektronizácie knižníc, 
                akoby sme v tomto smere nemali žiadne resty. Aká je skutočnosť, všetci vieme. Stačí vedieť čítať štatistiky a 
                chodiť s očami a ušami otvorenými.
               
                A tak si pomáhame, ako vieme. Aspoň že sa môžeme oprieť o vzájomné korektné priateľské a profesionálne vzťahy 
                a vzájomnú pomoc. Dosť mravčej práce vykonáva Krajská pobočka Spolku slovenských knihovníkov. Chýba však systémové 
                riešenie.
               
                Žiaľ, toto všetko sa netýka len bratislavských verejných knižníc, viac-menej podobná mizéria je na celom 
                Slovensku, niekde viac, niekde menej. Ale buďme trpezliví. Možno s príchodom nového ministra kultúry svitne i na 
                lepšie časy. Iste ste v hektickej diskusii okolo dostavby nového národného divadla ešte za bývalého ministra 
                kultúry Rudolfa Chmela zaregistrovali, že z úst ministra hospodárstva Pavla Ruska niekoľkokrát zaznelo niečo 
                nevídané – pokiaľ ide o finančnú podporu v rámci rezortu kultúry, spomenul i knižnice. Nechajme sa teda 
                prekvapiť.
               
                 
                  Hrozia nám “funkčné platy” 
                
               
                Aspoň na chvíľu sme sa (myslím celá knihovnícka obec na Slovensku) v máji tohto roku zjednotili pri hrozbe 
                (stále ešte nie je zažehnaná) prijatia novelizácie zákona č. 553/2003 o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri 
                výkone práce vo verejnom záujme. Jeho prijatím v navrhovanej podobe hrozia najmä pracovníkom verejných knižníc 
                riadených samosprávami “funkčné platy”, čo by pri dnešných systémových riešeniach v úvodzovkách určite knihovnícku 
                profesiu nezvýhodnilo. Také máme skúsenosti. Už teraz je personálna situácia v knižniciach zložitá (finančné 
                ohodnotenie zďaleka nedosahuje úroveň priemerného platu v štáte). Po prípadnom schválení navrhovanej novely bude 
                ešte horšia, čo môže viesť až k likvidácii knižníc pre nedostatok vhodných odborných pracovníkov. Práca v 
                knižniciach je v pravom zmysle slova prácou vo verejnom záujme a pracovníci knižníc, najmä verejných, sú takmer 
                všetci bez výnimky nadšenci. Vekový priemer je vysoký a niet sa čomu čudovať. Noví, najmä vysokoškolsky vzdelaní 
                knihovníci opúšťajú profesiu. Ak by predsa len bola predložená novela schválená, napriek masívnemu protestu našej 
                komunity a profesijných združení, prispeje len k ďalšiemu úpadku verejných knižníc.
               
                 
                  Finančná podpora – dotácie, granty 
                
               
                Spisujeme a podávame žiadosti o granty a dotácie a netrpezlivo očakávame výsledky zasadnutí grantových 
                komisií najmä MK SR – program Ex libris, ktorý je určený na podporu literatúry, knižnej kultúry a knižníc 
                (podprogram 2.7. Knižnice a knižničná činnosť a podprogram 2.9. Nákup informačných zdrojov pre knižnice). Pozorne 
                situáciu monitorujeme a očakávame, že sa nezopakuje situácia z roku 2004, keď boli dotácie na nákup informačných 
                zdrojov pridelené tak neskoro (december 2004), že knižnice, ktorých žiadosti komisia vyhovela, mali problém 
                pridelené finančné prostriedky do konca roka použiť. Bolo síce možné požiadať o výnimku z časového plnenia, ale 
                viete, ako je to na Slovensku. Nevieme, čo bude zajtra, nieto ešte o rok. Nebyť toho, že sa pracovníci sekcie 
                kultúrneho dedičstva MK SR podujali doslova robiť poštárov a po celom Slovensku osobne roznášali zmluvy o 
                poskytnutí dotácie, knižnice by na nákup informačných zdrojov nemali dostatok času.
               
                Projekt 
                Verejný internet v knižniciach SR, ktorého riešiteľom je SNK a SChK a žiadateľom MK SR, sa, ako spomínam 
                vyššie, bratislavských verejných knižníc aspoň nateraz netýka.
               
                 
                  Priestorové, personálne a technické vybavenie 
                
               
                Koncentrácia knižníc a pokrytie informačných požiadaviek službami v Bratislave sú vysoké, a tak bojujeme o 
                svoje miesto pod slnkom, o svojich používateľov. Musíme sa riadne oháňať, aby sme v tvrdej konkurencii obstáli a 
                ponúkli čitateľom kvalitné služby. Naša existencia, rozvoj a služby priamo závisia od osvietenosti samospráv ako 
                zriaďovateľov, v prípade iných typov knižníc od osvietenosti nadriadených – vedenia školy, organizácie, manažmentu 
                firmy… Napriek tomu, že verejné knižnice plnia v oblasti vzdelávania najširších vrstiev obyvateľstva 
                nezastupiteľnú úlohu, ich počet nerastie, ale z roka na rok klesá. Príkladom je Knižnica Bratislava-Nové Mesto, kde 
                na základe analýzy (finančné náklady, návštevnosť, využívanie služieb) miestna rada rozhodla o postupnom zrušení 
                troch pobočiek (v mesiacoch júl, október 2005 a január 2006), pričom v roku 2004 knižnica zrušila jednu pobočku 
                [2]. Ostáva len dúfať, že táto racionalizácia povedie k posilneniu a rozvoju zostávajúcich troch pracovísk tejto 
                bratislavskej mestskej časti.
               
                Mestská knižnica v Bratislave má, okrem nového riaditeľa (držíme mu palce), na pracovisku na Laurinskej ulici 
                zatopené sklady vďaka prasknutému potrubiu a zničených asi 20 000 k. j.
               
                V apríli 2005 sme sa všetci potešili znovuotvoreniu Univerzitnej knižnice. Sme na ňu patrične pyšní a kolegom 
                gratulujeme. Je to skutočne krásavica. Dúfajme len, že i služby budú kvalitné. Je to v Bratislave za posledných – a 
                skepticky predpokladám, že i budúcich – 100 rokov (rada by som sa mýlila) ojedinelá investícia do rozvoja 
                knižničných služieb a informačnej obsluhy používateľov v Bratislave. Hoci je to vlastne investícia do vzdelania a 
                kultivovania národa. Ale, pardón, aby som nebola nespravodlivá, Slovenskej pedagogickej knižnici sa po rokoch 
                presunov a sťahovaní podarilo zakotviť síce v Petržalke, ale predsa len v rekonštruovanej budove bývalej materskej 
                školy. Držíme palce Centru VTI SR, aby sme čo nevidieť mohli využívať jeho služby v novej účelovej budove na 
                Patrónke. (Základný kameň výstavby bol položený v roku 1998.) Pokiaľ ide o bratislavské verejné knižnice, tým 
                žiadne rekonštrukcie ani novostavby “nehrozia”.
               
                Pasujeme sa s menším či väčším úspechom s technickým dobudovaním, internetizáciou a automatizáciou, 
                poniektorí s knižničným systémom Libris. O možnostiach, aké pri tom máme, som podrobne písala v článku 
                Knižnično-informačný systém v stredne 
                 veľkej verejnej knižnici [3].
               
  
 
                 
                  Zoznam bibliografických odkazov: 
                
               
                  1. GAŠPAROVIČOVÁ, Anna: Metodika – formálna alebo zmysluplná záležitosť? In 
                  Občasník knihovníkov Bratislavského kraja, 2005, č. 1, s. 12-15.
                 
                  2. 
                  Prehľad činnosti bratislavských verejných knižníc za rok 2004. Bratislava : Mestská knižnica 2005, s. 
                  3.
                 
                  3. KOPÁČIKOVÁ, Judita. Knižnično-informačný systém v stredne veľkej verejnej knižnici. In 
                  ITlib. Informačné technológie a knižnice, 2004, č. 4, s. 12-13. Dostupné na internete:< 
                  http://www.cvtisr.sk/itlib/itlib044/kopacikova.htm>.
                 
 
 |