Príhovor
Príhovor
V kultúrnej histórii ľudstva neexistuje také obdobie, kedy by vzdelanosť, pokrok, umenie a kultúru nesprevádzali knižnice. Knižnice obhájili svoje postavenie a svoj význam v každej historickej epoche, a nie je tomu inak ani v 21. storočí, v ére znalostnej spoločnosti. Základným predpokladom rozvoja znalostnej spoločnosti je informačná gramotnosť. Témy súvisiace so zvyšovaním informačnej gramotnosti preto najmä v súčasnosti intenzívne rezonujú v odbornej knihovníckej komunite na celom svete. Medzinárodná federácia knižničných asociácií a inštitúcií (IFLA) prijala nasledujúce zásadné dokumenty pre rozvoj informačnej gramotnosti, ktorými by sa mali riadiť nielen všetky knižnice vo všetkých krajinách sveta, ale tiež vzdelávacie inštitúcie vrátane škôl na všetkých úrovniach štúdia: – Alexandrijské vyhlásenie o informačnej gramotnosti a celoživotnom vzdelávaní (2005) Alexandrijské vyhlásenie o informačnej gramotnosti a celoživotnom vzdelávaní uvádza: „Informačná gramotnosť je jadrom celoživotného vzdelávania. Umožňuje ľuďom vo všetkých oblastiach života, aby vyhľadávali, hodnotili, používali a vytvárali informácie efektívne na dosiahnutie svojich osobných, sociálnych, pracovných a vzdelávacích cieľov. Je základným ľudským právom v digitálnom svete a podporuje sociálne začlenenie všetkých národov. Celoživotné vzdelávanie umožňuje jednotlivcom, komunitám a národom, aby dosiahli svoje ciele a využili nové príležitosti v meniacom sa globálnom prostredí pre spoločný prospech. Pomáha im aj ich inštitúciám čeliť technologickým, ekonomickým a sociálnym problémom, vyvažovať nedostatky a robiť pokroky smerom k prosperite pre všetkých.“ Alexandrijské vyhlásenie o informačnej gramotnosti a celoživotnom vzdelávaní ďalej uvádza tieto dôležité odporúčania: „V súvislosti s rozvojom informačnej spoločnosti vyzývame vlády a medzivládne organizácie, aby sa zaoberali stratégiou a programami na podporu informačnej gramotnosti a celoživotného vzdelávania. Konkrétne ich žiadame, aby podporili:
Vyhlasujeme, že výrazná investícia do stratégií informačnej gramotnosti a celoživotného vzdelávania vytvára dôležitú spoločenskú hodnotu a je základným predpokladom rozvoja informačnej spoločnosti.“ Knižnice sú majákmi informačnej spoločnosti. Ako volený zástupca Medzinárodnej federácie knižničných asociácií a inštitúcií týmto vyslovujem želanie v mene IFLA, aby majáky slovenských knižníc úspešne svietili na cestu slovenskej vzdelanosti a na cestu všetkým občanom Slovenska k lepšej informovanosti a prosperite, ktorá úzko súvisí so systematickým zvyšovaním informačnej gramotnosti.
|