Príhovor

Príhovor

grman.jpg (25234 bytes)

Webové sídlo – vaša vlajková loď

Stretávame sa s nimi každý deň. Stali sa súčasťou našich životov. Vedome i podvedome nás ovplyvňujú. Pomáhajú nám, tešia nás a informujú, no často nás aj hnevajú, zarmucujú a zahmlievajú stavvecí. O čo ide? Ide o médiá médiá tlačené, ale najmä elektronické.Priznajme si to, sme doslova bombardovaní informáciami. Je to dobre? Áno aj nie. Vieme, čo sa stalona druhom konci sveta. Kto si koho vzal a, samozrejme, ešte lepšie, kto sa s kým rozviedol. Častovšak nevieme, ako sa volá náš sused, či prečo tá veselá pani z prízemia chodí zrazu menej von.Stávame sa nevšímavejší voči informáciám, a to často aj takým, ktoré sú nám osožné. Triediť to kvantum informácií je totiž náročné.

Ak chcete informáciu presadiť, máte rôzne možnosti. Môžete rozosmiať, znechutiť, šokovať, ohlušiť,či doslova ľudí informáciou zaplaviť. Tieto metódy používa bulvár, ale aj oddelenia obchodných spoločností. Ich silu môžete pri troške snahy cítiť aj sami na sebe. Keď mi moja dvaapolročná dcéra pripohľade na moju faktúru za mobilný telefón s perfektným anglickým prízvukom povedala jeho menoa potom skonštatovala, že “budúcnosť je jasná, budúcnosť je …”, spozornel som. Keď v reklame predsobotným programom pre deti spoznala a pomenovala logo výrobcu môjho mobilného telefónua doniesla mi zo stola telefón, aby mi to víťazoslávne dokázala, prekvapila ma. Keď som však v sobotu cez internet banking platil zabudnutý účet za internet a dcérenka ma spoza chrbta upozornila nameno mojej banky s tým, že tam mám uložené peniažky, šokovalo ma to. Človek je tvor úžasný. Ajz mála informácií dokáže dokonale kombinovať a asociovať.

Pýtate sa, že čo s týmto všetkým má knižnica? Mnoho, ak nie doslova všetko. Podceniť zmenyv správaní ľudí a neprispôsobiť sa im by totiž mohlo spôsobiť stratu kontaktu s nimi, a tým oslabeniejedného zo základných dôvodov a motorov existencie. Internet je silné médium. Nemá takú “údernú”silu ako televízia či rozhlas, no jeho pôsobenie môže byť dlhodobé, realizované na veľkej ploche a zazlomok nákladov.

Ako teda môže pritiahnuť pozornosť knižnica? Môže jej internet pomôcť v prezentácii fondov, služieba ďalších informácií? Je to cenovo dostupné? Stojí to za tú námahu? Toto sú základné otázky, ktorési zodpovední pracovníci knižníc kladú. Odpoveď je áno. Trikrát áno. Prečo?

Informácie na internete môžete mať vystavené 24 hodín, 7 dní v týždni. Pomerne ľahko sa dajú aktualizovať. Knižnica môže mať stránky aj v prípade, že sama nemá internet. Priestor na uloženiestránok sa dá dnes už získať veľmi lacno, dokonca zadarmo. Existuje mnoho cenovo dostupnýchkomplexných riešení publikovania informácií na internete (takzvané systémy pre správu obsahu).

Čo dosiahnete? Splníte očakávania čitateľov o adekvátnej prezentácii inštitúcie vášho typu. Tentoaspekt sa zdá nedôležitý, no nemožno ho podceňovať. Získate navyše výborný prostriedok na informovanie čitateľov o všetkom, čo sa týka knižnice. Od knižničného poriadku cez poplatky, kalendárnoviniek a akcií až po organizačné členenie a otvárací čas. V prípade používania automatizovanéhoknižničného systému je možné tento prvok včleniť do informačných stránok a vytvoriť tak jeden organický celok.

Doba sa mení. Dostupnosť internetu a zmena životného štýlu najmä mladých ľudí sa o pár rokovnutne prejaví. Ak čitateľ ľahko nezistí, kde presne sídlite, kedy máte otvorené, či máte knihu, čo potrebuje, prípadne či ju budete mať aj práve vtedy, keď má on čas si po ňu prísť, môže stratiť záujem, čiv lepšom prípade sa vyberie do knižnice, kde túto službu dostane.

Kto vie, čo bude ďalej? Tlačené knihy pravdepodobne nezmiznú, no možno sa zmení spôsob ichdoručovania k čitateľovi. V každom prípade v tomto procese internet zohrá výraznú úlohu a nejde len

o sezónny módny výstrelok. To biblické “kto hľadá, ten nájde”, či “kto klope, bude mu otvorené” v tomto prípade platí. Nebojte sapýtať. Hľadajte možnosti. Neuvažujte o tom, ako a prečo sa to nedá. Internet je tu našťastie pre

všetkých a jeho dostupnosť bude mnohonásobne rásť. Knižnica bola a je informačným centrom obce,mesta, školy, firmy. Správnym použitím internetu zabezpečíte, že to tak zostane aj v budúcnosti.

grman_podpis.jpg (7704 bytes)

Ján Grman (grman@svop.sk)
SVOP, s.r.o., Bratislava

Zdieľať: