AKO ŠTUDENTI VNÍMAJÚ A VYUŽÍVAJÚ NÁSTROJE AI V INFORMAČNEJ TVORIVOSTI

Informačná tvorivosť

Ciele – Príspevok informuje o výsledkoch kvalitatívneho prieskumu využívania nástrojov AI medzi študentmi magisterského štúdia. Hlavná otázka prieskumu bola zameraná na percepciu a využívanie AI v tvorivom akademickom písaní. Prieskum je súčasťou širšieho projektu zameraného na informačnú tvorivosť v digitálnom prostredí a na informačnú tvorivosť doktorandov pri využívaní AI.

Dizajn/metodológia – Dizajn prieskumu využíva kvalitatívny experiment s tvorivým akademickým písaním (8 študentov magisterského štúdia KIV). Teoretické východiská tvoria informačná tvorivosť, AI gramotnosť a tvorivé akademické písanie. Využívajú sa psychosociálne metódy výskumu, kvalitatívny experiment so študentmi pri písaní esejí s využitím ChatGPT, písomné hodnotenia, eseje a pološtruktúrované rozhovory.

Analýzy – Aplikujú sa induktívna kvalitatívna analýza dát, obsahové a konceptuálne analýzy. Interpretácia analýz obsahuje sedem výsledných sémantických kategórií spracovaných v tabuľke a podporených citátmi študentov.

Výsledky/originalita – Sumarizuje sa transformatívny vplyv nástrojov AI a rozvoj AI gramotnosti v akademickej informačnej tvorivosti študentov, vrátane princípu ko-kreativity. Predstavuje sa model kaskád tvorivých informačných interakcií študentov vo využívaní nástrojov AI, od orientácie, inšpirácie a plánovania cez exploráciu, kombinácie, transformácie, emócie a dôveru po hodnotenie kvality, revízie, sebariadenie a zlepšovanie interakcie.

Záver – AI nástroje podporujú informačnú tvorivosť pri explorácii, analýzach, interpretáciách, viacnásobných revíziách. Potvrdil sa transformatívny vplyv nástrojov AI na tvorivú prácu s informáciami v akademickom prostredí. Faktory ľudskej tvorivosti sú imaginácia, inšpirácia, intuícia, emócie a sebareflexia. Odporúčame ďalší výskum informačnej tvorivosti, AI gramotnosti, kvality informácií a etických aspektov využívania AI. Pre vzdelávanie a kurzy AI gramotnosti sa navrhuje spolupráca viacerých disciplín (informatika, informačná veda, psychológia, sociálne vedy) a viacerých profesií (knihovníci, informatici, mediálni odborníci).

Kľúčové slová – informačná tvorivosť; tvorivé akademické písanie; AI nástroje; študenti magistri; AI gramotnosť.

Ilustračné foto: Unsplash

Zdieľať: