| Inšpirácia pre iné fakulty? alebo Výsledkydotazníkového prieskumu absolventov predmetu pre doktorandov môžu byť nielen dôkazom
 nedostatkov v oblasti systematického informačného vzdelávania na všetkých stupňoch
 štúdia na slovenských školách, ale aj nečakaným uznaním práce knižníc a
 knihovníkov!
 Namiesto úvodu „Účastníci Kolokvia o informačnej gramotnosti aceloživotného vzdelávania na najvyššej úrovni, ktoré sa konalo v Alexandrijskej
 knižnici v dňoch 6. – 9. novembra 2005, vyhlasujú, že informačná gramotnosť a
 celoživotné vzdelávanie sú majákmi informačnej spoločnosti, ktoré osvetľujú smer
 rozvoja, prosperity
 a slobody.“1
 „Informačná gramotnosť je jadrom celoživotnéhovzdelávania. Umožňuje ľuďom vo všetkých oblastiach života, aby vyhľadávali,
 hodnotili, efektívne používali a vytvárali informácie na dosiahnutie svojich
 osobných, sociálnych, pracovných a vzdelávacích cieľov. Je základným ľudským
 právom v digitálnom svete a podporuje sociálne začlenenie všetkých národov.“1
 „V kontexte rozvíjajúcej sa informačnej spoločnostivyzývame vlády a medzivládne organizácie, aby sa zaoberali stratégiou a programami na
 podporu informačnej gramotnosti a celoživotného vzdelávania. Konkrétne ich žiadame,
 aby podporili:
 
uznanie celoživotného vzdelávania a informačnej gramotnostiako kľúčových prvkov pre rozvoj všeobecnej spôsobilosti a ktoré musia byť
 požadované pre akreditáciu všetkých vzdelávacích a výučbových programov.“1
 Na zamyslenie Akademické knižnice zahraničných univerzít vo vyspelýchkrajinách sa tešia významnej pozornosti svojich alma mater a sú považované za
 ústredné centrá podpory kvalitného pedagogického procesu, zmysluplného tvorivého
 bádania a vzdelávania celej akademickej obce.
 Vedenie mnohých zahraničných univerzít vo vyspelých krajináchpreto investuje nemalé finančné prostriedky nielen do pravidelného doplňovania fondu
 knižnice, licencií odborných databáz, technického a personálneho vybavenia, ale v
 značnej miere aj do moderného architektonického riešenia a vybavenia budov a
 interiérov knižníc, ktoré následne poskytujú pre svojich používateľov príjemné
 a tvorivé prostredie pre vzdelávanie a výskum. Kvalitné technologické vybavenie
 knižníc umožňuje moderné kontinuálne vzdelávanie používateľov prostredníctvom
 sofistikovaných nástrojov, ktoré sú výsledkom kreatívnej spolupráce knižníc a
 multimediálnych centier univerzít.
 Takáto podpora akademických knižníc je v prostredí slovenskýchuniverzít skôr výnimkou ako realitou.
 Akademické knižnice na Slovensku, žiaľ, ešte stále nie súautomaticky vnímané ako významné centrá vzdelávania, ktoré sú srdcom každej
 univerzity alebo vysokej školy. Musia neustále bojovať o svoje postavenie, aby neboli
 vnímané len ako konzumenti financií, pretože prevádzka knižníc určite nie je
 lacná, avšak ich spätný efekt pre vzdelávanie a spoločnosť je omnoho významnejší
 ako v komerčnom alebo finančnom meradle.
 Napriek uvedeným faktom je však v krátkom časovom horizonteveľký predpoklad zmeny súčasného prístupu vedení slovenských univerzít, a to aj z
 titulu postupného prechodu bezplatného, resp. štátom dotovaného, vysokoškolského
 štúdia na individuálne platené štúdium.
 Kvalitné služby akademickej knižnice, prístup k najnovšímodborným publikáciám a informáciám, príjemné a moderne vybavené prostredie na
 individuálne vzdelávanie a rozvoj, široká škála vzdelávacích kurzov a moderné
 e-learningové nástroje pre informačné vzdelávanie 24/7 budú onedlho zo strany
 platiacich študentov chápané ako základný balík služieb každej univerzity a nie
 ako zbytočne nákladný nadštandard (ako, žiaľ, ešte aj v súčasnosti chápu a
 vnímajú akademické knižnice niektoré vedenia slovenských univerzít a vysokých
 škôl).
 Na záver trochu optimizmu – naopak, narastá aj počet takýchprípadov, kedy sa slovenské akademické knižnice tešia zvýšenej pozornosti a podpore
 svojich fakúlt a univerzít.
 Jeden príklad za všetky Knižnica a informačné centrum Stavebnej fakulty STU (ďalej KICSvF STU) predstavuje teoretickú základňu pre in dividuálne vzdelávanie a výskum
 pedagógov, vedeckých pracovníkov a študentov Stavebnej fakulty STU. KIC SvF STU plní
 všetky funkcie akademickej knižnice so zameraním na budo va nie knižničných
 fondov a poskytovanie vedeckých informácií v profile peda go gického a
 výskumného procesu fakulty. KIC SvF je jednou zo 6 fakultných akademických knižníc
 na Slovenskej technickej univerzite (ďalej STU), ktoré úzko spolupracujú.
 KIC SvF STU si je plne vedomá svojho poslania nielensprístupňovať odborné informácie a zdroje, ale aj vzdelávať svojich používateľov
 pre prácu s elektronickými informačnými zdrojmi takým tempom, akým vo vedomostnej
 spoločnosti neustále narastajú nároky na získavanie kvalitných a relevantných
 odborných informácií.
 V roku 2003 sa KIC SvF STU stala jednou z najmodernejších anajkrajších akademických knižníc na Slovensku v súčasnosti vďaka úspešnej
 realizácii kompletnej rekonštrukcie priestorov a modernizácie technické ho a
 počítačového vybavenia ako hlavného investičného zámeru Stavebnej fakulty STU.
 Komplexná rekonštrukcia a modernizácia priestorov a služiebtakéhoto rozsahu sa nerealizovala v žiadnej akademickej knižnici na Slovensku za
 posledných niekoľko desaťročí. Realizácii prestavby však predchádzalo 10 rokov
 systematického presviedčania niekoľkých vedení fakulty zo strany vedúcej knižnice.
 Vízia sa po 10 rokoch intenzívnej argumentácie vedúcej knižnicea hlavne vďaka významnej podpore vtedajšieho vedenia SvF STU (dekan fakulty prof. Ing.
 Dušan Petráš, PhD.) podarila zrealizovať a KIC SvF STU sa po modernizácii svojich
 priestorov teší záujmu nielen zo strany svo jich používateľov, študentov a
 pedagógov SvF, ale aj širokej odbornej verejnosti.
 KIC SvF STU je praktickým dôkazom toho, že niekoľkoročnéúsilie, vhodná a nepretržitá argumentácia a využívanie rôznych marketingových
 nástrojov knižnice môže napokon viesť k dostatočnej podpore vedenia fakulty /
 univerzity, ktorá v konečnom dôsledku umožní nielen modernizáciu priestorov a
 služieb knižnice, ale môže viesť aj k výraznej zmene a k zlepšeniu postavenia
 akademickej knižnice v univerzitnom prostredí.
 Nastavené zrkadlo – výsledky informačného vzdelávaniaštudentov denného bakalárskeho a inžinierskeho štúdia
 Stavebná fakulta STU je v súčasnosti druhou najväčšou fakultouna Slovensku s počtom takmer 4 000 študentov denného štúdia a 250 doktorandov.
 Študenti prvého ročníka denného štúdia v minulých rokochpravidelne absolvovali úvodný informačný vstup o službách KIC SvF STU a iných
 alternatívnych vedeckých knižníc, ktoré môžu študenti počas štúdia využívať.
 V roku 2009 sa KIC SvF rozhodla zmeniť spôsob relatívne krátkehoa stručného informovania počas zápisov študentov prvých ročníkov na odborne
 špecializovanejšie a časovo primeranejšie kurzy s výstižným názvom „Získavanie
 odborných informácií  pre štúdium na vysokej škole“ a s týmto zámerom
 zaslala ponukový leták s prihláškou na odborný kurz pre študentov prvého ročníka
 denného štúdia každému z 1 000 prijatých uchádzačov o štúdium na SvF STU.
 Záujem študentov podľa počtu vyplnených prihlášok naabsolvovanie 2 – 3 hodinového odborného kurzu, ktorý im ponúkal možnosť získania
 mnohých informačných zručností pre štúdium na vysokej škole, sa však na naše
 veľké sklamanie ukázal ako mizivý.
 Spomedzi tisíc oslovených študentov prvého ročníka dennéhoštúdia prejavilo primárny záujem o odborný kurz KIC SvF presne 100 študentov, teda 10
 % z celkového počtu študentov.
 Pri samotnej realizácii odborného kurzu vo viacerých časovýchtermínoch však z uvedenej množiny primárnych záujemcov ubúdali ďalší z rôznych
 dôvodov, napríklad aj z takého dôvodu, ktorý by asi nikto na VŠ neočakával –
 jedného z prihlásených študentov vraj bez jeho vedomia zaregistrovala mama…
 Otázka na záver teda znie, či vynaložená námaha KIC SvF STUvôbec k niečomu viedla?
 Určite aspoň čiastočne poukázala skutočnosť, že samotníštudenti, nezávisle od stupňa štúdia, nebudú asi tak skoro (alebo nikdy) javiť
 záujem o dobrovoľné informačné vzdelávanie, zvlášť keď už z veľkej miery
 patria ku „google generation“, ktorá má informačné potreby a návyky pri
 vyhľadávaní informácií omnoho viac povrchné, ako si vyžaduje dôsledná príprava
 na štúdium a prípadne neskoršiu vedeckú dráhu.
 Zvyšovanie informačnej gramotnosti študentov všetkých stupňovštúdia bude pravdepodobne možné jedine cestou povinného študijného predmetu alebo
 odborného kurzu a študenti pravdepodobne až po jeho absolvovaní dokážu oceniť
 nadobudnuté vzdelanie a zručnosti tak, ako to dokazujú výsledky dotazníkového
 prieskumu doktorandov po absolvovaní predmetu Získavanie a uchovávanie vedeckých
 informácií v pilotnom roku výučby na Stavebnej fakulte STU.
 Nečakané ovocie – výsledky informačného vzdelávaniadoktorandov na Stavebnej fakulte STU
 V priamej nadväznosti na komplexnú modernizáciu priestorov aslužieb KIC SvF STU sa dá hovoriť o zvýšenej podpore vedenia fakulty v oblasti
 informačného vzdelávania, ktoré je pozitívnym výsledkom dlhodobej argumentácie a
 prezentovania zahraničných trendov zo strany vedúcej KIC SvF STU.
 Vedenie Stavebnej fakulty STU (dekan fakulty prof. Ing. AlojzKopáčik, PhD.) schválilo pre školský rok 2009/2010 pilotný rok výučby predmetu pre
 študentov 1. ročníka doktorandského štúdia s komplexným názvom Metodológia
 vedeckej práce, ktorého obsahovú náplň zostavila vedúca KIC SvF STU Ing. Silvia
 Stasselová.
 Prvý semester predmetu bol špecializovaný na odbornú tému Získavaniea uchovávanie vedeckých informácií, ktorého obsahovú náplň zostavila vedúca
 KIC SvF STU Ing. Silvia Stasselová, ktorá bola zároveň aj odborným garantom predmetu
 a prednášajúcou.
 Pri schvaľovacom procese na zaradenie uvedeného predmetu doštudijných osnov pre študentov 1. ročníka doktorandského štúdia bol cieľ predmetu
 definovaný takto:
 “Cieľom predmetu je, aby sa študent doktorandského štúdiazorientoval v sieti slovenských a zahraničných knižníc, knižničných a
 informačných službách, naučil sa vyhľadávať v katalógoch knižníc a získavať
 odbornú literatúru. Získa prehľad o digitálnych referenčných službách knižníc,
 digitálnych knižniciach a projektoch digitalizácie fondov knižníc. Získa prehľad o
 informačnom priemysle, oboznámi s celou škálou odborných databáz, elektronických
 informačných zdrojov a elektronických kníh vrátane praktických ukážok a cvičení
 práce s databázami online, rôznymi vyhľadávacími stratégiami a spôsobmi
 uchovávania vedeckých informácií. Študent sa oboznámi s terminológiou a základmi
 bibliometrie, s citačnými databázami Web of Knowledge a SCOPUS, s pojmom karentovaný
 časopis, impakt faktor a nadobudne zručnosti na systematické sledovanie citácií.
 Študent získa prehľad o spôsoboch publikovania a prezentovania vlastnej vedeckej
 práce, o elektronickom publikovaní a získa prehľad o dostupných zahraničných a
 slovenských odborných periodikách a vydavateľstvách. Študent sa oboznámi s
 národným projektom podpory vedy a techniky MŠ SR NISPEZ a s projektom CREPČ –
 celoštátnou databázou evidencie publikačnej činnosti v SR, ktorých koordinátorom je
 CVTI SR.“
 Stručná osnova predmetu: 
Sieť slovenských a zahraničných knižníc a ich typy, modernéknižničné a informačné služby, katalógy knižníc, vyhľadávanie a získavanie
 odbornej literatúry
Digitálne referenčné služby knižníc Digitálne knižnice vo svete, medzinárodné a slovenské projektydigitalizácie dokumentov – World Digital Library, projekt Gutenberg, Pamäť sveta,
 projekt digitalizácie fondov Slovenskej národnej knižnice a Univerzitnej knižnice v
 Bratislave a iných knižníc
Typy databáz a ich základné charakteristiky – bibliografické,faktografické a plnotextové databázy
Odborné databázy, elektronické informačné zdroje, elektronickéknihy a praktické ukážky: ASCE Research Library, Engineering Village, ScienceDirect,
 SpringerLink, elektronické interaktívne príručky KNOVEL, ProQuest, WILEY, IEEE
 Computer Science Digital Library, American Physical Society Journals, EBSCO, vedecký
 vyhľadávač Scirus, EZB – Elektronische Zeitschriften Bibliothek a ďalšie
Elektronické manuály, video ukážky, internetové online chaty aškolenia z ponuky producentov databáz na zvyšovanie efektivity práce s rôznymi
 odbornými databázami
Národný projekt podpory vedy a techniky MŠ SR – elektronickéinformačné zdroje
Zahraničné a slovenské odborové internetové portály pre oblasťstavebníctva a príbuzných vedných odborov, odborné a vedecké blogy, RSS kanály,
 moderné komunikačné technológie
Vyhľadávacie stratégie, pokročilé vyhľadávanie a uchovávanievedeckých informácií
Praktické cvičenie – vyhľadávanie a uchovávanie vedeckýchinformácií v rôznych databázach
Základy bibliometrie, práca s citačnými databázami Web ofKnowledge (Science Citation Index a Current Contents Connect) a SCOPUS, karentované
 časopisy, impakt faktor časopisov, systematické sledovanie citácií, zostavovanie
 citačných máp, stratégie citovania, automatické zasielanie citácií elektronickou
 službou alert
Praktické cvičenie – vyhľadávanie citácií v databázach WOK,SCOPUS a iných bibliografických vedeckých databázach a práca s elektronickou službou
 alert
Medzinárodné normy, ako správne citovať v literatúre, etikapublikovania, plagiátorstvo, autorský zákon a jeho dodržiavanie. Metodológia
 publikačnej činnosti, typy publikácií, redakcie periodík, vydavateľstvá,
 elektronické publikovanie, evidencia výsledkov vedeckej práce v databáze CREPČ.
 Výučba predmetu Získavanie a uchovávanie vedeckýchinformácií  sa realizovala v 6 samostatných výučbových celkoch
 počas zimného semestra akademického roka 2009/2010.
 V letnom semestri akademického roka 2009/2010 sa ešte buderealizovať výučba 1 výučbového celku na tému „Know-how vedeckého
 publikovania“.
 V pilotnom roku výučby predmetu pre študentov 1. ročníkadoktorandského štúdia Metodológia vedeckej práce bolo absolvovanie predmetu
 povinné pre všetkých doktorandov, zatiaľ bez kreditov. Vedenie SvF bude prehodnocovať
 parametre výučby predmetu pre budúci akademický rok na konci letného semestra 2010.
 Odmena na záver  Z celkového počtu 100 študentov 1. ročníka doktorandskéhoštúdia 47 doktorandov v dotazníkovom prieskume vyjadrilo svoje hodnotenia,
 názory a námety.
 Výsledky dotazníka sú ilustráciou, že ani na 3. stupnivysokoškolského štúdia nie sú informačné znalosti a zručnosti nevyhnutne
 stopercentné, čo dokazujú výsledky dotazníkového prieskumu:
 
 Predmet pre 1. ročník PhD.:  Metodológiavedeckej práce
 Zimný semester 2009/2010Garant / výučba: Ing. Silvia Stasselová, vedúca KIC SvF STU
 Získavanie a uchovávanie vedeckých informácií
 D O T A Z N Í K V zimnom semestri 2009 / 2010 ste absolvovalipilotný ročník 1. časti predmetu
 „Metodológia vedeckej práce – získavanie a uchovávanie vedeckých
 informácií“.
  
 
 Knihovníkov všetkých typov knižníc určite poteší, žeprevažná väčšina respondentov po absolvovaní pilotnej výučby predmetu vyjadrila
 svoj jednoznačný názor, že:
 
knižnice sú stále potrebné inštitúcie aj v čase internetu(97,9 %),
názor na profesiu knihovníka je vyjadrený prekvapivýmzistením, že je to moderné dynamické povolanie (87,2 %).
 Happy end? Ďalším a nemenej dôležitým výsledkom po absolvovaní výučbypredmetu pre 1. ročník doktorandov je nielen záujem ich kolegov z vyšších ročníkov
 doktorandského štúdia o absolvovanie podobného predmetu alebo odborného kurzu, ale aj
 prudký nárast záujmu doktorandov o individuálne konzultácie v KIC SvF STU.
 Navyše doktorandi na svojich domovských katedrách a pracoviskáchSvF inšpirujú svojich školiteľov a kolegov, vďaka čomu v KIC SvF evidujeme
 zvýšený záujem o zaškoľovanie celých katedier do problematiky efektívneho
 využívania odborných databáz a princípov úspešného publikovania.
 Aj vďaka zavedeniu tohto predmetu do študijných osnov pre 1.ročník doktorandského štúdia môžeme na Stavebnej fakulte STU konštatovať
 zvýšený záujem o informačné vzdelávanie, a to nielen zo strany doktorandov, ale aj
 zo strany akademickej obce…
 Po skúsenostiach s informačným vzdelávaním študentovbakalárskeho a inžinierskeho štúdia sme určite čakali omnoho menší úspechJ.
     1   The Alexandria Proclamationon Information Literacy and Lifelong Learning [online]. IFLA, 2005 [cit. 2010-02-15].
 Dostupné na internete: http://archive.ifla.org/III/wsis/BeaconInfSoc.html.
 |