17. ročník medzinárodného seminára CASLIN,
ktorý sa tento rok konal v hoteli Stupka Tále v dňoch 6. až 10. júna 2010, sa zameral
na otázky smerovania knižníc v čase ekonomickej krízy. Organizátor
Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici spolu s programovým
výborom stanovili tému: Knižničné služby, používateľské potreby a meniaca sa
ekonomická realita.
Prednášky hlavných zahraničných hostí (Alexandra Sanchez,
Queens Public Library, New York, USA; Jan–Pieter Barbian, StadtBibliothek Duisburg,
Nemecko ) sa zaoberali podobou práce verejných knižníc, ktorá je ovplyvnená
prostredím a zložením obyvateľstva a ekonomicko-sociálnou úrovňou regiónu.
Príspevok z oblasti akademických knižníc (Jay Schafer, University of Massachusetts
Amherst, USA) upozornil na to, že riešenie zachovania vysokej úrovne poskytovania
služieb pri znižujúcich sa finančných prostriedkoch je v spolupráci knižníc pri
zdieľaní technológií a zdrojov a v spolupráci s komunitou – so študentmi,
pedagógmi a vedcami.
Takmer všetky príspevky v určitom zmysle parafrázovali Darwinov
výrok, že prežije iba ten, kto sa prispôsobí meniacim sa podmienkam. Námety na
spôsoby adaptácie knižníc je možné získať z prieskumov medzi používateľmi a
knižnicami (Dušan Lechner, Dagmar Kleinová/ Univerzitná knižnica v Bratislava,
Vít Richter/NKP), v spolupráci s komunitou, v ktorej knižnica pôsobí (Mestská
knižnice mesta Piešťany/Margita Galová, Regionální knihovna Karviná/Petr
Ženč), oslovením nových používateľov napr. v prostredí second
life (Regionální knihovna Karviná/Petr Ženč, Tomáš Bouda/KISK
Filozofickej fakulty, MU Brno – projekt VIAKISK). Knižnice by sa v dobe internetu
mali stať aj miestom, kam človek príde rád, aj keď nepotrebuje žiadne
informácie, miestom, kde mu je dobre (Tomáš Řehák/Městská knihovna Praha).
V záverečnej diskusii v tzv. akváriu boli pod zhrnujúcim
názvom „Možné proti skutočnému“ zhrnuté postupy, ako sa môže knižnica
adaptovať na podmienky ekonomickej krízy a prežiť. Diskutujúci v akváriu hľadali
riešenia na tri otázky:
- Čo môže knižnica ponúknuť ľuďom, ktorí ju nemusia
používať
Príjemné priestory, dokumenty v novom nečakanom kontexte s
pridanou hodnotou , ponuka služieb pre čitateľov aj nečitateľov, spoluprácu s
komunitou (mesto, univerzita, spolky), reflektovanie situácie, keď množstvo
informácií je dostupných bez existencie knižnice, knižnica ako miesto
sociálnych kontaktov a nie iba zásobáreň dokumentov.
- Ako dosiahnuť, aby knižnica bavila aj svojich zamestnancov
Ideál je zamestnávať ľudí , ktorých táto práca baví,
motivovať zamestnancov, nechať im priestor na sebarealizáciu, nebrať im právo robiť
chyby, poskytnúť im dostatok informácií o smerovaní inštitúcie. Nielen platové
ohodnotenie je motivujúce, rovnakým motivátorom môže byť príjemné prostredie,
tímová spolupráca v prospech všetkých a pocit rešpektu zo strany inštitúcie.
- Aké sú priority spolupráce knižníc pri poskytovaní
služieb
Spolupráca formou zdieľania zdrojov, technológií, know-how,
ľudí a služieb.
Prehľad príspevkov a prezentácií je možné nájsť na webových
stránkach konferencie: http://indico.ulib.sk/MaKaC/internalPage.py?pageId=11&confId=9.
|