| 
    
V rámci národného projektu Národný informačný systém podpory 
    výskumu a vývoja v SR – prístup k elektronickým informačným zdrojom 
    (NISPEZ) je sprístupňovaných 16 kolekcií licencovaných odborných a vedeckých 
    elektronických informačných zdrojov1. Medzi inštitúcie, 
    ktoré majú zabezpečený prístup, patrí 21 verejných VŠ a univerzít a 4 vedecké 
    knižnice (Centrum vedecko-technických informácií SR /CVTI SR/, Ústredná knižnica 
    SAV, SNK v Martine a Univerzitná knižnica v Bratislave).  
Vzhľadom na množstvo finančných prostriedkov z európskych 
    fondov vynakladaných na nákup licencií pre prístup k e-zdrojom a počet 
    zúčastnených inštitúcií projektu, CVTI SR ako jeho riešiteľ každoročne 
    vyhodnocuje efektívnosť využívania týchto e-zdrojov. 
Hodnotenie efektívnosti využívania EIZ je ťažiskovou etapou 
    aktivity 1.1 projektu (Zabezpečenie nákupu a prístupu k elektronickým informačným 
    zdrojom a optimalizácia ich portfólia pre potreby výskumu a vývoja). Hodnotenie na 
    jednej strane spočíva v pravidelnom sledovaní a vyhodnocovaní štatistických údajov 
    využívania jednotlivých EIZ, na strane druhej spočíva vo vyhodnocovaní požiadaviek, 
    potrieb a miery spokojnosti pracovníkov výskumu a vývoja (VaV) s portfóliom e-zdrojov 
    sprístupňovaných v rámci projektu. Na dokreslenie obrazu o tom, aký je reálny dosah 
    efektívneho využívania EIZ pre VaV, sa v rámci hodnotenia rámcovo sleduje aj úroveň 
    informačnej gramotnosti a publikačného správania cieľovej skupiny pracovníkov VaV. 
    Výstupom spomínanej aktivity bude hodnotiaca správa s názvom Vyhodnotenie 
    miery využívania EIZ a optimalizácie portfólia EIZ a skladby používateľských 
    organizácií. 
Podklady na hodnotenie sa získavajú: 
- zo štatistík využívania EIZ, ktoré generujú vydavatelia
 
        jednotlivých databáz; 
- z dotazníkových prieskumov uskutočnených medzi používateľmi
 
        EIZ. 
 
Dotazníkový prieskum používateľov e-zdrojov NISPEZ 
Dotazníkový prieskum, ktorého úlohou je mapovať stav prvého 
    roku existencie projektu NISPEZ, t. j. roku 2009, bol naplánovaný na prvú polovicu roka 
    2010 a potom každoročne – v tom istom období – počas celého trvania projektu 
    NISPEZ. 
Tím riešiteľov projektu vytvoril dotazník – má 30 otázok, 
    ktoré sú rozložené do nasledujúcich 6 okruhov: 
I.   okruh:     demografické 
    údaje, 
II. okruh:      význam EIZ pre výskum, 
    vývoj a pedagogickú činnosť, 
III. okruh:     dostupnosť EIZ a ich 
    publicita, 
IV. okruh:    informačná gramotnosť 
    používateľov EIZ, 
V.  okruh:    spokojnosť s obsahom a 
    portfóliom EIZ, 
VI. okruh:    publikačné správanie 
    používateľov EIZ. 
Dotazník NISPEZ bol umiestnený na webovej stránke iAnkety.sk v 
    dňoch 13. 5. – 13. 6. 2010. Na jeho vyplnenie boli priamo e-mailom vyzvaní 
    vedecko-pedagogickí pracovníci VŠ a univerzít, ktorí mali svoje e-mailové adresy 
    zverejnené na webových stránkach inštitúcií, v ktorých pracujú. Vedeckí 
    pracovníci SAV boli o vyplnenie dotazníka požiadaní prostredníctvom riaditeľov 
    jednotlivých ústavov.   
Informácie o dotazníku boli umiestnené aj na webových stránkach 
    projektu NISPEZ, CVTI SR, na portáli InfoLib a na mnohých webových stránkach 
    jednotlivých inštitúcií zapojených do NISPEZ a ich akademických knižníc. 
Celkovo dotazník vyplnilo 1 375 respondentov. 
Analýza získaných údajov zo štatistík umožní tímu 
    riešiteľov projektu vyhodnotiť efektívnosť využívania EIZ NISPEZ – 
    objektívne posúdiť existujúce portfólio EIZ a skladbu používateľských 
    organizácií. Ďalej umožní optimalizovať portfólio EIZ, t. j. potvrdiť daný stav 
    alebo (v odôvodnených prípadoch) ho prehodnotiť a navrhnúť zmeny v nadchádzajúcom 
    období (napr. zmeny skladby oprávnených používateľov). 
Jedným z cieľov dotazníkového prieskumu je taktiež 
    odpovedať na otázky súvisiace s efektívnym využívaním EIZ projektu – zistiť, či 
    sú e-zdroje využívané dostatočne a efektívne, aká je spokojnosť s aktuálnym 
    portfóliom e-zdrojov, s aktuálnym nastavením inštitúcií a aké sú potreby a 
    požiadavky reálnych pracovníkov VaV na informačné zabezpečenie svojho výskumu.  
O samotnom využívaní EIZ najviac vypovedajú štatistiky ich 
    využívania, tie je však vhodné skombinovať aj s ďalším typom kvantitatívneho 
    prieskumu – napr. dotazníkom. Až potom je možné pozrieť sa na problematiku v 
    širších súvislostiach a vidieť ju komplexne z viacerých uhlov pohľadu – jednak z 
    pohľadu realizátora projektu NISPEZ, ale hlavne z pohľadu samotného používateľa 
    e-zdrojov – poznať jeho postoje, názory, postrehy… 
Ďalšími cieľmi prieskumu je zistiť zaujímavosti o našich 
    používateľoch, ako napr. úroveň informačnej gramotnosti či publikačného 
    správania, ale aj spoznať slabé miesta v sprístupňovaní a publicite e-zdrojov. 
    Akademické a vedecké knižnice tak získajú nové námety a podnety, ako pružne 
    reagovať na aktuálne informačné potreby a záujmy používateľa a ako poskytovať 
    dôveryhodný a kvalitný vedecký obsah a služby s pridanou hodnotou v konkurenčnom 
    prostredí internetu. Význam spätnej väzby je v tomto prípade nesporný.   
Aký teda je súčasný používateľ EIZ a ako ho možno vidieť v 
    súvislosti s výsledkami dotazníkového prieskumu používateľov EIZ NISPEZ? 
Súčasný používateľ EIZ očami dotazníkového prieskumu – 
    zhrnutie 
Výsledky dotazníkového prieskumu používateľov e-zdrojov NISPEZ 
    a ich interpretácií možno zhrnúť do piatich tematických okruhov, na základe 
    ktorých bol dotazník zostavený. 
I. okruh:   demografické údaje 
Medzi počtami respondentov – používateľov EIZ v jednotlivých 
    demografických kategóriách nie sú podstatné rozdiely, dá sa povedať, že sú 
    približne rovnako zastúpené (či sú to ženy do 35/nad 35 rokov alebo muži do 30/nad 
    35 rokov).  
Najviac z nich patrí medzi vedecko-pedagogických 
    pracovníkov/pracovníčok.  
Poradie inštitúcií, na ktorých používatelia e-zdrojov pôsobia 
    – najviac na Univerzite Komenského v Bratislave, nasleduje SAV, STU v Bratislave, 
    Žilinská univerzita v Žiline atď.  
Prevažujúce tematické zameranie: spoločenské a humanitné vedy, 
    nasledujú prírodné vedy a technické vedy. 
II. okruh: význam EIZ pre výskum, vývoj a pedagogickú 
    činnosť 
Súčasný (väčšinový) používateľ e-zdrojov  pracujúci 
    v oblasti výskumu a vývoja na Slovensku sa javí ako používateľ-samouk s vyšším 
    stupňom informačnej gramotnosti, ktorí prevažne využíva EIZ, už menej tlačené 
    dokumenty. S e-zdrojmi pracuje systematicky a pravidelne. Systematickú a pravidelnú 
    prácu s EIZ, ktorá je deklarovaná, nie je možné jednoznačne preukázať. Skúsenosti 
    z praxe hovoria skôr o nárazovom využívaní EIZ (zorientovanie sa v novej vedeckej 
    problematike, začiatok novej pracovnej úlohy, písanie kvalifikačnej práce, hľadanie 
    citácií pre akreditáciu či získanie vedeckej hodnosti a pod.). 
Napriek tomu, že súčasný používateľ pozná EIZ potrebné pre 
    svoju prácu v odbore, je si ochotný tieto vedomosti rozširovať o nové poznatky. Za 
    veľmi pozitívne možno hodnotiť fakt, že EIZ dokáže využívať nielen z miesta 
    svojho pracoviska, ale aj prostredníctvom vzdialeného prístupu (napr. z domu). O tejto 
    možnosti však stále mnohí používatelia nevedia, resp. ju nemajú k dispozícii, a 
    preto knižniciam vyčítajú, že takéto služby neposkytuje alebo o nich nedostatočne 
    informuje.  
Treba ešte podotknúť, že samotný používateľ význam EIZ 
    zbytočne nepreceňuje a nepovažuje ich za kľúčový faktor svojej profesie, ale skôr 
    za jeden z viacerých rovnocenných faktorov, ktoré majú vplyv na kvalitu jeho štúdia, 
    vedeckej či pedagogickej práce. 
III. okruh: dostupnosť EIZ a ich publicita 
Za veľmi pozitívne pokladáme už spomínanú úroveň 
    informačnej gramotnosti súčasného používateľa. Tá sa v praxi prejavuje tak, že 
    používateľ dokáže v e-zdrojoch vyhľadávať samostatne, uvítal by však viac 
    informácií o zdrojoch samotných, o možnostiach, ako sa v nich zorientovať. V tejto 
    súvislosti treba klásť dôraz na význam webových prezentácií, pretože tie slúžia 
    ako základná orientačná pomôcka o existencii EIZ a o možnostiach ich využívania. 
    Táto informácia o EIZ sa potom dokáže šíriť medzi kolegami a kamarátmi aj ústnym 
    podaním. Naopak, len nepatrné množstvo používateľov za zdroj informácií o ponuke 
    EIZ považujú semináre, podujatia, propagačné materiály, resp. masmédiá. 
Súčasný používateľ e-zdrojov patrí medzi tých, ktorí 
    doteraz neabsolvovali žiadne semináre a kurzy zamerané na vyhľadávanie a efektívne 
    využívanie EIZ. Tvrdí však, že seminárov by sa zúčastnil len za podmienky, že by 
    sa týkali jeho odboru a konali by sa v mieste jeho pracoviska. Niet sa však čomu 
    čudovať, výsledky prieskumu jasne ukazujú, že dnešný používateľ získal 
    zručnosť vo vyhľadávaní a v práci s EIZ najmä neformálnymi formami vzdelávania 
    (samoštúdium, kamaráti, kolegovia…). Pri získavaní vedomostí a zručností z 
    oblasti využívania EIZ výrazne absentuje podiel štúdia na VŠ či univerzite, čo by 
    malo byť skôr opačne. Aj keď jednoznačne dominuje samostatnosť používateľa – 
    prakticky už ako jeho základná črta či vlastnosť, určitá časť používateľov sa 
    netají tým, že by uvítala pomoc a správnu navigáciu k EIZ, aby presne vedeli, kde a 
    ako majú hľadať. Tu sa jasne črtá priestor pre knižnice, ktoré by sa mali snažiť 
    skvalitňovať, sprehľadniť svoje ponuky e-zdrojov, čím umožnia používateľovi 
    správnu navigáciu. Používateľ by nemal váhať, v ktorom zdroji začať realizovať 
    svoj informačný prieskum, ku zdrojom by mal byť správne navigovaný. Do istej miery to 
    súvisí aj so zavádzaním takých inovatívnych služieb a nástrojov, ktoré v 
    maximálnej miere používateľovi uľahčia nielen samotné vyhľadávanie v e-zdrojoch, 
    ale aj orientáciu a navigáciu v portfóliu EIZ inštitúcie (napr. zavedenie nástrojov 
    Metalib a SFX).  
IV. okruh: informačná gramotnosť používateľov EIZ 
K zostaveniu profilu súčasného používateľa je potrebné 
    doplniť ešte niekoľko poznatkov získaných analýzou odpovedí dotazníka. Medzi ne 
    patrí napr. aj to, že pri vyhľadávaní v e-zdrojoch je používateľmi najviac 
    využívané pokročilé vyhľadávanie (advanced search). Možno to hodnotiť pozitívne, 
    pretože z toho vyplýva, že súčasný používateľ dokáže pri vyhľadávaní 
    formulovať svoje dotazy aj do viacero vyhľadávacích polí súčasne, kombinovať 
    podľa rôznych kritérií, napr. kombinovať aj za pomoci boolovských operátorov (AND, 
    OR, NOT) a pod. Medzi pokročilé formy vyhľadávania možno zaradiť napr. aj rôzne 
    nástroje na úpravu a prácu s výsledkami. Týmto spôsobom si vie používateľ sám 
    znížiť mieru neistoty a neurčitosti a tak sa priblížiť k ideálnemu relevantnému 
    výsledku informačného prieskumu. 
Medzi ďalšie poznatky patrí aj to, že používateľ, okrem 
    pokročilého vyhľadávania, dokáže využívať aj rôzne nástroje a služby 
    súvisiace s EIZ. Medzi najviac využívané patrí možnosť ukladania si nájdených 
    záznamov a textov do svojich priečinkov, ďalej používanie nástrojov na vytváranie 
    zoznamu citácií, nástrojov personálnej bibliografie a pod. Z prieskumu napr. vyplýva 
    aj to, že súčasný používateľ EIZ však nepotrebuje zdieľať výsledky svojich 
    vyhľadávaní s ostatnými pracovníkmi. 
Za ďalšiu príznačnú vlastnosť súčasného používateľa 
    e-zdrojov možno jednoznačne zaradiť aj jasnú (takmer výlučnú) orientáciu na plné 
    texty dokumentov, a to najmä z e-časopisov a z e-kníh. Táto orientácia je 
    priamoúmerná s odmietavejším postojom k bibliografickým databázam, o 
    scientometrických databázach nehovoriac. Situácia okolo citačných databáz je asi 
    najmenej jasná a jednoznačná. Cítiť tu aj váhanie používateľov, ktoré zrejme 
    vychádza z nevedomosti jednoznačne rozpoznať rozdielnosť obsahu medzi spomenutými 
    typmi databáz. Z uvedeného vyplýva, že používatelia síce z časti poznajú 
    informačnú hodnotu získanú z bibliografických databáz, ale ju nepreceňujú, no ani 
    úplne nepodceňujú.  
Za dôležitý poznatok možno považovať zistenie, že 
    používatelia vnímajú EIZ (ako také) najmä ako zdroje primárnych dokumentov 
    (pôvodné autorské práce – plné texty) a nie za zdroje informácií o dokumentoch 
    (bibliografické záznamy, abstrakty, citácie…). Z tohto plynie úloha pre nás – 
    hľadať možnosti, ako podporiť používateľa v tom, aby začal využívať viac aj 
    sekundárne e-zdroje. Veď trendom vydavateľov či agregátorov bibliografických obsahov 
    je už dlhší čas vytvárať prepojenie aj na ich plné texty. V konečnom dôsledku 
    môže využívanie sekundárnych e-zdrojov priniesť používateľovi výhody, pretože 
    ich význam spočíva v tom, že slúžia: 
- na rýchle zorientovanie sa v obsahu dokumentu (napr. abstrakt,
 
        obsah, kľúčové slová, predmetové a iné heslá, terminológie, tezaury, pojmové 
        mapy a pod.); 
- v ideálnom prípade dokážu substituovať primárne dokumenty a
 
        ušetriť čas; 
- sú významným zdrojom na zmapovanie základných dokumentov, prác,
 
        autorov pri zorientovaní sa v danej problematike, príbuzných témach, autoroch a pod. 
 
Negatívna situácia týkajúca sa využívania scientometrických 
    databáz sa môže zmeniť, pretože je predpoklad, že vďaka tendencii prerozdeľovať 
    finančné prostriedky na VaV na základe ich hodnotenia, a to aj na základe publikačnej 
    činnosti a výstupov z citačných a scientometrických databáz, bude narastať aj ich 
    význam, a teda aj podiel ich využívania. 
V. okruh:   spokojnosť s obsahom a portfóliom EIZ 
Ako súčasný používateľ hodnotí svoju spokojnosť s ponukou 
    EIZ? Iba ako čiastočnú spokojnosť (viac než 60 % respondentov). Len 1/3 
    používateľov vyslovuje úplnú spokojnosť. Dôvodov bude pravdepodobne viac: 
- dopyt používateľov po plných textoch dokumentov;
 
- chýbajúca širšia ponuka e-kníh;
 
- požiadavka na väčší časový rozsah ponuky plných textov
 
        časopisov; 
- zastúpenie vedných odborov.
 
 
Prvým dôvodom je už spomínaný dopyt súčasného 
    používateľa po plných textoch dokumentov. Ide zrejme o logickú a prirodzenú 
    požiadavku používateľov mať prístup k čo najširšej ponuke primárnych zdrojov. 
    Objektívne je však len veľmi ťažké ju naplniť, a to z viacerých dôvodov – 
    najmä však z dôvodu limitovaných finančných prostriedkov. Na druhej strane vyhovenie 
    tomuto dopytu za každú cenu by nemuselo byť až také efektívne, lebo časopisy sa v 
    jednotlivých databázach častokrát prekrývajú, takže by vznikali duplicity a pod. 
    Taktiež presýtenosť používateľa ponukou e-zdrojov by mohlo viesť k jeho 
    informačnému preťaženiu. 
Ideálnejšie by bolo napr. naučiť používateľov využívať 
    viac aj bibliografické a citačné databázy, ktoré dokážu používateľa vopred 
    informovať o obsahu a hodnote plného textu Používateľ by teda veľakrát nemusel 
    siahať po takom množstve plných textov, ale by sa mohol zamerať len na niekoľko 
    skutočne relevantných. 
Zrejme za úvahu stojí aj predstava zaviesť možnosť pre 
    individuálnu „kúpu“ konkrétneho vedeckého obsahu (články, knihy, kapitoly z 
    knihy a pod.) používateľom priamo od vydavateľa (tzv. pay per view) alebo zlepšiť 
    informovanosť o možnostiach MVS a MMVS knižníc.  
Tretine používateľov chýba širšia ponuka e-kníh. 
    Požiadavku možno považovať za legitímnu, pretože vzhľadom na obrovské počty 
    e-kníh nachádzajúcich sa v renomovaných databázach je nutné skonštatovať, že v 
    ponuke EIZ projektu NISPEZ ich je minimálne.  
Požiadavka na väčší časový rozsah ponuky plných textov 
    časopisov má tiež opodstatnenie. Prinieslo by to rozšírenie portfólia o 
    archívne čísla časopisov, čo má pre mnohých pracovníkov VaV veľký význam. 
    Spomínaná požiadavka je však limitovaná najmä finančnými prostriedkami.  
Z výsledkov ďalej vyplýva, že nespokojnosť súvisí aj so zastúpením 
    vedných odborov v portfóliu EIZ NISPEZ. Najmenej sú zastúpené spoločenské a 
    humanitné vedy (tento názor prezentovalo viac než 41 % respondentov), vo väčšej 
    miere sú zastúpené technické vedy, prírodné vedy či lekárske. Naopak, mnohí z 
    používateľov sa pozitívne vyjadrili o dobrom zastúpení prírodných, lekárskych aj 
    technických vied v databázach NISPEZ. Svedčí o tom aj fakt, že oveľa väčšiu 
    nespokojnosť respondenti prejavili so zastúpením humanitných a spoločenskovedných 
    odborov, kde zároveň pozitívne ohlasy na zastúpenie týchto vied úplne absentovali. 
    Faktom však ostáva, že spoločenské a humanitné odbory zastúpené v databázach sú 
    (i keď len ako súčasť multidisciplinárnych databáz a aj o miere zastúpenia sa dá 
    diskutovať). Objektívne posúdenie problému by si zaslúžilo hlbší prieskum, 
    pretože by sa možno zistilo, že nespokojnosť so zastúpením odboru úzko súvisí so 
    schopnosťou zorientovať sa v ponuke e-zdrojov a nájsť si zdroj pre svoj odbor.  
Iste je zaujímavé zistenie, ktoré typy a konkrétne databázy 
    súčasný používateľ najviac využíva. Z prieskumu je na prvý pohľad zrejmé, že 
    lepšie sú na tom tie databázy, ktoré už používatelia poznali a mali možnosť ich 
    využívať ešte pred realizovaním projektu NISPEZ. Na druhej strane sa dá 
    skonštatovať aj určitá súvislosť aj s tematickým zameraním databáz. Databázy 
    zamerané multidisciplinárne sú na tom o poznanie lepšie než databázy užšie 
    špecializované, resp. vyslovene monotematické.  
Napríklad databázu SCOPUS najviac pozná a zároveň ju aj 
    využíva až 61 % respondentov. SCOPUS má zároveň aj najmenší podiel tých, ktorí 
    ju poznajú a nevyužívajú, no zároveň aj najmenší podiel tých, ktorý túto 
    databázu vôbec nepoznajú. V tesnom závese nasledujú databázy ScienceDirect, 
    SpringerLink a potom databázy platformy Web of Knowledge (okrem – ESI). Medzi 
    známejšie a viac využívané databázy možno ešte zaradiť Wiley InterScience (v 
    súčasnosti Wiley Online Library). 
VI. okruh: publikačné správanie používateľov EIZ 
Na dokreslenie pohľadu na súčasného používateľa EIZ možno 
    ešte pozitívne skonštatovať, že väčšina  používateľov má zavedený 
    určitý systém evidencie použitých informačných zdrojov. Niektorí majú na to 
    zavedený vlastný systém, iní dokážu na uchovávanie informačných zdrojov 
    používať aj nástroje personálnej bibliografie.  
Ďalej možno povedať, že súčasný používateľ publikuje 
    výsledky svojej vedeckovýskumnej práce aj v domácich a zahraničných monografiách, 
    časopisoch, zborníkoch a pod. Pri rozhodovanie, v ktorom časopise publikovať svoj 
    príspevok, však nevyužíva citačné a scientometrické databázy, pretože zrejme 
    nekladie veľký dôraz na to, aby sa uistil v tom, že pre svoj príspevok si vybral 
    práve prestížnejší, karentovaný časopis. Pri tvorbe odkazov na citované zdroje sa 
    riadi viac smernicami redakcie časopisu, v ktorom chce publikovať, než normami na 
    citovanie, čo možno považovať za logické, no so snahou o zjednotenie metodík 
    citovania to nič nemá spoločné. 
Na záver opäť povzbudivé konštatovanie, pretože súčasný 
    používateľ e-zdrojov (z oblasti VaV) proklamuje, že svojich študentov a doktorandov 
    pravidelne naviguje a motivuje k využívaniu e-zdrojov. Toto možno hodnotiť ako 
    pozitívny signál, pretože vysokoškolských učiteľov možno považovať za tých, 
    ktorí majú (mali by) mať zásadný vplyv na formovanie vzťahu a návyku využívať 
    EIZ študentmi pri riešení vedeckých úloh a problémov, písaní prác a pod. 
V súčasnosti riešiteľský tím projektu NISPEZ pripravuje 
    hodnotiacu správu, ktorej obsahom budú okrem vyhodnoteného dotazníka používateľov 
    aj vyhodnotené štatistiky využívania EIZ. Hodnotiaca správa bude: 
- zverejnená na webovej stránke projektu (http://nispez.cvtisr.sk);
 
- prezentovaná pred odbornou a laickou verejnosťou na seminári o
 
        e-zdrojoch – Brána k vedeckému poznaniu otvorená II, ktorý sa uskutoční na 
        jeseň 2010 v CVTI SR. 
 
  
Kompletné a grafické spracovanie výsledkov 
    dotazníkového prieskumu nájdete v samostatnej prílohe 
    (doc + pdf; cca 10 MB) 
  
 
1Viacslovný pojem elektronické 
    informačné zdroje budeme ďalej v texte vyjadrovať skratkou EIZ, alebo tiež 
    synonymickým výrazom e-zdroje. 
 |