| Úvod Najčastejšie používané synonymá pre kredibilitu súdôveryhodnosť, spoľahlivosť, odbornosť či kvalita. To sú však len generalizované
 pojmy, v ktorých sú obsiahnuté mnohé faktory pôsobiace na kredibilitu. Nasledujúce
 koncepty sa snažia odhaliť tieto faktory. Klasifikujú ich na vonkajšie, vnútorné,
 priame, nepriame. Cieľom každého obchodu je predať tovar alebo službu. Nie je to inak
 ani v prostredí internetu. Webové sídla musia dbať na dostatočnú úroveň
 dôveryhodnosti. Nasledujúce koncepty sú aplikovateľné v akejkoľvek oblasti
 elektronického obchodovania.
 Dôveryhodnosť online obchodu Nasledujúci model bol vytvorený ako teoretický základ prevýskum dôveryhodnosti elektronických obchodov, aby bola lepšie pochopená koncepcia
 dôvery, jej sklony, ukazovatele a dôsledky v špecifickom vzťahu s elektronickými
 obchodmi. Podľa nich je dôvera vzťah troch strán – charakter toho, kto dôveruje,
 atribúty toho, komu sa dôveruje, a špecifický kontext, v ktorom sa dôvera odohráva
 (Cheung, 2001).
  
 Obr. 1  Dôveryhodnosť online obchodu – okolité vplyvy (Cheung, 2001)
 V modeli je zahrnutá trojica faktorov, ktoré sa podľa autora(Cheung, 2001) nachádzajú vo väčšine doterajších podobných výskumoch, a to schopnosť,
 integrita a benevolencia (Mayer, 1995), ktoré veľmi úzko súvisia s
 dôverou. Pridané sú dva nové faktory – vnímaná kontrola bezpečnosti a vnímaná
 kontrola súkromia.
 Pod vnímanou kontrolou bezpečnosti sa myslí schopnosť obchodusplniť bezpečnostné opatrenia používateľa, ako napr. autentifikácia, integrita,
 enkryptovanie citlivých údajov a iné. Pod vnímanou kontrolou súkromia sa myslí
 schopnosť obchodu zaručiť používateľovi, že jeho údaje nebudú poskytované
 žiadnej tretej strane a nebudú nijakým spôsobom zneužité (ide hlavne o údaje,
 ktoré poskytuje používateľ priamo pri finančnej transakcii). Vnímaná integrita
 poukazuje na čestnosť obchodu, jeho povesť a postavenie na trhu. Vnímaná
 spôsobilosť je definovaná tým, ako vnímajú používatelia schopnosti, kompetenciu,
 jedinečnosť a kvalitu internetového obchodu.
 Všetky tieto kategórie priamo vplývajú na vnímaniedôveryhodnosti online obchodov. Okrem nich má priamy vplyv aj uznanie obchodu treťou
 stranou a právny rámec obchodu. Nepriamo na dôveryhodnosť vplývajú doterajšie
 skúsenosti a kultúrne prostredie, ktoré v používateľovi vytvorí určité sklony k
 dôvere, resp. nedôvere. Podľa modelu všetky tieto faktory vedú k uvedomenému,
 vnímanému riskovaniu.
 Symboly a symptómy dôveryhodnosti online obchodov Jens Riegelsberger (2009) sa vo svojom článku o budovaní dôveryonline obchodov zaoberá teóriou, kde v rámci dôvery rozlišuje medzi symbolmi a
 symptómami. Symboly sú naučené významy dôveryhodnosti, ako napr. pečiatky,
 hodnotenia a vyhlásenia. Sú vytvárané úmyselne s cieľom odkomunikovať
 používateľovi mieru dôveryhodnosti. Symptómy sú vedľajším produktom alebo
 účinkom dôveryhodnosti – napr. veľké množstvo používateľských hodnotení, čo
 indikuje veľkú návštevnosť a zároveň lojalitu zákazníkov. Rýchlo sa pohybujúce
 transakcie a online komunikácia často mení symboly aj symptómy. Napr. interakcia s
 priateľským predavačom je príznačná (symptomatická) pre dobre rozbehnutý online
 obchod, ale jednoduchá fotografia usmievajúceho sa predavača je len symbolom
 dôveryhodnosti. Online obchody musia identifikovať skôr symptómy, ako symboly a
 stavať svoje ďalšie kroky k nadobúdaniu dôvery práve na nich. Z tradičného
 hľadiska, obchodníci vidia dôveru ako jeden z prispievajúcich faktorov k zvyšovaniu
 majetku obchodu.
 Tento autor taktiež spomína práce, ktoré sa zaoberajú dôverouako prirodzeným a podstatným faktorom pri hodnotení e-obchodu. Je možné ju rozdeliť
 na spôsobilosť a profesionalizmus (značka je schopná plniť sľuby) a na benevolenciu
 a integritu (značke záleží na tom, aby plnila sľuby) (Riegelsberger, 2009).
 Dôveryhodnosť, risk a vnímaný risk Büttner a Göritzová (2008) sa zaoberajú vo svojom výskumeonline obchodov vzťahom dôveryhodnosti, riskovania a vnímaného risku. Výsledky
 ukázali, že dôveryhodnosť podporuje úmysel nakúpiť tovar alebo službu, ako aj
 podstúpiť finančný risk (H1 a H2 na obr. 2). Vnímaný risk nezmierňoval vzťah medzi
 dôveryhodnosťou a úmyslom nakúpiť – čím vyšší úmysel nakúpiť, tým vyššia
 pravdepodobnosť aktuálneho risku, teda nákupu (H3 na obr. 2). Čím je vyšší
 vnímaný risk online nákupu vo všeobecnosti, tým je vyšší vplyv dôveryhodnosti na
 úmysel nákupu (H4 na obr. 2). Výsledky rozvíjajú multidimenzionálnu
 konceptualizáciu dôvery (Meyer, 1995). V porovnaní s inými štúdiami, trvanie vzťahu
 môže zmierniť dimenzionalitu dôvery.
 
     Obr. 2  Vzťah dôveryhodnosti a riskovania (Büttner,2008)
 Tak ako Riegelsberger (2008) a Cheung (2001), aj Büttner aGöritzová (2008) pri svojej konceptualizácii vychádzajú z Mayerovho (1995)
 trojdimenzionálneho rámca dôveryhodnosti (pozri obr. 3). Autori pridali k Meyerovej
 trojici štvrtú dimenziu: predvídanie správania sa dôverníka (pozri obr. 2).
 
     Obr. 3  Trojdimenzionálny model dôvery podľa Meyera(1995)
 Kredibilita ako kvalita e-obchodov Yoo a Donthu (2001) vnímajú kredibilitu webových stránok akokvalitu. Vytvorili koncept niekoľkých faktorov, ktoré vplývajú na kvalitu online
 obchodov. Faktory delia do dvoch skupín:
 Vzťahujúce s k online predajcom: 
konkurenčná hodnota,jednoznačnosť objednávania,rovnosť značky a predajne,jedinečnosť produktu,záruka kvality produktu. Vzťahujúce sa priamo na kvalitu: 
jednoduchosť použitia,estetický dizajn,rýchlosť procesov,bezpečnosť.                                                  
 Model budovania kredibility online obchodov Igor Garnik (2005) vytvoril vlastný model budovania kredibilityonline obchodov, ktorý bol následne experimentálne potvrdený (obr. 4).
 
     Obr. 4  Model budovania kredibility online obchodov(Garnik, 2005)
 Dôležitý vplyv na vnímanú kredibilitu majú kultúrne faktory(H1) – v rôznych krajinách je to inak. Dôvodom je rozličný stupeň rozvoja
 internetového obchodovania. V krajinách, kde je táto forma ešte len nová, je možné
 predpokladať, že vplyv bude negatívny, pretože sa používatelia budú báť
 nakupovať online. Vo vyspelých krajinách je tento stav lepší, existuje mnoho
 certifikačných inštitúcií, ktoré hodnotia online obchody a dodávajú im punc
 kredibility. Čím je vyššia kvalita obsahu obchodu, tým je vyššia vnímaná
 kredibilita (H2). To isté platí o použiteľnosti daného sídla (H3). Okrem
 nadobudnutej vnímanej kredibility má vplyv na ochotu nakupovať v danom obchode (H4) aj
 fakt, že stránka síce bola vnímaná z pohľadu kredibility negatívne, no ponúka
 nový benefit, napr. veľmi priaznivé nízke ceny (H5). Ochota nakúpiť napokon vyústi
 k samotnému nákupu. Tento model nám pripomína metódu, ktorú zvolili Büttner a
 Göritzová (2008). Spoločnými prvkami sú vnímaná kredibilita, ochota nakúpiť a
 priamy akt nákupu (making a purchase) – u Büttnera bol použitý termín „risk
 taking“. Autor tiež čerpal z výskumov B. J. Fogga (2003) – od neho prebral
 informačné obsahové faktory a použiteľnosť. Garnik pridal kultúrne faktory a
 vedľajšie benefity.
 
     Obr. 5  Hlavné faktory ovplyvňujúce vnímaniekredibility e-obchodov (Garnik, 2006)
 O rok neskôr Igor Garnik (2006) rozpracoval spomínaný model navizuálne a kontextovo bohatší model. Opisuje v ňom hlavné faktory ovplyvňujúce
 používateľov pri vnímaní kredibility e-obchodov (obr. 5). Tentoraz kredibilitu
 rozdelil na:
 
informačné faktory (z obsahu webového sídla),referencie (odporúčania z médií, iných používateľov, zreálneho prostredia aj internetu, certifikátov a dôveryhodných inštitúcií),
kultúrne faktory,faktory použiteľnosti.  Tu môžeme vidieť faktory, ktoré sa nachádzajú v reálnomprostredí a ktoré na internete. Faktory, ktoré môže ovplyvniť samotný obchod a na
 ktoré e-obchod dosah nemá. Použiteľnosť je spájacím prvkom medzi zákazníkom a
 webovým sídlom (resp. negatívnym, pokiaľ je použiteľnost sídla slabá).
 Záver Analýza nie je len jednoduchým prehľadom koncepcií kredibilityviacerých vybraných autorov, ale prináša ich porovnanie, analýzu a podrobné popisy
 jednotlivých modelov. Spomínané modely sú základom metodológie s nimi súvisiacich
 výskumov. Mayer ešte v roku 1995 vytvoril koncepciu kredibility, ktorá sa síce
 nevzťahovala priamo na internet, no napriek tomu je vo webovom prostredí veľmi dobre
 použiteľná. Ostatní výskumníci stavali na tomto koncepte svoje vlastné modely,
 ktoré obohatili o niekoľko vlastných prvkov. Najnovší model (Garnikov model) je v
 tomto období dostatočne postačujúci, pretože zahŕňa aktuálne faktory, ktoré sú
 súčasťou elektronického prostredia a s ním súvisiacich služieb webu 2.0.
   Literatúra BÜTTNER, Oliver B., GÖRITZ, Anja S., 2008. Perceivedtrustworthiness of online shops. In Journal of Consumer Behaviour. [online].
 Vol.8, issue 1, p.35-50 [cit. 2010-01-19]. Dostupné na internete: <http://www3.interscience.wiley.com/journal/117908131/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0>.
 CHEUNG, Christy M.K., LEE, Matthew K.O., 2001. Trust inInternet Shopping: Instrumental Development and Validation through Clasical and Modern
 Approaches. In Journal of Global Information Management. [online]. Vol. 9, no. 3,
 2001 [cit. 2010-10-25]. Dostupné na internete: <http://www.google.com/books?hl=sk&lr=&id=hXk7Hx2zHAEC&oi=fnd&pg=PA25&dq=Perceived+trustworthiness+of+online+shops&ots=YI4i151q2a&sig=_xyIOPNeyetkSVN2DFlLLNCehIc#v=onepage&q=&f=false>.
 FOGG, B. J., TSENG, H. 1999. The Elements of ComputerCredibility [online]. New York : ACM Press, 1999 [cit. 2010-10-19]. Dostupné na
 internete: <http://captology.stanford.edu/pdf/p80-fogg.pdf>.
 FOGG, B. J. 2003. Prominence-Interpretation Theory :explaining how people assess credibility. In CHI. [online]. 2003 [cit. 2010-10-19].
 Dostupné na internete: <http://credibility.stanford.edu/pdf/PITheory.pdf>.
 GARNIK, Igor, 2005. Vendor Credibility in e-Shops Designin Poland: an Empirical Study [online].  [cit. 2010-10-25]. Dostupné na
 internete: <http://www.zie.pg.gda.pl/~igar/articles/ECCE13-Garnik-Vendor_Credibility.pdf>.
 GARNIK, Igor, 2006. Factors Affecting Credibility ofE-shops in Poland. In: Proceedings of 13th International COST294 Workshop on user
 Interface Quality Models. [online]. Rome, September 12-13, 2006, pp. 94-97. [cit.
 2010-10-24]. Dostupné na internete: <http://www.zie.pg.gda.pl/~igar/articles/FCMS5-Garnik-Factors_affecting_credibility.pdf>.
 MAYER, Roger C., DAVID, James H., SCHOORMAN, F. David,1995. An integrative model of organizational trust. In Academy of Management Review.
 [online]. Vol.3, no.20, p. 709-734 [cit. 2010-10-23]. Dostupné na internete: <http://douglaskaralis.com/files/An_integration_model_of_organizational_trust.pdf>.
 RIEGELSBERGER, Jens, 2009. Building Trust in OnlineShopping. In BrandChannel. [online]. [cit. 2009-10-23]. Dostupné na internete:
 <http://www.brandchannel.com/papers_review.asp?sp_id=1238>.
   Príspevok bol spracovaný v rámci grantovej úlohy KEGA 3/7275/09Informačné štúdiá v podmienkach web 2.0 a nových technológií (INWENT).
   Poznámka redakcie: Autorka článku momentálne pôsobí na KKIV FiF UK vBratislave ako interná doktorandka. Participuje na výskumnom projekte INWENT, v rámci
 ktorého pracuje na tvorbe učebného textu k predmetu manažment informačných
 zdrojov a knižnično-informačných služieb 3: informačné zdroje, ktorý vyučuje.
 Na katedre asistuje pri výučbe predmetu informačná architektúra a predmetu informačné
 a komunikačné technológie vo vzdelávaní pre poslucháčov 1. ročníka
 pedagogických odborov na FiF UK.
 |