Informačné vzdelávanie na Univerzite Komenského v Bratislave
Zo Slovenska|
Slovenská asociácia knižníc nedávno realizovala viaceré prieskumy zamerané na zistenie stavu informačnej gramotnosti študentov vysokých škôl. Domnievame sa, že výsledky týchto prieskumov potvrdili to, čo väčšina knihovníkov pôsobiacich v akademických knižniciach tušila a vedela. Zo záverov analytickej štúdie Informačné vzdelávanie v podmienkach slovenských vysokých škôl (Bellérová a kol., 2010) vyberáme len zopár tvrdení:
Možno konštatovať, že všetky tieto tvrdenia v úplnom rozsahu platia aj v prostredí Univerzity Komenského v Bratislave (ďalej aj UK). Akademická knižnica UK i jednotlivé fakultné knižnice si to veľmi dobre uvedomujú a systematicky sa snažia o zmenu a zlepšenie stavu v oblasti informačnej gramotnosti zavedením pravidelného informačného vzdelávania. Informačné vzdelávanie sa realizuje v dvoch základných rovinách. Jednu rovinu reprezentujú stretnutia so študentmi prvých ročníkov bakalárskeho a magisterského stupňa štúdia počas zápisov, resp. na začiatku výučby v zimnom semestri. Študenti sú informovaní o systéme knižníc na UK, rozmiestnení knižníc, základoch práce s online katalógom, spôsobe požičiavania literatúry a stručne o možnosti využívať externé informačné zdroje. Vo viacerých prípadoch sa s týmito študentmi stretávame aj v poslednom ročníku bakalárskeho štúdia, kde sa venujeme najmä metodike spracovania záverečnej práce. Tieto stretnutia využívame i na opakovanú „osvetu“ venovanú elektronickým informačným zdrojom, vzdialenému prístupu k nim a pod. Druhú, podstatne širšiu a obsiahlejšiu, rovinu predstavuje kurz pod názvom Informačné zdroje, ktorý je prednostne určený študentom prvého ročníka doktorandského štúdia (informačný list predmetu je v prílohe *). Tento kurz sa úspešne realizuje už tri roky na Filozofickej fakulte UK a v tomto akademickom roku sa prvýkrát uskutočnil aj na Fakulte sociálnych a ekonomických vied a Pedagogickej fakulte UK. Kurz štandardne pozostáva z troch stretnutí s nasledujúcim zameraním:
Na tieto stretnutia nadväzuje individuálna práca s online katalógmi a databázami. Podmienkou absolvovania kurzu a získania kreditov je účasť aspoň na dvoch stretnutiach a vypracovanie dvoch zadaní – 1. vyhotovenie rešerše na tému dizertačnej práce z relevantných elektronických informačných zdrojov prístupných pre UK; 2. vyhľadanie relevantných časopisov pre daný odbor, ktoré sú karentované, a zistenie ich „impact factora“. Zadania by mali byť spracované v súlade s platnými citačnými normami. Ku každému zaslanému zadaniu posielame vyjadrenie o správnosti, resp. v prípade problému upozorňujeme na chyby, nesprávny postup atď. Kurz je viac-menej vedený formou vzájomného dialógu, v rámci stretnutí operatívne reagujeme na podnety, otázky a potreby poslucháčov. Na základe našich doterajších skúseností možno konštatovať, že doktorandi sú mimoriadne vnímaví a obsah kurzu ich zaujíma. Často sa dokonca stretávame s výčitkami, prečo sa o danej problematike nedozvedeli už skôr. Zarazí a umlčí ich odpoveď – o našich službách sme vás informovali na začiatku bakalárskeho i magisterského štúdia, i v poslednom ročníku, ale zrejme ste to vtedy nepovažovali za dôležité… Keďže medzi povinnosti doktorandov patrí o. i. aj výučba, je pozitívne, že po osvojení práce s elektronickými informačnými zdrojmi ich následne používajú v rámci svojich prednášok a seminárov. Súčasne očakávajú, že aj ich študenti sa s týmito zdrojmi oboznámia a budú s nimi pracovať. Takto sa postupne a systematicky rozširuje informačná gramotnosť, ako aj využívanie e-zdrojov. Na záver ešte chceme stručne informovať o novej službe „Objednaj si knihovníka“. Služba bola študentom Univerzity Komenského ponúknutá v tomto akademickom roku a zaznamenávame na ňu pozitívne odozvy. Záujemca o stretnutie s knihovníkom (či skôr s knihovníčkou) vyplní na webovej stránke formulár, kde definuje oblasť svojho záujmu. Na základe formulára si prostredníctvom elektronickej pošty s používateľom dohodneme miesto a termín stretnutia. Najčastejšie sa používatelia na nás obracajú kvôli vypracovaniu rešerše pre bakalársku alebo diplomovú prácu. Rešerše však zásadne nerobíme, ale snažíme sa naučiť používateľov identifikovať relevantné a dôveryhodné zdroje, vysvetlíme im stratégiu rešeršovania, postup pri príprave práce a pod. Zaznamenávame záujem nielen zo strany študentov UK, ale i našich pedagógov či študentov iných vysokých škôl. Študentom iných škôl odporúčame návštevu ich akademickej knižnice, našim pedagógom sa intenzívne venujeme a často sa i my dozvieme mnohé zaujímavé informácie.
Citovaná literatúra: Bellérová, B., et al. Informačné vzdelávanie v podmienkach slovenských vysokých škôl – analytická štúdia vyhodnotenie prieskumov akademických knižníc a návrh koncepcie vzdelávania. Bratislava : Slovenská asociácia knižníc, 2010. ISBN 978-80-89284-69-6. |
