| Informačné vzdelávanie v prostredí vysokých škôlspravidla vnímame ako aktivity akademických knižníc podporujúce rozvoj informačnej
 gramotnosti študentov. Pravdaže, je to pohľad zúžený, pretože permanentné
 informačné vzdelávanie by sa malo rovnako týkať vysokoškolských učiteľov,
 výskumného personálu a dokonca aj akademických knihovníkov, nielen študentov. Ak na
 informačnú gramotnosť nazeráme ako na schopnosť celoživotného vzdelávania, ktorá
 je výsledkom vyššieho vzdelávania (Catts 2005), a zároveň vnímame dynamiku
 dnešného informačného prostredia, možno vysloviť predpoklad, že je to schopnosť,
 ktorú treba priebežne rozvíjať. Úroveň záujmu o rozvoj kompetencií súvisiacich s
 vyhľadávaním informácií, ich hodnotením, pochopením, spracovaním a prezentáciou,
 ktorými vymedzujeme informačnú gramotnosť, sa mení aj v kontexte informačných
 potrieb. Toto všetko podporuje názor (prezentovaný najmä slovenskými akademickými
 knižnicami), že informačné vzdelávanie si vyžaduje väčší priestor, ako mu v
 súčasnosti akademické inštitúcie venujú.
 Slovenská poľnohospodárska knižnica pri SPU vNitre má, podobne ako väčšina akademických knižníc, s informačným
 vzdelávaním bohaté skúsenosti. To, čo pôvodne začalo ako exkurzie do knižnice s
 ukážkami vyhľadávania literatúry v katalógoch, sa postupne rozvinulo do obsahovo
 širokej ponuky tém, ktorých základná ponuka pre študentov 1. a 2. stupňa
 vysokoškolského štúdia je nasledovná:
 
Knižnica a jej službyAko si urobiť rešeršAko správne citovaťElektronické informačné zdroje a možnosti ich využitia Autorské právo a publikovanie  Z týchto tém si podľa vlastného uváženia a potriebvyberajú jednotlivé fakulty a v rámci predmetov ako úvod do štúdia, teória a
 metodológia záverečnej práce, metodika vypracovania záverečnej práce, informačné
 zdroje v biológii a potravinárstve (ale aj iných) a prizývajú pracovníkov
 knižnice na prednášky alebo praktické cvičenia.
 Pre študentov doktorandského štúdia sa ponukarozširuje o témy:
 
Registrácia publikačnej činnosti na SPU v Nitre Práca s textom, príprava a spracovanie podkladov Časový rozsah informačného vzdelávania, ktorérealizujú pracovníci knižnice pre jednotlivé fakulty univerzity, v súčasnosti
 predstavuje viac ako 100 hodín ročne. Aj keď je jeho efektivita niekedy diskutabilná,
 pretože nie všetci študenti sú dostatočne motivovaní, resp. nie vždy je
 informačné vzdelávanie vhodne načasované, vo väčšine prípadov sa stretáva s
 kladnými odozvami a vedie o. i. aj k lepšiemu a korektnejšiemu využívaniu
 informačných zdrojov. Na to, aby takto poskytované informačné vzdelávanie viedlo k
 získaniu širšieho rozsahu kompetencií, by malo byť realizované systematickejšie,
 čo sa však zatiaľ na univerzite nepodarilo presadiť.
 Hoci knihovníci poukazujú na to, aké prínosné môžebyť rozšírenie informačného vzdelávania na vysokoškolských učiteľov, myšlienka
 sa v praxi takmer nedá uskutočniť. Knižnicami ponúkané podujatia sa spravidla
 nestretávajú s primeraným záujmom. Na SPU v Nitre sa podarilo osloviť učiteľov s
 ponukou informačného vzdelávania v rámci široko koncipovaného projektu nazvaného Rozvoj
 ľudských zdrojov a zabezpečenie kvality na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite v
 Nitre (LUZK). Projekt získal finančnú podporu v rámci operačného programu
 Vzdelávanie, prioritnej osi Reforma systému vzdelávania a odbornej prípravy. Jeho
 cieľovou skupinou sú vysokoškolskí učitelia, členovia manažmentu a zamestnanci
 výskumu a vývoja. Jednotlivé aktivity sú zamerané na:
 –  zvýšenie kvality riadenia a komunikáciemanažmentu univerzity,
 –  vytvorenie vnútorného modelu systémumanažérstva kvality na SPU v Nitre,
 –  rozvoj a prehĺbenie cudzojazyčných kompetencií, –  zvyšovanie informačnej gramotnosti,  –  vzdelávanie v projektovej činnosti, –  zvyšovanie odbornosti v oblasti prípravy avyhodnocovania vedeckých experimentov.
 Aktivita s oficiálnym názvom Zvyšovanie informačnejgramotnosti vysokoškolských učiteľov a zamestnancov interpretovala pojem
 informačnej gramotnosti v najširšom význame ako počítačovo-informačnú
 gramotnosť, ktorá zahŕňa schopnosť zistiť, kde sa informácia nachádza, ako sa k
 nej možno dostať, ako ju organizovať, interpretovať a hodnotiť (Kellner 2001).
 Skladá sa zo vzdelávacích modulov:
 
ECDL (Európsky certifikát na počítač)
Skvalitňovanie projektového riadenia pomocousoftvérových nástrojov
 
Rozvoj elektronického publikovania
Integrácia e-vzdelávania do výučbového procesu  Súčasťou každého modulu sú vzdelávacie kurzy,spracovanie základnej príručky a tvorba e-vzdelávacích materiálov.
 Rozvoj konkrétnych informačných kompetenciívysokoškolských učiteľov a výskumných zamestnancov je zakomponovaný najmä do
 modulu Rozvoj elektronického publikovania, ktorého obsahové zameranie je
 takéto:
 –  formálne aspekty publikovania, prehľadštandardov a noriem,
 –  práva duševného vlastníctva a publikovanie, –  tvorba webových stránok (základy), –  nástroje na tvorbu elektronických dokumentov, –  Open Access a repozitáre, –  podpora publikovania (vyhľadávanie odbornýchinformácií, práca s EIZ).
 Pretože cieľovou skupinou kurzov sú zamestnanci vysokejškoly, zameriava sa vzdelávací modul na odborné, resp. vedecké publikovanie. Obsah
 kurzov je založený na predpoklade, že  elektronické publikovanie v sebe spája
 tradičné postupy a štandardy publikačného procesu  s nárokmi na vlastné
 štandardy digitálneho prostredia. Neoddeliteľnou súčasťou elektronického
 publikovania je riešenie otázky uchovávania a sprístupňovania obsahu a s tým
 súvisiaca ochrana autorských práv. Do obsahu je zakomponovaná aj problematika
 využívania elektronických informačných zdrojov, hodnotenie kvality vedeckých
 časopisov a pod.
 Celý modul, s výnimkou problematiky tvorby webovýchstránok, zabezpečuje Slovenská poľnohospodárska knižnica pri SPU v Nitre. Celkom sa
 v období máj 2011 až január 2012 uskutočnilo 7 kurzov, každý v trvaní 35 hodín, z
 toho zabezpečovali 4 zamestnanci knižnice (traja knihovníci a jeden IT špecialista) 28
 hodín.
 V rámci projektu sa ešte predpokladá spracovaniepríručky a vytvorenie e-vzdelávacích kurzov, ktoré knižnica predpokladá využiť aj
 po ukončení projektu, resp. osloviť nimi širšiu cieľovú skupinu.
 Obsah kurzov bol rámcovo vymedzený jednotlivými témami,realizácia však bola flexibilná. Prispôsobovala sa konkrétnym požiadavkám a
 potrebám frekventantov. Bolo to možné vďaka tomu, že ich počet v jednotlivých
 skupinách bol relatívne malý (5 – 10 ľudí). Obsah kurzov sa dotváral aj
 priebežne, na základe skúseností a reakcií frekventantov úvodných kurzov.
 Frekventanti kurzov hodnotili ich obsahovú náplň veľmipozitívne. Učiteľské skúsenosti však boli mimoriadne prínosné aj pre knihovníkov.
 Bezprostredný kontakt s vysokoškolskými učiteľmi a ich informačnými kompetenciami
 potvrdil rôznorodosť potrieb, záujmov a skúseností jednotlivých frekventantov.
 Skutočne sa v praxi ukázalo to, čo uvádza R. Catts(2010), že informačná gramotnosť je natoľko spätá s jednotlivcom, s jeho
 osobitnými potrebami a situáciami, že vzdoruje meraniam. Vzdoruje tak zároveň
 „hromadným riešeniam“. Aj to môže byť jeden z dôvodov, prečo je pre knižnice
 také ťažké osloviť s ponukou aktivít zameraných na zvyšovanie informačnej
 gramotnosti vysokoškolských učiteľov širší okruh záujemcov. Ukázalo sa však aj
 to, že témy ako autorské právo, vyhľadávanie informácií, využívanie
 elektronických informačných zdrojov a pod. dokážu získať záujem, ak sú
 prezentované v širšom kontexte a viazané na konkrétne potreby adresátov.
 Osobitnou skúsenosťou pre knihovníkov boli diskusie opublikovaní z pohľadu frekventantov ako autorov vedeckých článkov či monografií.
 Najmä mladí učitelia si uvedomujú potrebu kvalitného publikovania a nevyhnutnosť
 lepšie sa orientovať v možnostiach, ktoré im poskytuje digitálne prostredie.
 Akademickí knihovníci, vďaka skúsenostiam s registráciou publikačnej činnosti, ale
 aj preto, že bezprostredne pracujú s vedeckými a odbornými publikáciami, disponujú
 množstvom užitočných informácií, ktoré s publikovaním a hodnotením publikačnej
 činnosti súvisia. Práve tieto poznatky boli vo veľkej miere využité v rámci kurzov.
 
 Na záver treba priznať, že opísaná formainformačného vzdelávania vysokoškolských učiteľov, ktoré svojím obsahom
 presahovalo štandardné vymedzenie a bolo založené na individuálnom prístupe, nie je
 bežne realizovateľná, pretože naráža na problém personálnych limitov knižnice,
 ale aj časových limitov učiteľov. Išlo skôr o ojedinelú aktivitu, ktorej
 realizácia však poskytla šancu pre knižnicu, ako prezentovať svoje možnosti a
 schopnosti, a tú by bolo škoda nevyužiť.
   Literatúra: CATTS, R. 2005. Confirming the relational model ofinformation literacy. In The International Information and Library Review, roč.
 37, 2005, č. 1, s. 19-24.
 LEUNG, L. 2010. Effect of Internet Connectedness andInformation Literacy on Quality of Life. In Soc. Indic. Res., roč. 98, 2010, s.
 273-290.
 KELLNER, D. 2001 New Technologies/New Literacies :Reconstructing Education for the New Millenium . In International Journal of Technology
 and Design Education, 2001, č. 11, s. 67-81.
 |