Informačné interakcie: metodologický seminár
Podujatiainformačná spoločnosťKonferencie, semináre, školenia, akcieDňa 12. 9. 2013 sa v priestoroch prednáškovej sály Univerzitnej knižnice v Bratislave konal metodologický seminár Informačné interakcie, ktorý organizovala Katedra knižničnej a informačnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave a Univerzitná knižnica v Bratislave. Cieľom seminára bolo predstavenie prác a projektov doktorandov zo Slovenska a Českej republiky. Diskusia sa zameriavala na metodológiu informačnej vedy. Metodologický seminár zorganizovala a viedla profesorka Jela Steinerová. V rámci seminára vystúpili interní i externí doktorandi Katedry knižničnej a informačnej vedy Filozofickej fakulty UK, doktorandi z Ústavu informačních studií a knihovnictví Karlovej Univerzity v Prahe (ÚISK UK) a doktorandi z Kabinetu informačních studií a knihovnictví Masarykovej univerzity v Brne (KISK MU). Významnými hosťami seminára boli študenti doktorandského štúdia z Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, vedení profesorkou Máriou Bielikovou a profesorom Pavlom Návratom. O predmete, metodológii a čiastkových výsledkoch svojho výskumu informovali:
Magdalena Hornová z Karlovej univerzity v Prahe vo svojom príspevku s názvom Využití online sociálních sítí pro podporu sociálních projektů neziskového sektoru prezentovala výskum a následný projekt zameraný na efektívne využitie sociálnych sietí na podporu akcií venovaných sociálne vylúčeným mnohým obyvateľom českej spoločnosti. Výskum sa konkrétne venoval sociálnej sieti Facebook a celý projekt bol zameraný na akcie podporujúce komunitu bezdomovcov v Karlíně.
David Horváth (UK Praha) v príspevku Průzkum informačního chování uživatelů knihovny 2. lékařské fakulty UK a Fakultní nemocnice Motol v Praze predstavil výsledky kvalitatívneho výskumu zameraného na informačné potreby študentov a zamestnancov Karlovej univerzity v Prahe a Fakultnej nemocnice Motol v Prahe. Súčasťou výskumu bolo preskúmanie informovanosti respondentov o tzv. nadstavbových službách knižnice, ako napríklad referenčné, rešeršné, medziknižničné, vzdelávacie a propagačné služby.
Róbert Móro, interný doktorand Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity, sa v príspevku Prieskumné vyhľadávanie založené na automatickej sumarizácii textu venoval problematike prieskumového vyhľadávania relevantných informácií. Autor v príspevku predstavil ciele a metódy výskumu zamerané na podporu prieskumového vyhľadávania a navigáciu pomocou automatickej sumarizácie textu, ktoré pomáhajú používateľom orientovať sa v elektronickom prostredí a efektívne určiť relevantnosť dokumentov.
Jiří Stodola, externý doktorand Katedry knižničnej a informačnej vedy FiF UK, ktorý pôsobí na Masarykovej univerzite v Brne, sa v príspevku Teorie poznání, kosmologie a informační věda venoval metateoretickej analýze pojmu informácia a základnými paradigmami informačnej vedy z pohľadu teórie poznania a filozofickej kozmológie.
Štefan Sabo (FIIT STU Bratislava) sa v príspevku Sledovanie a vizualizácia príbehov na webe prístupom inšpirovaným sociálnym hmyzom venoval hľadaniu spôsobov a následnému znázorneniu odvíjajúcich sa príbehov v spravodajských článkoch publikovaných na internete. Autor predstavil výskum založený na vytvorení a nasadení naprogramovaných agentov na identifikáciu použitých populárnych výrazov, ktoré slúžia na vytvorenie súhrnného pohľadu na vyvíjajúci sa priestor článkov.
Mária Kropajová (KKIV FiF UK Bratislava) vo svojom príspevku s názvom Vymedzenie informačnej tvorivosti z hľadiska rôznych prístupov chápania tvorivosti a tvorivej činnosti človeka poukázala na súvislosti medzi informačnou, vedeckou a umeleckou tvorivosťou a priblížila spoločné prvky informačnej tvorivosti s kreatívnym a kritickým myslením.
Patrícia Stanová (KKIV FiF UK Bratislava, CVTI SR Bratislava) v príspevku s názvom Metodológia výskumu informačného správania mladých ľudí v elektronickom prostredí predstavila základné ciele a metódy výskumu, ktoré budú použité v dizertačnej práci na tému informačné správanie ,,Google” generácie. Autorka priblížila metodológiu zahraničných a slovenských výskumov informačného správania mladých ľudí v elektronickom prostredí a definovala základné pojmy súvisiace s touto problematikou, ako napríklad informačné správanie, informačné zázemie, informačná gramotnosť a ,,Google” generácia.
Jana Šubová (KKIV FiF UK Bratislava) v príspevku Objektový prístup k spracovaniu kultúrneho dedičstva – teoretická kategória alebo bežná reprezentácia reality? upozornila na problematiku objektového prístupu v spracovaní kultúrneho dedičstva. Autorka predstavila objektový prístup ako prístup k reprezentácii reality a na príkladoch z bežného života poukázala na zmeny paradigmy spracovania kultúrneho dedičstva. Zároveň poukázala na rozdiely medzi teóriou a praxou v spracovaní kultúrneho dedičstva.
Marcela Kopecká, interná doktorandka KKIV FiF UK, sa venovala problematike budovania a využívania inštitucionálnych repozitárov v slovenskom akademickom prostredí. Príspevok s názvom Inštitucionálny repozitár ako nástroj na posilnenie vedeckej komunikácie na Slovensku predstavil výskumné metódy zamerané na identifikovanie a analyzovanie zmien v publikačnom správaní autorov, ako aj zmien vo vedeckej komunikácii pri sprístupňovaní informácií v inštitucionálnych repozitároch.
Henrieta Gábrišová (KKIV FiF UK Bratislava, UKB) v príspevku Inštitucionálny digitálny repozitár ako modelové prostredie pre využitie digitalizovaných zbierok knižníc predstavila výskumné metódy a ciele práce, ktorá sa venuje hodnoteniu digitalizácie knižničných fondov a možnostiam využitia digitalizovaných a „digital born“ objektov v prostredí knižníc. Autorka načrtla úlohu knižníc pri tvorbe inštitucionálnych repozitárov ako nástrojov na organizáciu informácií pre verejné knižnice a pamäťové a fondové inštitúcie.
Júlia Špačková (KKIV FiF UK Bratislava) sa v príspevku s názvom Testovanie vzťahu použiteľnosti a pozornosti používateľa v prostredí webových sídiel venovala predstaveniu výsledkov výskumov realizovaných v rámci dizertačnej práce. Výskumný projekt bol zameraný na vnímanie a pozornosť používateľov v prostredí webových sídiel a na vzájomný vzťah medzi pozornosťou používateľov a použiteľnosťou skúmaných webových stránok.
Príspevky z metodologického seminára sú prístupné v elektronickej verzii na webovej stránke Katedry knižničnej a informačnej vedy FiF UK v sekcii Veda a výskum (http://www.fphil.uniba.sk/index.php?id=7814).