Medzinárodná výstava Online Information 2000
Zo zahraničia
Medzinárodná výstava Online Information 2000 spolu so sprievodnými akciami bezosporu reprezentuje vrcholné európske
podujatie v oblasti online informačných technológií a služieb. Ako sa patrí na krajinu, ktorá si ctí tradície, podujatie sa
tradične konalo začiatkom decembra v Londýne.
Ostatný už 24. ročník tradične organizačne zabezpečovala britská spoločnosť Learned Information Ltd. a podujatie
rovnako tradične prebiehalo vo výstavníckom a konferenčnom komplexe Olympia. Na výstave sa prezentovalo viac ako 320
vystavovateľov a podľa predbežných odhadov organizátorov ju navštívilo okolo 18 000 návštevníkov.
Súbežne s výstavou sa v priestoroch výstavného komplexu konali firemné prezentácie produktov, séria expertných
tutoriálov a personálna “klinika” (poradenstvo) pre britských informačných a knižničných pracovníkov.
V ďalšom sa pokúsime prezentovať niektoré poznatky, ktoré by mohli byť prínosné a inšpiratívne aj pre slovenskú
knižnično-informačnú komunitu.
Získané poznatky
Medzinárodná výstava Online Information 2000
-
Na scéne online informácií naďalej prebieha búrlivý vývoj a je pre ňu charakteristická zmena tradičného rozdelenia
úloh a funkcií jednotlivých aktérov sprevádzaná integrovaním funkcií, preskupovaním síl a vznikom nových subjektov.
Mimoriadne dynamicky do sféry online informačných služieb vstupujú vydavatelia odborných informácií a producenti databáz,
ktorí ako informační providerovia sprístupňujú informácie s využitím prepojenia referenčných a primárnych zdrojov a zároveň
ich distribuujú používateľom aj ďalšími formami/kanálmi/providermi. Okrem toho naďalej mimoriadne dynamicky rastie
množstvo, kredibilita a kvalita odborných informácií dostupných v prostredí webu, vrátane tzv. neviditeľného webu. Uvedené
faktory, vzhľadom na nedostatočnú unifikáciu a štandardizáciu informácií, ako aj pomerne nízke pokrytie webu vyhľadávacími
službami v súčinnosti s nedokonalými technikami indexovania, značne komplikujú situáciu používateľom odborných informácií.
V budúcnosti možno očakávať realizáciu konceptu univerzálneho prístupu k informáciám, čo si zrejme vyžiada unifikáciu
indexovania externých a interných/lokálnych zdrojov a hlavne nástup principiálne novej generácie vyhľadávacích systémov a
techník, kde možno očakávať aj výraznejšie presadenie sa kontextového linkovania.
-
Stredobodom pozornosti sa stáva problematika referenčného/kontextového linkovania t. j. prepájania elektronických
informačných objektov vo webe (napríklad referenčných databáz, online katalógov, citačných odkazov, e-printových systémov,
plnotextových dokumentov, atp.). V súčasnosti sa možno stretnúť s rôznymi formami, protokolmi a technikami linkovania
(interné, externé, obojsmerné, dopredné, spätné, citačné, statické, dynamické, kontextové atp.). Linkovanie je poznačené
nedostatočnou unifikáciou a štandardizáciou realizovaných riešení. Určitým krokom vpred môže byť projekt/služba viacerých
renomovaných vydavateľov CrossRef
(na báze DOI), alebo riešenie označované ako SFX rámec (kontextovo-senzitívne referečné linkovanie; implementácia
konceptu OpenURL – t.č. priemyselný štandard pre prepravu metadát medzi informačným zdrojom a komponentom služby; v prípade
SFX rámca integrovanie heterogénnych informačných zdrojov zabezpečuje sofvér a konceptuálne vzťahy sa definujú
intelektuálne). Kontextové linkovanie je značným prísľubom aj pre vyhľadávanie relevantných informácií/dokumentov a môže do
značnej miery nahradiť tradičné techniky vyhľadávania.
-
Kvalita a efektivita činnosti profesionálneho rešeršéra – okrem orientovaní sa v predmetnej doméne – vo všeobecnosti
závisí od schopnosti nájsť odpovede na otázky
kde a
ako hľadať informácie požadované používateľom. Vzhľadom na špecifiká internetového prostredia je situácia
profesionálneho rešeršéra pri vyhľadávaní v prostredí internetu značne komplikovaná. V tomto prípade dosiahnuť neformálny
status rešeršéra-experta v zásade vyžaduje: systematicky sledovať vývoj v oblasti internetových vyhľadávačov/adresárov,
detailne poznať minimálne 4 vyhľadávače (napr. Google, WebTop, AltaVista, NorthernLight), poznať kľúčové zdroje informácií
v obhospodarovanej doméne vrátane špecializovaných vyhľadávačov, portálov a predmetových brán. Ďalej je potrebná znalosť
metazdrojov mapujúcich tzv. neviditeľný web, personálnych vyhľadávačov (napr. BullsEye, Copernic, LexiBot) ako aj ďalších
nástrojov zvyšujúcich efektívnosť činnosti rešeršéra. Pri spracovávaní požiadaviek je potrebné súbežne využívať viacero
vyhľadávačov a postupov, pričom by sa mali preferovať systémy pracujúce s relevančným rankingom a do výstupných produktov
zaradiť iba kredibilné a bonitné zdroje. Dosiahnuť neformálny status experta je dlhodobý – a zrejme nikdy nekončiaci –
proces. O jeho priznaní v konečnom dôsledku rozhoduje spokojnosť a trvalý záujem používateľov o služby príslušného
rešeršéra.
-
Z prezentovaných technológií zaujal produkt NXT 3 americkej firmy NextPage Inc. Produkt NXT 3 je založený na na
sieťovej technológii P2P (peer-to-peer), ktorej obdobu využívajú internetové audio služby (Napster). Platforma NXT 3
umožňuje vytvoriť zabezpečenú sieť – označovanú aj ako obsahovú sieť (content network), v ktorej môžu používatelia v
reálnom čase manažovať, využívať a vymieňať si obsah/informácie cez distribuované servery intranetov, extranetov a
internetu. Prístup sa realizuje cez štandardný prehliadač a to bez ohľadu na formát a miesto uchovávania informácií.
Platforma umožňuje integrovaný prístup k štruktúrovaným a neštruktúrovaným dátam, vyhľadávanie, navigovanie, kategorizáciu
a personalizáciu informácií nachádzajúcich sa v obsahovej sieti. Technológia P2P má vysoký rozvojový potenciál a pomerne
široké možnosti uplatnenia. Jej nevýhodou sú relatívne vysoké nároky na priepustnosť komunikačnej infraštruktúry.
Seminár OCLC
-
V súčasnosti OCLC združuje viac ako 38 000 inštitúcií zo 76 krajín. Strategickou víziou OCLC je pôsobiť ako vedúce
globálne kooperačné združenie knižníc, ktoré na báze kooperácie a inovácií umožňuje ekonomicky efektívny prístup k
znalostiam, čím napomáha knižniciam plniť ich poslanie.
-
V súlade so svojou stratégiou sa OCLC vo zvýšenej miere orientuje aj na Európu. Tento zámer demoštrovalo aj získaním
majority v holandskej knižničnej organizácii PICA, ktorá v súčinnosti s OCLC a s využitím zdrojov a služieb OCLC bude
prevádzkovať online službu PiCarta International. Do tejto služby sa môžu zapojiť aj európske knižnice s medzinárodne
zaujímavými fondami, pričom v roku 2001 sa predpokladá zapojenie vybraných holandských, nemeckých a francúzskych knižníc.
Jadrom služby bude európsky súborný katalóg obsahujúci aj lokačné údaje. Súčasťou služby o. i. má byť aj dodávanie
dokumentov (v rôznych formách a formátoch a využívajúce rôzne systémy a služby). Knižnice môžu využívať službu PiCarta
International na základe uzatvoreného kontraktu.
-
Bibliografická databáza/súborný katalóg Worldcat sa postupne transformuje na globálny sieťový informačný zdroj
textových, grafických a multimediálnych dokumentov a stane sa autoritatívnym zdrojom informácií na webe.
-
V oblasti archivovania a manažmentu obsahu OCLC plánuje vybudovať digitálny archív pre elektronické materiály z
fondov knižníc, vládnych agentúr a ďalších zdrojov, pričom sa budú priebežne implementovať nové technológie, formáty a
štandardy.
-
Nové a inovované služby OCLC umožnia knižniciam prostredníctvom webu poskytovať používateľom služby bez časového a
geografického obmedzenia (koncept 24/7) a vo forme požadovanej používateľmi.
-
Nová služba CORC (Cooperative Online Resource Catalog), ktorá bola spustená v 7/2000 a je t. č. do nej zapojených
okolo 400 knižníc, poskytuje knižniciam webové nástroje na kooperatívnu automatizovanú katalogizáciu
elektronických/webových zdrojov; okrem iného je k dispozícii aj centrálne spravovaná databáza lokátorov URL. Vyhotovené
záznamy – v súčasnosti sú podporované metadátové formáty MARC a DC – sú pridávané do centrálnej databázy CORC a zároveň aj
do katalógu WorldCat, pričom ich možno aj exportovať do lokálnych systémov knižníc. V poslednom čase sa objavujú aj ďalšie
implementácie CORCu založené na exporte DC metadát do html stránok, čo umožňuje pristupovať k dokumentom aj cez internetové
vyhľadávacie systémy. Štandardne majú používatelia prístup ku skatalogizovaným zdrojom cez službu FirstSearch a prípadne aj
z lokálnych katalógov (OPAC) zúčastnených knižníc.
Seminár STN User Meeting
-
Databázové centrum STN sa naďalej prioritne orientuje na oblasť patentových informácií a vybrané oblasti techniky s
akcentom na chémiu a príbuzné odbory; ponuku obohatilo aj o databázy pre oblasť ochranných známok (DEMAS, EUMAS a
IRMAS)
-
Osobitná pozornosť sa venuje inovácií používateľských rozhraní s cieľom zvýšiť ich funkcionalitu a používateľský
komfort; pripravovaná verzia komunikačno-rešeršného balíka STN Express 6 bude mať nové postspracovacie funkcie (napr.
tvorbu tabuliek a grafov, spracovanie reportov), ďalej bude umožňovať zaznamenávať relácie vo forme vhodnej pre textový
editor, uchovávať spracované rešerše v rôznych formátoch ako aj grafickú vizualizáciu výstupov funkcií Tabulate a Analyze;
inovované rozhranie STN on the Web o. i. uľahčuje tvorbu SDI profilov a umožňuje vyhľadať v databázach CAplus a SCISEARCH
záznamy dokumentov citujúce vyhľadané dokumenty
Záver
Scéna online informácií a služieb naďalej prechádza búrlivým vývojom. Nie je to tak dávno, čo online prístup a
využívanie informácií bolo výsadou pomerne úzkeho okruhu informačných špecialistov. Internetová revolúcia, okrem iného,
priniesla demokratizáciu online foriem práce a využívania informácií. Online formy prenikajú aj do takých oblastí ľudských
aktivít, o ktorých pred časom v tejto súvislosti neuvažovali ani zdatní prognostici. Široký prienik online foriem je zároveň
veľkou výzvou a šancou pre knižnično-informačný sektor a to nielen iba na Slovensku. Váhavosť a nevyužitie tejto príležitosti
môže do značnej miery ovplyvniť jeho budúcu prosperitu a spôsobiť jeho marginalizáciu.