| 
 
                “Diplomovaní knihovníci – informační špecialisti. Sú komunikatívni, poskytujú kvalitné služby, sú schopní 
                pracovať v tíme, znášajú zvýšenú záťaž…” Takto sa začína inzerát, ktorým svetoznáma poradenská firma hľadá 
                pracovné miesta pre knihovníkov.
               
                V mnohých časopiseckých článkoch sa možno o nich dočítať, že sú to navigátori na dátových diaľniciach, 
                hľadači pokladov v informačnej džungli, informační brokeri na love za dátami, kormidelníci v digitálnom mediálnom 
                svete.
               
                V elektronickom časopise Fluter ( 
                www.fluter.de) Spolkovej centrály pre politické vzdelávanie sa objavil nadpis – 
                Knihovník: od knihomoľa k informačnému sprievodcovi (Info-Guide).
               
                Zareagovali knihovnícke vzdelávacie inštitúcie na zmeny v poslaní a obsahu knihovníckeho povolania (od 
                knihomoľa k informačnému špecialistovi)?
               
                 
                  Knihovnícke povolanie v premenách 
                
               
                Spolkové združenie nemeckých knihovníckych zväzov BDB zriadilo v roku 1996 pracovnú skupinu pod názvom 
                Spoločný obsah knihovníckeho povolania. Pracovná skupina dostala za úlohu vytvoriť jednotný obsah pre knihovnícke 
                povolanie, ktorý by prezentovala verejnosti. Mal zahrnovať všetky typy knižníc (verejné, vedecké, špeciálne a i.), 
                ako aj všetky možné kariérne postupy – stredoškolské, nadstavbové a vysokoškolské pozície. Ako výsledok vznikla 
                brožúrka 
                Povolanie 2000. Knižnice a knihovníci v premenách (vyšla roku 1998, roku 2000 vyšlo jej druhé 
                vydanie).
               
                Text načrtáva smernice pre knihovnícke povolanie:
               
- 
                  Chápanie knihovníckeho stavu sa čoraz menej odvíja od knižničnej inštitúcie, to znamená, že jednotlivé
 
                  knihovnícke činnosti sú čoraz viac poznačené orientáciou na polia pôsobenia a konkrétny obsah pracovnej činnosti: 
                  kultúrna práca, sprostredkovanie informácií, manažment knižníc, práca s verejnosťou, reklama, tvorba 
                  fondov.
                 
- 
                  Kompetencie knihovníkov sa okrem klasických metodicko-odborných rozširujú o kompetencie vedecké, sociálne,
 
                  kultúrne, ekonomické a technologické.
                 
- 
                  Knižnice potrebujú pracovníkov s rôznymi kompetenciami. Potrební sú pracovníci so širokým rozsahom
 
                  kompetencií (generalisti), ale aj tzv. špecialisti.
                 
 
                Táto diskusia o knihovníckom povolaní silne zasiahla do štruktúry a obsahu knihovníckeho vzdelávania. Na 
                základe tejto diskusie došlo k zmenám v obsahu vzdelávania.
               
                Nemecko ponúka knihovníkom veľmi rozmanitý vzdelávací systém v troch rovinách:
               
                 
                  1. Príprava na povolanie 
                
               
                Povolanie 
                pracovník mediálnych a informačných služieb (Fachangestellter für Medien- und informationsdienst) je v 
                Nemecku pomerne nový odbor vzdelávania (existuje od roku 1998) a je nástupcom pôvodného označenia povolania 
                knihovnícky asistent. Toto povolanie umožňuje špecializovať sa na archív, knižnice, informácie a dokumentáciu, 
                agentúrnu prácu s obrazom a medicínsku dokumentáciu.
               
                Ide o trojročnú duálnu formu vzdelávania, t. j. teoretická časť prebieha v škole a praktická časť v 
                knižniciach, dokumentačných strediskách, agentúrach a pod. Prvé dva roky prebieha spoločná výučba pre všetky smery, 
                špecializuje sa až v treťom roku. Pri tejto forme vzdelávania sa aplikujú výsledky odborných diskusií, posilňujú sa 
                kompetencie a zmenšuje sa závislosť od inštitúcií.
               
                 
                  2. Vysokoškolské vzdelávanie na vyšších odborných školách alebo na univerzite s titulom diplomovaný 
                  knihovník alebo bakalár 
                
               
                V súčasnosti sa knihovníctvo v Nemecku prednáša na deviatich vyšších odborných školách a jednej 
                univerzite:
               
               
                v Berlíne – 
               
              Humboldt-Universität Berlin, Philosophische Fakultät I, Institut für Bibliothekswissenschaft; 
               
                v Bonne – 
               
              Fachhochschule für das öffentliche Bibliotheks wesen Bonn; 
               
                v Darmstadte – 
               
              Fachhochschule Darmstadt, Fachbereich Informations- und Wissensmanagement; 
               
                v Hamburgu – 
               
              Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, Fachbereich Bibliothek und Information; 
               
                v Hannoveri – 
               
              Fachhochschule Hannover, Fachbereich Informations- und Kommunikationswesen; 
               
                v Kolíne – 
               
              Fachhochschule Köln, Fakultät für Informations- und Kommunikationswissenschaft; 
               
                v Lipsku – 
               
              Leipzig Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur Leipzig, Fachbereich Buch und Museum; 
               
                v Mníchove – 
               
              München Bayerische Beamtenfachhochschule, Fachbereich Archiv- und Bibliothekswesen; 
               
                v Potsdame – 
               
              Fachhochschule Potsdam, Fachbereich Informationswissenschaften; 
               
                v Stuttgarte – 
               
              Fachhochschule Stuttgart – Hochschule der Medien, Fachbereich Information und Kommunikation). 
                 
                   
                   Nové tendencie 
                
               
                Vysokoškolské vzdelávanie pre knihovníkov sa v Nemecku v súčasnosti nachádza v pohybe. Niektoré vysoké školy 
                zatvorili svoje brány, prípadne sa spojili s inými. V Bonne sa diskutuje o ukončení tejto formy vzdelávania. Vo 
                Frankfurte sa knihovnícka škola zrušila a integrovala sa do vysokej školy v Darmstadte. Knihovníctvo tam tvorí 
                ťažisko v študijnom smere 
                Manažment informácií a poznatkov. Vysoká škola pre knihovníctvo a informácie v Stuttgarte sa spojila s 
                Vysokou školou pre tlač a médiá do jednej vysokej školy s názvom 
                Vysoká škola pre médiá. Pri tejto konštelácii sa knihovnícky orientovaný odbor stal len veľmi malým 
                partnerom. Niektoré študijné odbory, ktoré boli doteraz samostatné, sa spájajú s inými (napríklad v Kolíne sa 
                spojil odbor informačných vied s odborom jazykov do 
                Fakulty informačných a komunikačných vied). V Hamburgu sa v súčasnosti o tom intenzívne diskutuje. Očakávajú 
                sa od toho synergické efekty, ale predovšetkým efektívnejšie nakladanie s finančnými prostriedkami.
               
                Okrem toho možno vo vyšších odborných školách badať ďalšiu tendenciu. Hovorí sa o diverzifikácii (zmene, 
                rozmanitosti) študijných odborov. Popri tradičných knihovníckych odboroch vznikajú nové študijné smery s podobným 
                obsahom, ale iným ťažiskom, napr. informačný dizajn (v Stuttgarte) alebo informačné hospodárstvo (v Kolíne).
               
                 
                   
                   Študijné programy 
                
               
                Väčšina knihovníckych študijných odborov v posledných rokoch reformovala svoje tradičné študijné programy. 
                Obsah knihovníckeho vzdelávania sa čoraz menej orientuje na inštitúcie, ako sú verejné, vedecké alebo špeciálne 
                knižnice, a ťažisko odboru sa presúva napr. na informačné technológie, sprostredkovanie informácií, manažment 
                fondov, tvorba informačných fondov, knižničný manažment, kultúrnu a mediálnu prácu. S novou obsahovou orientáciou 
                študijných odborov bolo potrebné zmeniť aj názvy niektorých odborov, aby sa zdôraznilo ťažisko odboru. Tradičný 
                názov 
                knihovníctvo sa v súčasnosti vytráca z pomenovania odboru. Nové študijné odbory sa nazývajú 
                Knižničný a informačný manažment v Hamburgu 
                alebo Knižničný a mediálny manažment v Stuttgarte alebo 
                Manažment informácií a poznatkov v Darmstadte 
                .
               
                 
                  Organizácia štúdia 
                
               
                Štúdium trvá 7 až 8 semestrov s množstvom praxe (väčšinou je povinná polročná prax). Počas štúdia sa kladie 
                dôraz na vypracovávanie projektov. Spravidla treba predložiť väčší interdisciplinárny projekt na rôzne témy 
                spracovaný tímovo, často s kolegami z praxe.
               
                Prehľad projektov:
               
               
                Web Usability Project 
               
              – študenti hodnotia a testujú rôzne webové stránky a pomáhajú ich vylepšiť; 
               
                Knowledge Management Project 
               
              – študenti pomáhajú pri organizácii a riadení tokov informácií, vyvíjajú databanky na zlepšenie toku informácií 
              v rámci podniku; 
               
                Homepage knižníc 
               
              – študenti pripravujú návrhy, ako sa majú vytvárať a zlepšovať domovské stránky knižníc. 
                Tieto projekty podporujú kľúčové zručnosti, ktoré sa od študentov vyžadujú, a to schopnosť pracovať v tíme, 
                flexibilitu, kreativitu, schopnosť transferu.
               
                 
                   
                   Ukončenie štúdia 
                
               
                V súčasnosti dominuje ešte stále ukončenie štúdia formou diplomu (ako diplomovaný knihovník). Len na Vysokej 
                škole médií v Stuttgarte možno získať bakalársky titul ( 
                Bachelor of Information and Communication). Podľa rozhodnutia Konferencie ministrov kultúry zodpovedá 
                ukončenie diplomom titulu bakalár.
               
                 
                  3. Štátna služba alebo postgraduálne štúdium 
                
               
                Postgraduálne štúdium sa tiež nachádza v štádiu premien. V minulosti toto dvojročné interné vzdelávanie 
                prevládalo, no dnes sa diskutuje, či táto forma je dnes ešte vhodná, pričom významnú úlohu zohráva predovšetkým 
                faktor nákladov, ale aj úvahy, či knihovníci musia byť v štátnej službe (Beamtentum). V nových spolkových krajinách 
                totižto už knihovníci nie sú zaraďovaní do štátnej služby, no musia mať ukončené univerzitné štúdium, pričom sa 
                neprihliada na kombináciu odborov. Medzičasom ponúka túto formu štúdia len 
                Bayerische Beamtenschule v Mníchove.
               
                Uvažuje sa, či vyššia odborná škola v Darmstadte nenadviaže na tradíciu a neponúkne vzdelávanie 
                referendárov. Alternatívou k vzdelaniu pre štátnu službu je postgraduálne štúdium končiace sa s titulom 
                magister. Novelizáciou vysokoškolského zákona z roku 1998 sa zaviedla možnosť poskytovať v Nemecku medzinárodné 
                certifikáty. Niektoré vyššie odborné školy a Humboldtova univerzita ponúkajú túto možnosť už dnes. Treba však 
                poukázať na to, že nie je úplne vyriešené, aké zaradenie získajú absolventi v knihovníckej oblasti. Magisterský 
                titul, ktorý poskytuje univerzita, sa automaticky rovná ukončeniu univerzitného štúdia. Ukončenie vyššej odbornej 
                školy titulom magister možno prirovnať k univerzitnému ukončeniu štúdia len po akreditácii odboru.
               
                Vyššia odborná škola v Kolíne ponúka nadstavbové štúdium 
                Master of Library and Information Science, ktoré nahrádza 
                štúdium referendariátu. Tento študijný smer však neprijíma absolventov vyšších odborných škôl. Vysoká škola 
                médií v Stuttgarte ponúka v študijnom odbore Manažment knižníc a médií ako čiastkové štúdium 
                Master of Information and Communication.
               
                Zváštnosť pripravila Humboltdtova univerzita v Berlíne. Ponúka postgraduálne štúdium 
                Knižničná veda. Ide o diaľkové štúdium s pravidelnými podujatiami na univerzite. Počas semestra sa počíta s 
                10 dňami prezenčnej prípravy, cena za jeden semester je 
                 1 250,- eur.
               
                Magisterské štúdium trvá spravidla jeden a nanajvýš dva roky a môžu sa ho zúčastniť absolventi vyšších 
                odborných škôl s určitým priemerom známok.
               
                Na Inštitúte pre knižničnú vedu Humboldtovej univerzity možno získať v odbore knižničná veda doktorát a 
                habilitovať sa.
               
                 
                   
                   Agenda 2010 pre diplomovaných knihovníkov a magistrov. Bakalár a magister v knihovnícko-informatických 
                  odboroch 
                
               
                Ústrednou témou v knihovníckom vzdelávaní je v súčasnosti zavedenie dvojstupňového modelu – bakalárske a 
                magisterské štúdium, ktoré umožnila novelizácia vysokoškolského rámcového zákona z roku 1998.
               
                Bakalárske študijné programy sprostredkovávajú potrebné vedecké základy, metodické zručnosti a kvalifikáciu 
                na praktické vykonávanie povolania. Regulárny študijný čas predstavuje najmenej tri roky, t. j. šesť semestrov, 
                najviac štyri roky, t. j. osem semestrov. V rámci študijného programu knihovníckych odborov sa do štúdia zahrňuje 
                aj semestrálna prax.
               
                Študijný smer magister môže byť koncipovaný ako priame pokračovanie predchádzajúceho bakalárskeho štúdia 
                alebo diplomového štúdia, alebo ako rozširujúce štúdium.
               
                 
               
                 
                  Prameň: Autorka prof U. Krauss-Leichertová napísala článok pre Goetheho inštitút, ktorý je aj majiteľom 
                  autorských práv a súhlasil s prekladom článku (preložila Sylvia Kováčová). 
                
               
 |