CMS – spravovanie obsahu
Predstavujeme
Pri získavaní informácií z internetu sa stretnete s mnohými podobami webových stránok. Sú lepšie/horšie, krajšie/škaredšie, obsahovo zaujímavé/nezaujímavé,aktuálne/neaktuálne. Pokiaľ vlastníte webové stránky na internete, skôr či neskôr sa aj vy stretnete s niekoľkými problémami pri spravovaní obsahu:
Preto sa v poslednom čase objavujú snahy o zjednodušenie správy obsahu internetových stránok tak, aby sa používateľ mohol sústrediť na to podstatné – obsah. Všetky potrebné funkcie, ako je optimalizácia vkladaných obrázkov či automatické vytvorenie novej stránky a automatické formátovanie častí textu, musia byť automatizované. Ideálne je, keď stránky spravujú štandardní používatelia, zodpovední za informačný obsah, ktorým sa v organizácii zaoberajú. To zaručí okamžitú aktualizáciu informácií a aj prípadnú odozvu na reakciu návštevníkov webu. Na riešenie týchto problémov boli navrhnuté redakčné systémy na správu obsahu internetových stránok CMS. Čo je CMS? CMS (Content Managment System) – systém na správu obsahu webových stránok, predstavuje možnosť, ako si bežný používateľ bez akýchkoľvek znalostí programovania môže sám spravovať obsah svojich stránok (texty, obrázky, produkty a pod.). Na prevádzkovanie CMS nepotrebuje žiaden špeciálny softvér, stačí, ak má k dispozícii internetový prehliadač a pripojenie do internetu. Prostredníctvom webového rozhrania môže zmeniť obsah svojho webu doslova za pár sekúnd. CMS obsahuje prostriedky na správu štruktúry webových stránok, správu zobrazenia stránok v určených časoch, správu navigácie stránok pre návštevníkov a mnoho ďalších nástrojov. Najbežnejšou oblasťou použitia CMS je správa obsahu webu. Preto sa tieto systémy niekedy nazývajú aj systémy na správu webu WMS (WMS – Web Managment System) či WCM (WCM – Web Content Management). WCM by mal označovať tú časť systémov CMS, ktorých súčasťou je publikovanie na webe. Presná definícia tohto systému vlastne ani neexistuje, pretože správa obsahu webu sa neustále vyvíja, pričom sa menia požiadavky na systémy WCM. Existuje mnoho výhod, ktoré prináša použitie CMS pri správe webových stránok:
Funkcie CMS systémov môžeme rozdeliť do štyroch kategórií: 1. Vytváranie obsahu – je to hlavná súčasť CMS. Obvykle je prostredie na vytváranie obsahu jednoduché a podobné bežne používaným textovým editorom. CMS dovoľuje spravovať štruktúru webových stránok. Veľa CMS systémov poskytuje jednoduchý spôsob zmeny štruktúry stránok bez narušenia odkazov medzi nimi. Pomocou online prostredia pre tvorbu obsahu sa umožňuje aktualizácia obsahu na diaľku (prakticky odkiaľkoľvek na svete). 2. Správa obsahu – stránky bývajú uložené v centrálnom úložisku CMS systému. Tu sa ukladá kompletný obsah spolu so všetkými údajmi. Pomocou centrálneho úložiska sa zaznamenáva vývoj stránky (vykonané zmeny) a zabezpečuje sa prístup k stránkam – nie každý používateľ môže meniť všetky stránky. 3. Publikovanie – obsah stránok uložených v centrálnom úložisku; môže byť publikovaný na webových stránkach, čím sa stáva prístupný na celom internete. Používaním CMS je možné, aby každý zobrazovaný obsah bol poskytnutý v rovnakom vzhľade. Tým, že CMS oddeľujú obsah od vzhľadu, môže byť rovnaký obsah zobrazený na rôznych stránkach zakaždým s iným vzhľadom. Toto umožňuje autorom sústrediť sa na obsah a nezaoberať sa vzhľadom. 4. Prezentácia – webová stránka môže vo svojej podstate byť pripravená ako prezentácia firmy (organizácie). CMS dokážu poskytnúť celý rad nástrojov na zlepšenie kvality a efektívnosti webových stránok. Použitím vhodného CMS sa webové stránky stanú dynamické a interaktívne a môže sa tým zvýšiť pozitívny dopad stránok na ich používateľov. Nasledujúce vlastnosti tvoria základ, ktorý by mal CMS systém ponúkať:
Ako CMS funguje? CMS predstavuje obvykle databázovú aplikáciu inštalovanú na webovom serveri. Keďže väčšinou nejde o jednoúčelovú aplikáciu, má charakter systému (preto CMS). Systém umožňuje generovanie stránok z databázy, funkčnosť rôznych interaktívnych prvkov, správu work-flow procesov, odosielanie obslužných e-mailových notifikácií a samozrejme – administráciu obsahu. Kľúčovou vlastnosťou každého CMS je jednoduchosť a intuitívnosť v ovládaní. Obsah väčšinou spravujú marketingoví pracovníci, nie programátori. Celosvetovo je systém na správu obsahu veľmi rozvíjanou oblasťou a mnohé spoločnosti vytvárajú samostatnú pracovnú pozíciu – web content manager, resp. internet portal specialist. Pracovnou náplňou tejto pozície je nielen správa webového sídla pomocou kvalitných webových aplikácií (CMS), ale aj jeho ďalší rozvoj a poskytovanie nových služieb zákazníkom. CMS oddeľuje obsah a dizajn stránky. Dizajn býva uložený v šablónach, obsah zasa v databáze. Pri aktualizácii webových stránok sa obvykle pracuje len s obsahom (samozrejme, pokiaľ nejde o úplné prepracovanie stránky). Nový článok si môžete vytvoriť priamo v editore CMS (alebo aj mimo CMS). Po prihlásení sa do CMS si vyberiete rubriku na nový článok a odošlete ho. Tým sa článok uloží do databázy a pri najbližšom prezeraní stránky už bude zobrazený či aktualizovaný. Podobne môžete spravovať napríklad cenník. Stačí, aby ste si vybrali položku, zmenili cenu a údaje opäť odoslali. Obsahová zmena si nevynúti zmenu dizajnu alebo opravu ostatných informácií. Vďaka redakčnému systému má používateľ možnosť meniť obsah stránok a nemusí pritom ovládať programovací alebo skriptovací jazyk. Každý výrobca ponúka možnosť viacerých modulov, ktoré si používateľ podľa svojich potrieb a požiadaviek zakúpi. Náklady investované do CMS sa vrátia vďaka nižším nákladom na údržbu a vytváranie podstránok a vzniká priestor pre ďalšie úspory (lepšie a lacnejšie využitie disponibilných zdrojov). CMS/WCM sa obvykle skladá z dvoch častí. Prvá z nich, s ktorou pracuje správca (redaktor) stránok, sa obvykle nazýva backend alebo administračné prostredie. Obsah prezentácie je návštevníkovi zobrazovaný prostredníctvom tzv. frontendu. Požiadavky na CMS, ktorý sa dá použiť ako redakčný systém, v sebe zahŕňajú:
Ako vkladať dáta do CMS? Jednou z hlavných činností, ktoré musí CMS riešiť, je používateľské rozhranie. Konkrétne spôsoby, akými možno vkladať nové dáta (texty noviniek, kontakty do mailingových databáz, obrázky do fotogalérie, články a pod.) pomocou bežného webového prehliadača, sú rôzne:
Ktorý CMS použiť? Na svete existujú stovky rôznych CMS systémov. Odlišujú sa cenou, spôsobom práce, možnosťami a funkciami, ktoré ponúkajú. Okrem komerčne dostupných produktov sa môžeme stretnúť s CMS systémami, ktoré sú označované ako “Open Source”. Dôležitým faktom je, že ich používanie nie je spoplatňované a sú voľne dostupné a šíriteľné. Zákazník neplatí žiaden mesačný paušál za používanie CMS systému, ani nie je nútený si produkt ako taký zakúpiť. To, za čo zákazník platí, je najmä inštalácia, konfigurácia a prispôsobenie systému jeho potrebám. Špeciálne požiadavky zákazníka, ktoré nie sú súčasťou štandardnej inštalácie, je potrebné doprogramovať. Pri hľadaní vo vyhľadávačoch získate po zadaní kľúčového slova CMS veľké množstvo odkazov na firmy ponúkajúce vytvorenie CMS “na kľúč”. Pokiaľ sa potrebujete rozhodnúť medzi niekoľkými CMS a neviete si poradiť, jednou z možností je použitie webovej stránky http://www.cmsmatrix.org/ (obr. 1). Na nej si môžete porovnať vlastnosti rôznych, vo svete dostupných a používaných CMS.
Pokiaľ chcete voliť čo najlacnejšie riešenie môžete si na stránke http://www.opensourcecms.com/ (obr. 2) vybrať z veľkého množstva voľne dostupných CMS. Na tejto stránke sú CMS rozdelené do viacerých kategórií:
Použitá literatúra: http://www.opensourcecms.com |