Komunikácia znalostí prostredníctvom LMS a LCMS
Zo Slovenska
Úvod Na komunikáciu znalostí (vzdelávací proces) prostredníctvom internetu (intranetu) sú kladené špecifické požiadavky, z ktorých vyplýva aj potreba nevyhnutnosti niektorých nástrojov a prostriedkov. Sú to predovšetkým:
Každý z uvedených prostriedkov a nástrojov kladie určité nároky na obsluhu a údržbu, ktorých opis vyžaduje samostatný príspevok. V tomto článku sa zameriame na oblasť možností poskytovania študijných materiálov, testov a administráciu študentov, učiteľov a ďalších pracovníkov nevyhnutných na dobré fungovanie elektronického vzdelávania. Poskytovanie znalostí prostredníctvom internetu Ako vhodný nástroj na poskytovanie študijných materiálov (a nielen ich) sa javí špecifický typ CMS, a to LMS (Learning Management System), prípadne LCMS (Learning Content Management System). V praxi sa používajú rôzne postupy a koncepcie na dosiahnutie požadovanej funkcionality komponentov e-learningového systému:
Systémy na správu výučby (LMS) Spájajú prostredie na doručovanie obsahu (kurzov) so systémom správy študentov. Systém na správu doručovania kurzu spravuje obsah, spolupracuje s nástrojmi na jeho vytváranie, podporuje doručovanie výučby, komunikáciu so študentom. Systém na správu informácií o študentovi má na starosti profil študenta, plánovanie výučby, registráciu študenta, registráciu jeho aktivít a študijných výsledkov. Systémy na správu obsahu (CMS) Môže zlučovať viacero výučbových doručovacích metód. CMS sa obvykle skladá z dvoch častí. Prvá z nich, s ktorou pracuje správca (redaktor) stránok, sa obvykle nazýva backend alebo administračné prostredie. Druhá časť slúži na zobrazovanie obsahu prezentácie návštevníkovi – frontend. Výučbové portály (Learning Portals) Zlučujú e-learningové nástroje, obsahy a doručovacie prostredie. Portál poskytuje funkcie na identifikáciu ľudí s podobnými záujmami a poskytuje nástroje podporujúce spoluprácu a “zdieľaný” obsah členom týchto skupín. Systémy na správu výučbového obsahu (LCMS) Zatiaľ čo LMS spravuje procesy v oblasti vyučovania, LCMS spravuje procesy vytvárania a doručovania výučbového obsahu. LCMS je prostredie, v ktorom môžu vývojári vytvárať, ukladať, spravovať, meniť a doručovať výučbový obsah, vybraný z centrálneho úložiska (digitálnej knižnice) výučbových objektov. Systémy na tvorbu a kompletizáciu obsahu (Authoring Tools and Assembly Tools) Systémy na tvorbu obsahu sú špeciálne navrhnuté na uľahčenie vytvárania výučbového obsahu. Môžu používať štandardné textové editory a aplikácie na vytváranie prezentácií. Systémy na kompletizáciu obsahu poskytujú rovnaké funkcie ako systémy na tvorbu obsahu, ale používajú pritom výučbové objekty. Obvykle sú tieto systémy súčasťou LCMS produktov. LMS/LCMS Typický LMS/LCMS obsahuje nástroje spravovania a prezentácie výučbového obsahu (text, multimediálne informácie), správy prostriedkov na interakcie a vedenie databázy študentov a ich výsledkov. Obsah a riadiaci systém by mali byť dôsledne oddelené. Ich vzájomná interakcia by mala prebiehať iba na základe otvoreného e-learningového štandardu. LMS/LCMS by nemal využívať pri spúšťaní kurzov akúkoľvek komunikáciu s kurzom, ale iba tú, ktorú predpisuje štandard, a takisto ani obsah by nemal na ukladanie interakcií študenta či akýchkoľvek iných dát využívať iné rozhranie, než je definované štandardom e-learningu. Vlastnosti LMS/LCMS Každý LMS/LCMS by mal obsahovať súbor štandardných prvkov a k tomu nástroje na skupinové vyučovanie, online a offline komunikáciu a ďalšie doplňujúce prvky. Štandardné prvky LMS Registrovanie študentov
Prvky LMS, ktoré sú určené na podporu učenia v skupine
Prvky LMS podporujúce offline vzdelávanie
Prvky podporujúce online vzdelávanie
Ďalšie prvky LMS
Štandardy E-learningu sa rovnako ako iných oblastí IT týka otázka prenositeľnosti údajov. Medzi najvýznamnejšie autority v e-learningu radíme organizáciu AICC (The Aviation Industry CBT Comitee) a americkú vládnu organizáciu ADL (Avanced Distributed Learning Initiative). Štandardy AICC sa týkajú rôznych oblastí e-learningu a LMS systémov. Na webových stránkach tejto organizácie nájdete napríklad opis a zdrojový kód vzorovej lekcie e-learningového kurzu, ktorý vyhovuje normám AICC. Druhou významnou normou v oblasti e-learningu je SCORM (Sharable Object Content Reference Model) vytvorený americkou organizáciou ADL. Z názvu normy je zrejmé, že jej zmyslom je prenositeľnosť informácií medzi jednotlivými e-learningovými systémami. Výber LMS/LCMS Výber LMS/LCMS vhodného pre konkrétnu inštitúciu predpokladá v prvom rade určiť, bez ktorých funkcií sa nezaobídeme a ktoré sú menej dôležité. Medzi dôležité môžeme zaradiť podporu blended learningu (kombinovaného vyučovania), integráciu s informačným systémom konkrétnej organizácie, riadenie pedagogického procesu, integráciu obsahu, dodržiavanie štandardov, nástroje na evalváciu, testovanie a hodnotenie… Rozhodnutie o investícii do LMS bude mať vplyv na celú inštitúciu z hľadiska pedagogického procesu. V súčasnosti existuje celý rad LMS/LCMS, ktoré vyvíjajú profesionáli v oblasti elektronického vzdelávania. Komerčné systémy ako BlackBoard, WebCT, TotalCMS, iTutorLCMS, Eden… vyžadujú pomerne značné finančné náklady na obstaranie a následné obnovovanie licencie. Oproti nim stoja tzv. OpenSource produkty, ktoré vyvíja určitá komunita nadšencov (a tiež to zvyknú byť profesionáli). Z nich sa veľmi dobre ujal LMS MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment). Obr. 1 Štatistika zo stránky http://moodle.org/stats/ LMS Moodle Svojou úrovňou dosahuje kvalitu mnohých profesionálnych (a drahých) riešení. Moodle má používateľsky prívetivé prostredie a umožňuje jednoduchú správu výučbových materiálov a používateľov. Vďaka týmto vlastnostiam má milióny používateľov hovoriacich desiatkami jazykov v stovkách krajín. Samozrejme, že Moodle má svojich priaznivcov aj na Slovensku a mnoho škôl (hlavne univerzít) začalo vo veľkej miere používať tento LMS ako základ svojho elektronického vzdelávania (ŽU v Žiline, SPU Nitra, STU Bratislava, UKF Nitra…). Vlastnosti LMS Moodle Prostredie LMS Moodle umožňuje jednoduchý spôsob nastavovania vlastností kurzu a administrácie práce so študijným obsahom a študentmi. V základnej pomoci autor produktu tvrdí, že netreba sa báť experimentovania, pretože to, čo môžeme experimentovaním pokaziť, zvyčajne sa dá ľahko napraviť. Moodle umožňuje priradiť používateľom niekoľko rolí:
Vlastností a úprav je v Moodle pomerne veľa a len ich vymenovanie by si vyžadovalo ďalší článok. Preto na záver uvedieme niekoľko obrázkov, ktoré aspoň trocha vystihujú niektoré dôležité vlastnosti Moodle.
Použitá literatúra MIKUŠ, Ľ.: E-learning na Fakulte riadenia a informatiky Žilinskej univerzity (E-learning on Faculty of Management Science and Informatics University of Zilina), 2003 In: Dištančné vzdelávanie – Aplikovaná informatika . S. 20. MIKUŠ, Ľ.: LMS systém Moodle. In: E-learn Žilina 2004. Žilina : Žilinská univerzita, 2004. S. 243-248. |