Informačná gramotnosť v zdravotníckom sektore v Indii
Zo zahraničia
Informačná gramotnosť je schopnosť získať, vyhodnotiť, zoradiť a použiť informácie pri učení, riešení problémov, rozhodovaní vo formálnom aj neformálnom kontexte vzdelávania, v práci, doma a vo vzdelávaní. Informačne gramotná osoba dokáže zaradiť vybrané informácie do svojej vedomostnej základne a hodnotového systému a na základe toho porozumieť mnohým ekonomickým, sociálnym a legálnym otázkam, ktoré sprevádzajú využívanie informácií a etický a legálny prístup k nim. Podobne aj zdravotná gramotnosť je stupeň schopnosti, na akom môžu jednotlivci dosiahnuť, spracovať a porozumieť základným informáciám a službám o zdraví, ktoré potrebujú pri rozhodovaní sa o vlastnom zdraví. V tejto štúdii sme sa snažili vysvetliť informačnú gramotnosť v zdravotníckom sektore v Indii. India sa nachádza v období zmien v zdravotníctve. Nerovnosť medzi bohatými a chudobnými v Indii zasahuje aj do oblasti starostlivosti o zdravie. Problémy sa vyhrocujú aj kvôli zlej informovanosti ľudí o zdravotníckych službách, ich primeranosti a kvalite. Táto štúdia predstaví problémy zdravotníctva na úrovni štátu, regiónu a komunity. V Indii sú pri implementovaní politík a programov starostlivosti o zdravie využívané viaceré spôsoby komunikácie. Komunikačné spôsoby v zdravotnej gramotnosti majú formu slov (textu), znakov a symbolov, akcií, obrázkov, číslic atď. Slová sú najčastejšie využívané v ich základnom komunikačnom prostriedku. Všetky tieto prostriedky podporujú širokú škálu aktivít, ktoré zahŕňajú rozširovanie informácií, monitoring, mediáciu a pod. Príspevok ďalej skúma a identifikuje rozhodujúce procesy a výzvy v oblasti zdravotníckych služieb. Na konci príspevku sa snažíme určiť úlohu informačnej gramotnosti ako prostredníka na upevnenie procesu zabezpečovania povedomia o zdravotníckej starostlivosti. Kľúčové slová: priemerná dĺžka života, hrubá miera pôrodnosti, hrubá miera úmrtnosti, úmrtnosť, HDP, biomedicínske porozumenie, sociálno-ekonomické nerovnosti. 1. ÚvodInformačná gramotnosť je významnou črtou moderného sveta. Informačné technológie sa takmer denne menia. Informácie sú generované s veľkou rýchlosťou. Preto ľudia by mali byť schopní interpretovať informácie a ako používatelia robiť rozumné rozhodnutia. Informačná gramotnosť prináša schopnosť rozoznať, kedy je informácia potrebná a ako nájsť, vyhodnotiť a efektívne použiť potrebné informácie. Informačná gramotnosť je zároveň schopnosťou nájsť, vyhodnotiť, zorganizovať a využiť informácie pre vzdelávanie, riešenie problémov, pri rozhodovaní vo formálnom aj neformálnom kontexte vzdelávania, v práci, doma, vo vzdelávaní. Informačne gramotná osoba môže zaradiť vybrané informácie do svojej vedomostnej základne a hodnotového systému a tak rozumieť mnohým ekonomickým, sociálnym a legálnym otázkam, ktoré sprevádzajú využívanie informácií a etický a legálny prístup k nim. Podobne aj zdravotná gramotnosť je úroveň, na ktorej môžu jednotlivci získať, spracovať a porozumieť základným informáciám a službám o zdraví, ktoré potrebuje pri rozhodovaní sa o zdraví. Zahŕňa schopnosť porozumieť návodom na lekárskom predpise, na liekoch, pri objednávaní sa k lekárovi, rozumieť radám lekára, formulárom súhlasu (s ošetrením). S posunom spoločnosti do veku rýchlych informácií musí poskytovateľ, školiteľ aj príjemca zdravotnej starostlivosti nadobudnúť základy zdravotnej gramotnosti. Ľudia s obmedzenou zdravotnou gramotnosťou často nemajú znalosti, prípadne majú iba chybné informácie o povahe a príčine choroby. Osoby s čiastočnou zdravotnou gramotnosťou trpia skôr na chronické choroby a nie sú schopní ich efektívne zvládnuť. Aj čiastočná úroveň zdravotnej gramotnosti prispieva k väčšiemu využívaniu služieb, ktoré sú určené na liečbu komplikovaných chorôb s vyššími nákladmi na zdravotnú starostlivosť. V súčasnosti sa v Indii na implementáciu zdravotných politík a programov používajú mnohé mechanizmy, napríklad zdravotnícka komunikácia, médiá, reklama a advokácia. Tieto mechanizmy vytvárajú priestor pre širokú škálu aktivít, ktoré podporujú rozširovanie informácií, monitorovanie a vzájomný tlak medzi rôznymi aktérmi. Cieľom našej štúdie je predstaviť rozličné komunikačné kanály používané v zdravotníckom sektore na zlepšenie informačnej gramotnosti v Indii a pokúsiť sa odhaliť príčiny zlej úrovne zdravia v tejto krajine. Uvádzame aj údaje týkajúce sa výdavkov na zdravotníctvo, očakávanej dĺžky života pri narodení (v rokoch) a úrovne gramotnosti dospelých.
2. Komunikačné kanály pre poskytovanie informačnej gramotnosti v zdravotníckom sektorePodľa záverečnej správy Americkej asociácie knižníc (ALA) je informačná gramotnosť definovaná takto: „Informačne gramotný človek musí byť schopný rozpoznať, kedy je informácia potrebná, musí mať schopnosť ju nájsť, ako aj schopnosť vyhodnotiť a efektívne využiť potrebné informácie” (1989). V období informačnej explózie poskytuje informačný profesionál správne informácie správnym ľuďom v správnom čase a za správnu cenu. Preto existujú rôzne komunikačné kanály, ktoré informujú a ovplyvňujú rozhodnutia komunity, a to zlepšuje zdravie jej členov. 2.1 Formálne komunikačné kanályFormálna komunikácia sa týka toku informácií v rámci formálnej organizačnej štruktúry. Zdravotnícky komunikačný kanál zahŕňa písané správy o stave zdravotníctva, poznámky, prejavy, tlačové správy, prezentácie, inštrukcie a pod. V takomto komunikačnom systéme prebieha komunikácia zhora nadol. Zvyčajne sa tento typ komunikácie aplikuje vo forme nariadení ministerstva zdravotníctva cez rôzne mimovládne a vládne organizácie smerom k verejnosti. 2.2 Neformálne komunikačné kanályNeformálna komunikácia nie je tvorená oficiálnymi postupmi, pravidlami, procedúrami, predpismi, manuálmi ako formálne kanály, ktoré sú dané, rigidné a oficiálne vytvorené, navrhnuté a riadené prostredníctvom pravidiel a procedúr. Neformálna komunikácia má formu rozprávania. Ako komunikačný kanál zdravotníctva zahŕňa neformálne skupiny. Je založená na neformálnych vzťahoch a zvyčajne odohráva v neformálnych medziľudských kontaktoch medzi priateľmi, príbuznými, susedmi a inými pacientmi a tiež uspokojuje osobné potreby. 2.3 Orálne komunikačné kanályOrálna (hovorená) komunikácia je vysielaná vysielačom prostredníctvom slov v zmysluplných vzorcoch. Vytvára ju množstvo sociálnych aj pracovných správ a je zvyčajne presnejšia a rýchlejšia ako formálna komunikácia. Ak je to potrebné, môže sa zaznamenať a uchovať. 2.4 Písomné komunikačné kanályPísomná komunikácia predstavuje komunikáciu v písanej podobe. Má podobu bulletinov, manuálov, listov, poznámok, obežníkov a pod. Ak je dobre premyslená a starostlivo navrhnutá, pri interpretácii nevytvára problém ani zmätky. Pri písomnej komunikácii by sa mali používať jednoduché a známe slová a frázy, krátke vety a odseky, nemala by sa používať tzv. vata, teda nepotrebné slová. Vyjadrené myšlienky by mali byť použité logicky a doplnené grafmi a schémami. 2.5 Neverbálne komunikačné kanályNeverbálna komunikácia je proces komunikácie bez slov. Správy sú vysielané prostredníctvom výrazu tváre, odevu, tónu hlasu a pod. 2.6 Masmediálne komunikačné kanályTermín masmediálna komunikácia sa používa v mnohých významoch vrátane odkazu na činnosť masových médií ako celku; používania kritéria konceptu masovosti, konštrukcia otázok o komunikácii aplikovaná na činnosť masmédií. Tento termín sa často voľne požíva v súvislosti s rozširovaním informácií a správ z oblasti zábavy a umenia prostredníctvom televízie, rozhlasu, tlače, filmov, nahrávok a príbuzných médií. 2.7 Outdoor reklamaVonkajšia (outdoor) reklama zahŕňa reklamné panely, postery, banery a displeje. Dostupnosť zdravotníckych informácií pre profesionálov z oblasti zdravotníctva je považovaná za nevyhnutnú podmienku na dosiahnutie dobrého zdravotného stavu celej populácie. Dostupnosť informácií zvyšuje kvalitu starostlivosti o pacienta, pretože lekári lepšie pracujú s informáciami a využívajú vhodné moderné prostriedky a postupy na konkrétne prípady. Pokrok vo vývoji informačných a komunikačných technológiách (IKT), vrátane internetových technológií, znamená, že relevantné, hodnoverné, moderné a cenovo dostupné informácie budú všeobecne prístupné. Elektronické zdravotníctvo (e-Health) zoširoka opisuje implementáciu týchto IKT nástrojov na zvýšenie kvality poskytovania starostlivosti. 2.8 Informačná gramotnosť prostredníctvom odkazovHlavnou úlohou a zodpovednosťou informačnej gramotnosti pri zabezpečení rýchlej informovanosti populácie je transfer správ. Dobre vytvorená, sémanticky a syntakticky bohatá správa presvedčí príjemcu v maximálnej miere a bez obmedzenia zvyšuje uvedomelosť rôznych populačných skupín. Správy nielen informujú, ale tiež potvrdzujú preventívne nástroje a upozorňujú ľudí na dezinformácie. Správy sú teda užitočným sprievodcom na zabezpečenie informačnej gramotnosti v zdravotníckom sektore. Môžu mať podobu slov (textu), znakov a symbolov, akcií, obrázkov, čísle, neverbálnej komunikácie a pod. Slová sú zvyčajne najpoužívanejším nástrojom komunikácie. Znaky a symboly sú využívané ako prostriedok na výmenu informácií a porozumenie medzi rôznymi osobami. Veľmi dôležitým nástrojov v kontexte zdravotnej gramotnosti je neverbálna komunikácia.
3. Úloha informačnej gramotnosti v zdravotníckom sektore v IndiiZdá sa, že India ako rozvojová krajina má v oblasti informačnej ekonómie potenciál stať sa v nastávajúcich dekádach rozvinutou krajinou. Napriek tomu na dosiahnutie zmiernenia chudoby, nárastu gramotnosti a verejného povedomia a zabezpečenia dostupnej a kvalitnej zdravotnej starostlivosti pre širokú vrstvu obyvateľstva treba vykonať ešte veľa práce. Zlepšovanie zdravia a rýchlejší ekonomický rast spolu úzko súvisia. Podľa správy Svetovej banky „Lepší zdravotnícky systém pre chudobu v Indii“ sa v Indii práve teraz dejú zmeny v stave zdravia – demografické a epidemiologické. Verejné výdavky na zdravotníctvo sú nízke a väčšina výdavkov ide na liečbu, no nie na prevenciu. V zdravotníctve sa odrážajú aj nerovnosti medzi bohatou a chudobnou vrstvou. Tieto problémy znásobuje aj množstvo zle informovaných ľudí o zdravotníckych službách, ich vhodnosti a kvalite.
3.1 Scenár zdravia v súčasnej IndiiInformačná gramotnosť „umožňuje ľuďom interpretovať a vytvárať si informované úsudky ako používateľov informačných zdrojov a tiež stať sa tvorcom informácií. Informačná gramotnosť je vlastne osobné uvedomenie si potrebnosti informácií. Informačne gramotný človek je schopný získať informácie o svojom zdraví, životnom prostredí, vzdelaní a práci, čo ho oprávňuje robiť kritické rozhodnutia a vlastnom živote, ako napríklad byť zodpovednejší za svoje zdravie a vzdelanie“. Indická vláda naplánovala spustenie mnohých programov na zlepšenie informačnej gramotnosti ľudí. Ide napríklad o projekt e-government, ktorý má veľký význam pre informačnú gramotnosť, veľký sociálny, ekonomický a kultúrny význam a má nesmierny potenciál zlepšiť fungovanie spoločnosti.
Ako zdroj celkových informácií o úrovni zdravia v jednotlivých krajinách slúži nový index známy ako Health Index pre 177 krajín, ktorý pripravil Rozvojový program OSN v správe Index ľudského rozvoja. Táto správa zaradila Indiu na 140 miesto zo 177 krajín s indexom zdravia 0,476. Index zaraďuje také krajiny, ako napríklad India (140), Bangladéš (146), Srí Lanka (79), podstatne nižšie v porovnaní s takými svetovými krajinami, ako je napríklad Kanada (5), Austrália (9), Japonsko (21), Nemecko (2) a pod. To svedčí o veľmi zlom obraze stavu zdravia ľudí v Indii v porovnaní s ostatnými krajinami sveta. Tab. 1 Výdaje na zdravotníctvo v rôznych krajinách v uplynulých rokoch (% z HDP)
Verejné výdavky na zdravotníctvo boli v Indii menšie ako 1 % HDP, čo sa v posledných rokoch zlepšilo. Zdravotné výdaje narástli z 0,83 % HDP z r. 1991 – 1992 na 1,1 % v roku 2007. Tab. 2 Rozdiely vo výdavkoch na zdravotníctvo medzi jednotlivými štátmi Indie (% z HDP)
Tab. 3 Očakávaná dĺžka života v niektorých krajinách za posledné roky (v rokoch)
Očakávaná dĺžka života pri narodení v Indii je v porovnaní so Srí Lankou a Čínou pomerne nízka. V roku 1980 bola očakávaná dĺžka života 55,1 , zatiaľ čo v súčasnosti (rok 2010) je to 64,4 rokov. Na zabezpečenie zvyšovania očakávanej dĺžky života sa musí rozvíjať infraštruktúra poskytovania zdravotníckej starostlivosti, veľká nádej sa vkladá aj do rozvojových programov a programov na zmiernenie chudoby. Hlavné obmedzenia predstavujú rozdielne skupiny obyvateľstva, nízka gramotnosť a úroveň príjmov, sociálne a kultúrne povedomie a zvyklosti, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú zdravie. Tab. 4 Gramotnosť dospelej populácie v niektorých krajinách za posledné roky (podiel gramotných dospelých nad 15 rokov oboch pohlaví v %)
Gramotnosť dospelých je v porovnaní s Čínou a Srí Lankou dosť nízka, no vývoj v posledných rokoch svedčí o tom, že sa situácia v Indii podstatne zlepšila. Zdravotnícky sektor v Indii je možné charakterizovať takto: (i) štátny sektor poskytuje verejne financované a spravované liečebné a preventívne zdravotnícke služby od primárnej po terciálnu úroveň v celej krajine, a to bezplatne (predstavuje 18 % všetkých výdavkov na zdravotníctvo a 0,9 % HDP); (ii) platený súkromný sektor hrá dominantnú úlohu pri zabezpečovaní individuálnej liečebnej starostlivosti prostredníctvom ambulantných služieb a predstavuje 82 % celkových výdavkov na zdravotníctvom a 4,2 % DPH. Miera celonárodných výdavkov na zdravotníctvo ukazuje, že súkromné zdravotnícke služby sú orientované hlavne na zabezpečenie primárnej zdravotníckej starostlivosti a sú financované zo súkromných zdrojov, čo pre chudobných predstavuje neprimeranú záťaž. Za poskytovanie zdravotníckej starostlivosti verejným sektorom je zodpovedný štát spolu s centrálnou vládou a miestnymi vládami, hoci je to v zmysle dodania služby záležitosť štátu, Štát a miestne vlády minú asi tri štvrtiny a centrálna vláda jednu štvrtinu z verejných výdavkov na zdravie. Zodpovednosť za zdravotníctvo má tri úrovne: 1. Zdravotníctvo je primárne zodpovednosťou štátu. 2. Centrálna vláda je zodpovedná za zdravotnícke služby na zväzových teritóriách bez legislatívy a je tiež zodpovedná za tvorbu a monitorovanie národných štandardov a nariadení, spája štáty s grantovými agentúrami, sponzoruje mnohé implementačné návrhy od štátnych vlád. 3. Spoluzodpovednosť centra a štátov za súbežné programy. Ciele a stratégie zdravotnej starostlivosti pre verejný sektor sú zavádzané formou poradenského konania, ktoré zahŕňa všetky úrovne vlády cez Centrálnu radu pre zdravie a starostlivosť o rodinu. Informačná gramotnosť v Indii zasahuje zdravotnícky sektor od národnej úrovne až na úroveň vidieka. Je to prevažne štvorvrstvový systém – národná, štátna, obvodná a komunitná úroveň. Národná úroveň Organizácia na národnej úrovni pozostáva zo Zväzového ministerstva zdravotníctva a starostlivosti o rodinu. Ministerstvo zdravotníctva je podporované technickým krídlom – Generálnym riaditeľstvom zdravotníckych služieb na čele s generálnym riaditeľom zdravotníckych služieb. Štátna úroveň Na úrovni každého štátu je zdravotníctvo riadené Štátnym ministerstvom zdravia a starostlivosti o rodinu na čele s ministrom a sekretariátom na základe poverenia Ministerstva zdravotníctva a starostlivosti o rodinu. Oblastná úroveň Spája štáty na jednej strane a periférnu úroveň strane druhej. Získava informácie zo štátnej úrovne a odovzdáva ich na perifériu po vhodných úpravách, ktoré daná lokalita vyžaduje. Oblastný zodpovedný predstaviteľ je menovaný ako hlavný lekár alebo ako oblastný lekár. Komunitná úroveň Na zabezpečenie niektorých špeciálnych služieb vo všeobecnej medicíne, pediatrii, chirurgii, gynekológii a pôrodníctve boli zriadené Komunitné zdravotnícke centrá. Vznikli tak, že sa vybudovali pri miestnych nemocniciach alebo sa vybudovalo niekoľkých blokov centier primárnej zdravotníckej starostlivosti. Pomocou tejto štruktúry poskytuje Národný systém zdravotníckych informácií výstupy v podobe regionálnych a globálnych politík. Rôzne odbory, programy a inštitúcie zdravotníckeho sektora si zvyčajne budujú vlastné systémy informácií a údajov a medzi sebou nekonzultujú. V tomto zmysle neexistuje jedna inštitúcia zodpovedná za kontrolu chorôb. Efektívna koordinácia zdravotníckych informácií prinesie úžitok pre celú spoločnosť.
|