AKADEMICKÁ KNIŽNICA OČAMI POUŽÍVATEĽOV: VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO PRIESKUMU UNIVERZITNEJ KNIŽNICE UMB
Akademické knižnice
Účel – Cieľom príspevku je prezentovať výsledky dotazníkového prieskumu spokojnosti používateľov so službami Univerzitnej knižnice Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. K realizácii prieskumu knižnica pristúpila z dôvodu získania kvantitatívnych dát o využívaní služieb a ich kvalitatívnom hodnotení jednotlivými kategóriami používateľov, ako aj za účelom nadobudnutia informácií o preferenciách a informačných potrebách používateľov. Prieskum je súčasťou strategických aktivít knižnice zameraných na zvyšovanie kvality poskytovaných služieb a zlepšovanie komunikácie s akademickou obcou. Výsledky budú použité na skvalitnenie služieb a prípravu koncepcie ďalšieho rozvoja univerzitnej knižnice.
Dizajn/Prístup/Metódy – Výskum bol realizovaný formou anonymného online dotazníkového prieskumu v apríli a máji 2025. Zameral sa na všetky skupiny registrovaných používateľov – študentov, doktorandov, vedeckopedagogických a nepedagogických zamestnancov, ako aj verejnosť. Dotazník obsahoval tri tematické okruhy a kombináciu zatvorených, polootvorených, otvorených a škálovateľných otázok. Do prieskumu sa zapojilo 267 respondentov, z ktorých 251 poskytlo relevantné odpovede. Získané dáta boli analyzované z kvantitatívneho i kvalitatívneho hľadiska s ohľadom na fakulty a kategórie používateľov.
Výsledky – Respondenti vyjadrili prevažnú spokojnosť so službami knižnice a odbornosťou jej personálu. Knižnicu nevnímajú len ako priestor na štúdium, ale aj ako miesto na relax a trávenie voľného času. Veľkým problémom je nedostatočná informovanosť používateľov o rozsahu knižnično-informačných služieb, ako aj o zložení knižničného fondu. Výsledky poukázali na nevyhnutnosť hľadať efektívnejšie spôsoby komunikácie s používateľmi a potrebu rozširovania portfólia elektronických informačných zdrojov. Za hlavné nedostatky respondenti považujú prihlasovanie do elektronických služieb. Z dôvodu nízkej návratnosti vyplnených dotazníkov výsledky reprezentujú postoje malej skupiny používateľov.
Originalita/Hodnota – Dotazníkové prieskumy nie sú v akademických knižniciach ojedinelým spôsobom získavania dát kvantitatívneho charakteru. Pre univerzitnú knižnicu UMB, ktorá v minulosti realizovala len anketové prieskumy, je rozsiahle zisťovanie prezentované v tejto štúdii prvým hodnotným prieskumom v jej sedemdesiatročnej histórii. Výsledky sú cenným podkladom pre nastavovanie používateľsky orientovaných služieb, optimalizáciu komunikačných kanálov a posilnenie postavenia univerzitnej knižnice ako partnera vo vzdelávaní a vedeckej komunikácii.
Kľúčové slová – výskumy používateľských potrieb; dotazníkové prieskumy; spokojnosť používateľov; informačné potreby; akademické knižnice; používatelia.
Ilustračné foto: Univerzitná knižnica UMB v Banskej Bystrici