QuestionPoint vyvinuli spoločne Library of Congress a OCLC. V referenčnej sieti
“QuestionPoint – Collaborative Reference Service“ participujú členovia globálnej referenčnej siete
Global Reference Network. Patria sem skupiny knižníc, inštitúcií alebo konzorcií z celého sveta, ktoré
podporujú digitálne referencie.
QuestionPoint poskytuje knižniciam prostriedky na pridanie jednoduchého odkazu z akejkoľvek strany vlastného
knižničného portálu, napr. elektronické formuláre, e-mailovú interakciu alebo live-chat pre svojich používateľov.
QuestionPoint zároveň odpovedá, zaznamenáva a smeruje otázky od používateľov cez web na jednotlivé knižnice,
prípadne postupuje nezodpovedané otázky iným kooperujúcim knižniciam prostredníctvom globálnej siete. Umožňuje
knižniciam vyhľadávanie v globálnej znalostnej databáze vytváranej z predchádzajúcich otázok a odpovedí
používateľov.
Ako funguje služba QuestionPoint – príklad:
-
Používateľ sa rozhodne obrátiť s požiadavkou na miestnu knižnicu cez knižničnú webovú stránku, klikne na
odkaz “Ask a Librarian“, zapíše svoju požiadavku do služby a klikne na “ask“.
-
Knihovník v miestnej knižnici si túto otázku uloží. Zistí, že potrebuje viac informácií, aby sa vedel
rozhodnúť, či ju dokáže zodpovedať. Pošle používateľovi e-mail s niekoľkými upresňujúcimi otázkami, ktoré ho
zaujímajú v súvislosti s predmetom požiadavky.
-
Používateľ odpovie – spresní svoju požiadavku, resp. uvedie ešte nejaké bližšie údaje.
-
Knihovník zistí, že nemôže nájsť informácie o predmete záujmu používateľa v žiadnej z databáz miestnej
knižnice. Hľadá aj v znalostnej databáze QuestionPoint, ale ani tu nenachádza odpoveď. Usúdi, že najlepším
riešením bude postúpiť požiadavku do globálnej referenčnej siete QuestionPoint.
-
Zamestnanec nejakej vzdialenej školskej knižnice v inom štáte dostane e-mail, ktorý ho upozorní, že
Globálna referenčná sieť odkazuje otázku tejto knižnici. Zaloguje sa do systému a usúdi, že nemá problém zistiť
správnu odpoveď na otázku.
-
Pošle odpoveď naspäť prvému knihovníkovi prostredníctvom interface QuestionPoint a potom pridá otázku a
svoju odpoveď do znalostnej databázy QuestionPoint. Vie, že informácie budú pripravené a prístupné nabudúce
niekomu inému, kto ich bude potrebovať.
-
Až teraz knihovník v prvej (miestnej) knižnici je schopný zodpovedať na otázku používateľa. Takouto
spoluprácou môžu knižnice poskytovať prístup k viacerým zdrojom a poznatkom, čo by nebolo možné v prípade, ak
by túto činnosť vykonávala iba jedna knižnica.
Tento stručný príklad opisuje iba jeden z mnohých spôsobov, ako môže pomôcť QuestionPoint knižniciam pri
zodpovedaní požiadaviek vlastných používateľov.
Použitá literatúra:
|