| Úvod Informačné vzdelávanie možno chápať ako celistvý systémmetód a foriem prípravy človeka na prácu s informáciami v informačnom prostredí,
 ako jeden zo základných predpokladov celoživotného vzdelávania. Kým sa problematika
 informačného vzdelávania v počiatočnom období kreovala v oblasti informačnej vedy a
 knihovníctva, v súčasnosti presahuje hranice tohto jedného odboru a nadobúda
 interdisciplinárny charakter (5).
 Výsledkom informačného vzdelávania je dosiahnutie určitéhostupňa informačnej gramotnosti, ktorá zahŕňa znalosti, zručnosti a porozumenie
 potrebné pre primerané, bezpečné a produktívne používanie IKT v procese učenia sa
 a poznávania, v zamestnaní a v každodennom živote. Prejavuje sa schopnosťami
 efektívne používať informačné zdroje a informačné nástroje na analýzu,
 spracovanie a komunikáciu informácií (1).
 Mapovanie situácie informačného vzdelávania Problematikou informačnej gramotnosti a informačného vzdelávaniasa zaoberajú viacerí autori (nielen z pohľadu vzdelávania, ale i metód a
 relevantnosti vyhľadávania informácií, z pohľadu rozvoja informačných technológií
 a pod.).
 V roku 2010 bola predstavená publikácia „Informačnévzdelávanie v podmienkach slovenských vysokých škôl“, ktorá je prácou kolektívu
 autorov a vydala ju Slovenská asociácia knižníc. Táto analytická štúdia
 približuje výsledky prieskumu situácie v oblasti informačnej gramotnosti a
 informačného vzdelávania v podmienkach vysokých škôl, prezentuje východiská pre
 hľadanie koncepčných riešení a formulovanie odporúčaní na definovanie obsahu
 informačného vzdelávania na vysokých školách. Jedným z východiskových bodov pre
 spracovanie štúdie bol poznatok, že informačné vzdelávanie v akademickom prostredí
 uskutočňujú zväčša akademické knižnice (SAK).
  Už spomínaná interdisciplinárnosť problematikynaznačuje, že informačné vzdelávanie v akademickom prostredí nemôžu zastrešovať
 iba akademické knižnice, ale že ide o komplexnú väzbu medzi jednotlivými zložkami
 akademického prostredia. Táto väzba jednoznačne vyplýva z toho, že akademické
 knižnice sú súčasťou určitého informačného systému na škole. V oblasti svojho
 pôsobenia môžu vytvárať vstupy pre informačné vzdelávanie (relevantné
 informačné zdroje,…), ale portfólio, resp. výstupy, použité metódy v procese
 informačného vzdelávania (navigácia v informačných zdrojoch, tvorba informačných
 produktov, rozvoj informačnej gramotnosti a pod.) ovplyvňuje niekoľko ďalších
 faktorov, napr.:
 
stav  informačnej a komunikačnej infraštruktúry (ktorýpredikuje, ako mimoriadne dôležité je budovanie a prevádzkovanie virtuálnej siete s
 cieľom podporiť základné služby pre komunitu vzdelávania, výskumu a vývoja),
 
b) rozvoj znalostných technológií pomáhajúcich poznatkynachádzať, triediť, interpretovať a implementovať,
 
dostupnosť relevantných informačných zdrojov,
dostatok finančných prostriedkov,
cieľová skupina (t. z. pre koho je informačné vzdelávanieurčené, na akom stupni a pod.),
 
jednoznačnosť v kompetenciách informačného vzdelávania,
zabezpečenie informačného vzdelávania na všetkých úrovniach(cez vybrané organizačné zložky) školy.
 Analýza potrieb a nadväznosť na zvolené ciele zabezpečeniakvalitného informačného vzdelávania (jeho podpory zo strany akademických knižníc)
 vychádza z poznania, že informácie sú výsostne dôležitým faktorom efektívneho
 fungovania každej súčasnej univerzity. Determinujú úroveň, príťažlivosť a
 kvalitu jej vzdelávacieho procesu a súčasne sú podmienkou i výstupom kvalitnej
 vedeckovýskumnej činnosti výskumnej univerzity. Výskum a vzdelávanie predstavujú
 najefektívnejšie investície do rozvoja výrobných faktorov, ktoré sa zhodnocujú
 dvoma formami: inovuje a zefektívňuje sa proces tvorby úžitkových hodnôt vo
 vzdelávacej a výskumnej organizácii a vytvárajú sa  podmienky pre vlastný
 rozvoj organizácie – rozvoj jej poznatkového potenciálu. Účelnosť a efektívnosť
 poznatkového manažmentu musí byť potvrdená množstvom a kvalitou výstupov. Kvalita
 univerzity si bude vždy vyžadovať relevantné informačné zabezpečenie vzdelávacieho
 a vedeckovýskumného procesu.
 Základná charakteristika realizácie informačného vzdelávaniateda súvisí s revíziou postavenia znalostí v hodnotovej hierarchii doterajších
 poznatkov v akademickom prostredí, kde by sa poznatky uľahčujúce organizovanie
 podporných systémov univerzity mali chápať ako univerzálna výhoda. Riadenie
 poznatkov možno charakterizovať ako proces podporujúci a umožňujúci integrovaný
 prístup a využitie všetkých informačných aktivít a zdrojov vo fázach
 informačného vzdelávania.
 Možnosti realizácie informačného vzdelávania Akademická knižnica MTF STU so sídlom v Trnave bola jedna zprvých, ktorá sa uchádzala (a bola úspešná) o európsky projekt v rámci výzvy
 Operačného programu Výskum a vývoj – 2008/2.2/01-SORO v prioritnej osi 2 Podpora
 výskumu a vývoja/ 2.2 Prenos poznatkov a technológií získaných výskumom a vývojom
 do praxe. V roku 2010 bol schválený projekt Centrum  poznatkovej organizácie
 duševného vlastníctva, ktorý apeloval na väzbu príslušného cieľa opatrenia
 „Zvyšovanie miery spolupráce výskumno-vývojových inštitúcií so spoločenskou a
 hospodárskou praxou prostredníctvom prenosu poznatkov a technológií, a tým
 prispievanie k zvyšovaniu hospodárskeho rastu regiónov a celého Slovenska“. Vďaka
 realizácii projektu bolo vytvorené centrum poznatkovej organizácie a riadenia práv
 duševného vlastníctva na podporu intelektuálneho kapitálu potenciálu fakulty.
 Projekt má viacero špecifických cieľov (o projekte bolo viac informácií už aj na
 stránkach ITlib alebo časopisu Ikaros) a jedným z nich bola verifikácia
 výstupov informačných zdrojov, ktorá súvisí s rozvojom informačného vzdelávania (3, 4).
 Naplneniu tohto cieľa projektu predchádzala etapa, resp.realizácia čiastkového cieľa projektu, ktorý predstavoval zabezpečenie vonkajších
 informačných zdrojov (t. zn. databáz, ku ktorým fakulta nemá prístup). Výstupom
 realizácie bolo získanie licencií k desiatim databázam z oblasti duševného
 vlastníctva v súlade s profilom fakulty. Toto predstavovalo vstupy pre realizáciu
 čiastkového cieľa – verifikáciu výstupov z informačných zdrojov.  Hlavný
 cieľ bol definovaný ako proces overovania informácií získaných z týchto zdrojov s
 poznatkami získanými vo vzdelávacom procese (a výskume), transformovanie týchto
 informácií obohatených o pridanú hodnotu významov na poznatky s cieľom zachytiť
 všetky otázky súvisiace s problematikou ochrany duševného a priemyselného
 vlastníctva pre určenú cieľovú skupinu (doktorandi fakulty).
 V týždenných blokoch prebieha výučba, ktorá sleduje prípravuodborne vzdelaných ľudí v oblasti práv duševného vlastníctva ako teoretický
 základ výučby a praktický základ, ktorý predstavuje vyhľadávanie dostupných
 informácií, ich verifikáciu v súlade s nadobudnutými poznatkami z jednotlivých
 odborných predmetov a zadaní dizertačných tém.
 Oblasť teoretického základu predstavuje obsah výučbyorientovanú na znalosť problematiky:
 
Význam ochrany duševného vlastníctva
Organizácie aktívne v oblasti duševného vlastníctva
Patenty na vynálezy ako všeobecná forma ochrany
Zvláštne produkty a formy ochrany – úžitkové vzory… 
Priemyselné dizajny a podobné vonkajšie úpravy výrobkov
Komerčné symboly a možnosti ich ochrany
Zemepisné označenia a ostatné označenia súvisiace s duševnýmvlastníctvom
 
Autorské práva a komerčné symboly
Doplnková ochrana potlačovaním nekalej súťaže
Ochrana obchodného tajomstva
Transfer technológií
Licencie práv duševného vlastníctva ako spôsob transferutechnológie
 
Oceňovanie priemyselných práv trhovou hodnotou
Ekonomické spravodajstvo Oblasť praktického základu predstavuje obsah výučbyorientovanú na získanie zručností:
 
Vyhľadávanie informácií
Princípy vyhľadávania informácií
Vplyv informačných technológií na vyhľadávanie informácií
Informačný prieskum
Tvorba informačných produktov
Relevancia vyhľadaných informácií
Informačné zdroje pre duševné vlastníctvo
Navigácia v informačných zdrojoch – praktické ukážky
Overovanie získaných informácií pre riešenie dizertačných tém Na základe takto získaných informácií a zručností je možnévytvárať samostatné a adresné informačné produkty, je možné verifikovať
 informácie získané pri výučbe s praktickými ukážkami a zisteniami stavu poznania v
 danej problematike, je možné získať nové informácie v danej oblasti a súčasne
 pôsobiť na úroveň informačnej vyspelosti tých, ktorým je táto výučba určená.
 Riešenie projektu, realizácia výučby prostredníctvom aktivít akademickej knižnice
 (a ďalších významných zložiek: expert zo znalostného manažmentu, zabezpečenie IKT
 a funkčnosť prepojenia zdrojov,…) vytvára priestor pre multiplikačné efekty v
 rámci definovania jeho základných cieľov: súvisí s problematikou informačného
 vzdelávania,  informačného správania, problematikou transferu poznatkov pomocou
 komunikačných a informačných technológií, z ktorých sa formuje stav a štruktúra
 poznania na individuálnej, inštitucionálnej aj spoločenskej úrovni.
   Záver Charakteristickou črtou projektu je, že predstavuje integráciuvýskumu, inovácie a vzdelávania v oblasti transferu poznatkov. Celý obsah generuje
 základné myšlienky, ktoré sa dajú definične ohraničiť základnými pojmami, resp.
 tézami:
 
transfer poznatkov a budovanie poznatkovej (znalostnej) spoločnosti(organizácie),
 
vybudovanie virtuálnej sféry informácií podporujúcich priamovýsledky vzdelávania, vedy a výskumu,
 
komplexná starostlivosť o riadenie práv duševného vlastníctvaako nástroj informačného a znalostného manažmentu akademickej knižnice,
 
spĺňa predpoklady pre vytvorenie priestoru na verifikáciupoznatkov vo vzdelávaní a vedeckom výskume.
 Tento článok bol vytvorený realizáciou projektu Centrumpoznatkovej organizácie duševného vlastníctva, ITMS 26220220054, realizovaný na
 základe podpory operačného programu Výskum a vývoj financovaný z Európskeho fondu
 regionálneho rozvoja.
   Zoznam bibliografických odkazov 1.  BABICOVÁ, Zuzana: Informačné vzdelávanie vknižniciach – workshop knihovníkov. In: Ikaros [online]. – ISSN 1212-5075. –
 Roč. 12, č. 12 (2008).
 2. Informačné vzdelávanie v podmienkach slovenskýchvysokých škôl. Analytická štúdia. Bratislava : SAK, 2010. 118 s. ISBN
 978-80-89284-69-6
 3. REŠETOVÁ, Kvetoslava: Podpora výskumu a vývoja akonástroj informačného manažmentu akademickej knižnice.- In: ITlib. Informačné
 technológie a knižnice. – ISSN 1335-793X. – Roč. 14, č. 4 (2010), s. 55-57.
 4. REŠETOVÁ, Kvetoslava: Realizáciou európskehoprojektu akademickej knižnice k podpore vedecko-výskumných aktivít na fakulte. In: Ikaros
 [online]. – ISSN 1212-5075. – Roč. 14, č. 9 (2010), s. 1-3.
 5. ŠUŠOL, J. – HRDINÁKOVÁ, Ľ. – RANKOV, P.: Informačnéa komunikačné technológie vo vzdelávaní. Bratislava : Stimul, 2005. 153 s.
 ISBN80-88982-97-9
   
|  |  | Podporujeme výskumné aktivity na Slovensku /Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ
 |          |