| Úvod Význam slova obsah v súvislosti s e-learningom neznamená ibazoznam kapitol súvisiacich s vyučovanou témou. Pojem obsah tu má význam
 najdôležitejšej vnútornej “výplne” technického systému e-learning. Bez neho je
 systém e-learning takmer zbytočný. Ak chápeme obsah to, čím naplníme systém
 e-learning, tak najdôležitejšia časť tohto obsahu sú elektronické študijné
 materiály. Pojmom elektronické študijné materiály je myslené všetko, na základe
 čoho študujúci získa podstatnú časť potrebných znalostí a zručností študovanej
 témy prostredníctvom systému e-learning. Mnohokrát sa v tejto súvislosti používajú
 tiež pojmy elektronické učebné/didaktické pomôcky či elektronické študijné opory
 a iné názvy.
 Realizácia a forma obsahov pre e-learning je rôzna a závisí odmnohých faktorov. Rozsah použitia je od jednoduchých doplnkov pre prezenčnú formu
 vzdelávania až po dištančné online štúdium bez (alebo len s minimálnym) face to
 face kontaktom s vyučujúcim.
 Mnohé z realizácií si často nevieme celkom predstaviť, a pretosa viacerí vzdelávací pracovníci pozerajú skepticky na nové formy spracovania
 obsahov pre e-learning.
 Na druhej strane sa na rôznych fórach veľmi vážne používajúspojenia “spoločnosť založená na vedomostiach, znalostná ekonomika a informačná
 spoločnosť”. Podľa názvu tieto pojmy veľmi úzko súvisia so vzdelávaním, a preto
 je na pracovníkoch vzdelávacích inštitúcií, aby si ich význam premietli do svojej
 práce, aby začali meniť svoj doterajší prístup k vzdelávaniu a realizovali ho na
 úrovni súčasných technických možností. To znamená správne a citlivo
 implementovať do vzdelávania nové technické možnosti informačno-komunikačných
 technológií (IKT). Prostredníctvom IKT tak možno vytvoriť inovovaný proces
 vzdelávania vhodný pre znalostnú ekonomiku. Samotné technológie prinášajú do
 procesu vzdelávania iba nepatrnú zmenu a v podstate nahrádzajú doteraz ručne alebo
 mechanicky vykonávané činnosti, no proces musia zmeniť jeho tvorcovia. Jednu zo zmien,
 ktorú môžu vytvoriť len pracovníci vzdelávacích inštitúcií, je vytvorenie a
 spracovanie obsahov pre e-learning. To znamená také spracovanie študijných
 materiálov, ktoré vytvára v elektronickej forme lepšie motivačné prostredie ako pri
 prezenčnej forme.
 Tvorba elektronických študijných materiálov nie je len otázkoutechnickou, ale aj sociálnou. Vyžaduje novú filozofiu vzdelávania aj vzdelávania sa.
 Tu sa od vzdelávacích pracovníkov vyžaduje prechod od inštruktívneho spôsobu
 vyučovania ku konštruktívnemu, navyše s využitím IKT. Takúto náročnú úlohu nie
 je možné zvládnuť len ako vedľajšiu úlohu vzdelávania a bez rizika zaťaženosti
 vzdelávacích pracovníkov, najmä keď neexistuje žiadny materiál, ktorý by takúto
 metodiku vzdelávania jasne vysvetľoval.
 Východiská pre tvorbu obsahov pre e-learning Tvorbu obsahu pre e-learning je potrebné vnímať z dvochpohľadov:
 
Vytvorenie novej osnovy učenia.Elektronické spracovanie novonavrhnutej osnovy pre štúdium vsystéme e-learning.
 Zmeny sú potrebné v obidvoch spomenutých pohľadoch a v poradí,ako sú uvedené. Nemá význam robiť nové spracovanie starých osnov učenia.
 Vytvorenie novej osnovy učenia znamená novú koncepciu učenia,ktorá bude zameraná na to, čo chceme študenta naučiť. Pri tejto tvorbe je potrebné
 vychádzať zo širších súvislostí – od požiadaviek trhu práce cez profil
 absolventa, nadväznosť na ostatné študované predmety až po schopnosti a možnosti
 študenta. Základným pravidlom by nemalo byť učiť, ale naučiť.
 Novým a veľmi naliehavým problémom je spracovanie obsahov donajvhodnejšej elektronickej podoby, pričom nepoznáme odporúčaný spôsob, ako to v
 danej téme či predmete urobiť. Sme v štádiu experimentov (Mikuš), hľadania
 technologických možností a aj organizácie a riadenia tohto nového a náročného
 procesu. Je to v súčasnosti najdôležitejší problém e-learningu. Má mnoho aspektov
 a proces tvorby obsahov pre e-learning nie je vo vzdelávacích inštitúciách
 jednoznačne špecifikovaný.
 Pri tvorbe obsahov pre e-learning je potrebné vychádzať z dvochpožiadaviek študujúceho. Umožniť mu prístup k informáciám a vytvoriť pre neho
 také motivačné prostredie, ktoré mu pomôže premeniť informácie na znalosti a
 zručnosti. V súčasnosti je splnená sčasti len jedna, technologicky ľahšie
 zvládnuteľná požiadavka, dostupnosť informácií. Globálna internetová služba
 World Wide Web je zdrojom rôznych informácií, aj keď netriedených a často
 neautorizovaných. Požiadavka motivujúceho prostredia je oveľa náročnejšia a nedá
 sa vyriešiť globálne. Je to nová úloha pre všetkých vzdelávacích pracovníkov.
 Proces tvorby obsahov pre e-learning Univerzity dnes deklarujú proces vyučovania ako jeden z hlavnýchprocesov a proces tvorby študijných materiálov, resp. prípravy na vyučovanie je v
 ňom ako podproces. Jeho dekompozícia sa spravidla už nešpecifikuje. Je to úloha
 učiteľa, a to, ako ju zvládne, sa hodnotí len vo výnimočných prípadoch.
 Vývoj procesu vzdelávania a aj procesu tvorby študijnýchmateriálov je daný technologickým vývojom spoločnosti. V skutočnosti sa začal
 vynájdením kníhtlače a mnohí skeptickí autori uvádzajú, že to bola posledná
 prevratná zmena vo vzdelávaní. Predpoklady vyslovované v súvislosti s rozvojom filmu,
 rozhlasu, televízie a počítačov spôsobili doteraz prevratné zmeny všade, ale nie v
 školách. Ovplyvňujú myslenie a vzdelanie mimo školy.
 Zmeniť tento skeptický pohľad môže vytvorenie nového procesutvorby obsahov pre e-learning, ktorý by priniesol do tvorby obsahov výraznú pridanú
 hodnotu. To znamená, že elektronické študijné materiály nebudú iba elektronicky
 spracovaný text a statické obrázky, ale spracovanie bude multimediálne a
 interaktívne. Práve interaktivita by mala podporiť učenie ako proces založený na
 komunikácii.
 Hodnotový reťazec tvorby obsahov pre e-learning vidíme nanasledujúcom obrázku:
  
 Takýto hodnotový reťazec vyžaduje nasledujúce kategórietvorcov:
 
Producenti vzdelávania;Organizátori vzdelávania;Vlastníci informačných zdrojov;Pedagogickí pracovníci/učitelia;Návrhári elektronickýchvzdelávacích materiálov;
Spracovatelia elektronickýchvzdelávacích materiálov;
Používateľ/študujúci. Uvedené kategórie tvorcov sa veľmi približujú k tvorcom filmu.Rozdiel je v tom, že pri tvorbe filmu nik o potrebe týchto profesií nepochybuje, ale
 pri tvorbe obsahov pre e-learning sa tieto profesie často očakávajú od učiteľa.
 Mnohí učitelia tvoria už dlhší čas elektronické študijnémateriály rôznych typov na rôzne účely, podľa vlastnej metodiky, schopností a
 možností. Ale to nemožno považovať za správny prístup systémového riešenia.
 Poznámka redakcie: V nasledujúcom čísle časopisuprinesieme pokračovanie tohto článku.
 |