| 
                Aktivity občanov v oblasti sociálnej, vzdelávacej, kultúrnej, prípadne aj v niektorých ďalších, čoraz viaczohrávajú dôležitú úlohu v rozvoji miest a obcí. Tieto aktivity rámcované formou organizácie tretieho sektora už
 nie sú len súkromnou relaxačnou alebo dobrovoľníckou záležitosťou členov uvedených organizácií, ale sú významným
 faktorom, s ktorým ráta vláda a samosprávne orgány pri riešení mnohých celospoločenských problémov. Preto je
 vítané, keď “kamenné” inštitúcie so zameraním blízkym činnosti tretieho sektora sa iniciatívne zapájajú do
 uvedeného procesu.
 
                Autorka príspevku má osobné skúsenosti s riadením organizácií tretieho sektora. Vedie občianske združenieKonzultačné a informačné centrum EDUKOS (ďalej len EDUKOS) a riadila kanceláriu Kanadského urbanistického inštitútu
 (ďalej len CUI) v Dolnom Kubíne. S uvedenými subjektmi spolupracovala a spolupracuje Oravská knižnica Antona
 Habovštiaka v Dolnom Kubíne. Na základe týchto skúseností by chcela autorka urobiť niekoľko zovšeobecnení, ktoré by
 mohli inšpirovať aj iné verejné knižnice.
 
                Pre lepšie pochopenie súvislosti by bolo dobre čitateľovi tieto organizácie priblížiť. Občianske združenieEDUKOS si kladie za cieľ zlepšiť kvalitu života obyvateľstva, predovšetkým preventívnou činnosťou proti
 sociálnopatologickým javom, a to vzdelávaním, výmenami skúseností, prácou v diskusných kluboch, tréningami,
 konzultáciami v oblasti sociálnoprávnej legislatívy a spoluprácou s inými obdobnými subjektmi. Ako formu realizácie
 týchto cieľov uplatňuje vzdelávaciu, osvetovú, poradenskú a publikačnú činnosť. Poskytuje konzultácie a pomoc
 jednotlivcovi či skupine pri riešení životných problémov, pričom vychádza zo sociálnoprávnej legislatívy.
 
                EDUKOS úspešne vypracoval viaceré projekty zamerané na skvalitnenie života občanov nielen v regióne Orava.Medzi nimi bol aj Projekt integrovaného informačného systému Oravy prostredníctvom internetu a virtuálnej
 kancelárie. (CUI významne podporil jeho prípravu a poskytol svoju autoritu na vytvorenie väzieb medzi jednotlivými
 realizujúcimi subjektmi.) V súvislosti s tým knižnica ako jeden z realizačných partnerov dostala mikrovlnné
 pripojenie na internet a na desať mesiacov predplatené jeho používanie za finančné prostriedky získané z grantu.
 Bol to výrazný medzník vo vývoji knižnice ako regionálnej informačnej inštitúcie. V rámci uvedeného projektu bolo
 úlohou knižnice poskytovať do systému informácie zo svojich fondov a informačných zdrojov, čím napĺňala poslanie
 vymedzené zriaďovacou listinou. Knižnica na základe účasti na realizácii projektu sa zasa dostávala k informáciám
 potrebným na budovanie jej fondu regionálnych dokumentov a zväčšovala tak svoj informačný potenciál. Za to bolo
 povinnosťou knižnice pomáhať pri vyplňovaní a dopĺňaní údajov o obciach Oravy na internetovej stránke. Údaje sa
 prenášali z písomných formulárov, ktoré obecné úrady dodávali do informačného systému umiestneného na internete.
 Okrem toho poskytovala inštruktáž pracovníkom obecných úradov k vyplňovaniu formulárov a k vyhľadávaniu príslušných
 informácií na internete.
 
                EDUKOS poskytol taktiež informácie pracovníkom knižnice formou inštruktáže o tvorbe, predkladaní a manažovaníprojektov ako prostriedku rozširovania aktivít a získavania doplnkových zdrojov financovania na skvalitnenie svojej
 činnosti. To knižnicu inšpirovalo a začala predkladať svoje samostatné projekty, ktoré súviseli napríklad s
 motiváciou najmladšej generácie k čítaniu a záujmu o literatúru či nadväzovaním cezhraničnej a nadnárodnej
 spolupráce.
 
                Na pôde knižnice EDUKOS zrealizoval v jeseni 2004 rekvalifikačné kurzy pre nezamestnaných. Bolo to robené scieľom, aby mohli účastníci kurzov získavať zdroje informácií priamo v priestoroch knižnice, a pracovníci knižnice
 ponúkali účastníkom kurzov informácie, ako sa dopracovať k cieľu.
 
                V súčasnosti EDUKOS ráta s pomocou knižnice pri realizácii projektov zameraných na prevenciu kriminalitymládeže v regióne a pri aplikácii novoschváleného Trestného zákona a Trestného poriadku do života.
 
                V rámci svojich projektov EDUKOS pracuje s mladými delikventmi, ktorí mnohokrát priestupky či trestné činypáchajú v dôsledku nudy a neefektívne využívaného voľného času. Prostredníctvom motivačných kurzov chcú spoločne
 ukázať tejto skupine mladých ľudí, že voľný čas sa dá tráviť aj iným spôsobom. Projekty sú založené jednak na
 filozofii vzorov starších mladším, v tomto prípade cez pozitívne pôsobenie mládeže na deti. Ide o projekty čítania
 rozprávok pre najmladších svojimi staršími vzormi v atraktívnom prostredí a v zaujímavom čase. Tiež chcú
 zainteresovať túto cieľovú skupinu na pravidelnom sledovaní informácií aktuálnych pre svoj život, a to
 prostredníctvom internetu a aktuálnej literatúry, ktoré sú dostupné cez služby knižníc.
 
                Nový Trestný zákon a Trestný poriadok, ktoré boli schválené len nedávno a ešte nenadobudli účinnosť, obsahujúuž aj nové, tzv. alternatívne tresty, ktoré v mnohých krajinách sú, napr. aj v susednom Česku, bežné. Ide o to, že
 odsúdený za určitých podmienok by nemusel ísť do väzenia, ale mohol by si trest odpykať alternatívnou formou,
 napríklad povinnou prácou či domácim väzením. Problém je však v tom, že naša spoločnosť nie je zatiaľ na takúto
 formu trestov pripravená. Treba pripraviť prostredie, verejnosť, ktorá tento proces vníma a reaguje naň. Trest
 povinných prác (ďalej len PP) má riešiť konflikt so zákonom v prirodzenom prostredí a dať príležitosť páchateľovi
 odčiniť zlo dobrom. Dostane možnosť odpracovať si súdom uložený počet hodín osobne, bezplatne, vo svojom voľnom
 čase. Práca má byť v prospech obcí, štátnych alebo iných verejnoprospešných inštitúcií. Trest PP vyžaduje ochotu a
 schopnosť odsúdeného “investovať” do svojho potrestania voľný čas a svojou prácou pomôcť spoločnosti, ktorej normy
 porušil. Zmyslom trestu PP je umožniť odsúdenému zamyslieť sa nad následkami svojho konania, pochopiť, aký má
 konflikt so zákonom dosah na neho samého a jeho rodinu či okolie, a v optimálnom prípade zažiť pocit užitočnosti a
 zmysluplnosti. Trest PP výchovne pôsobí nielen na páchateľa, ale i na spoločnosť. Verejnosť bude tak mať
 príležitosť vnímať tento trest ako snahu páchateľa skutok odčiniť a vidieť hmatateľné výsledky jeho práce. V
 porovnaní s trestom odňatia slobody, keď jeden deň vo väznici stojí niekedy bezmála 1 000 Sk, výkon trestu PP
 nezaťažuje verejný rozpočet. Naopak, výkon trestu PP spoločnosti prináša pozitívne hodnoty a vytvára príležitosť,
 ako podporiť verejnoprospešné aktivity. Ďalším prínosom je, že odsúdený zostáva vo svojom prirodzenom prostredí a
 môže naďalej plniť svoje záväzky a občianske povinnosti.
 
                Knižnica sa nám zdá vhodná na uskutočnenie tohto zámeru, pretože svojou podstatou je to prostredie, ktoréčloveka kultivuje.
 
                O mimovládnej organizácii CUI treba zdôrazniť, že je to nezisková organizácia pôsobiaca v medzinárodnommeradle a je jednou z kanadských inštitúcií pôsobiacich v oblasti rozvoja manažmentu sídel a územných samospráv.
 CUI vznikol v roku 1990. Centrum má v kanadskom Toronte. Miestne kancelárie pre administráciu projektov boli
 rozmiestnené v Kanade, v strednej a východnej Európe, v Karibiku, Latinskej Amerike a juhovýchodnej Ázii. Má
 skúsenosti s prípravou, realizáciou, monitoringom a hodnotením programov kapacitného rozvoja územných
 samospráv.
 
                Na Slovensku sa zapájal do decentralizačného procesu od počiatku reformy v roku 1997. Úzko spolupracoval sľuďmi aktívnymi v procese reformy na Slovensku a zároveň s miestnymi samosprávami a regiónmi, ktoré preberali nové
 kompetencie. Špeciálne sa zameriaval na reformu v regióne Orava a okrese Nové Zámky, kde mal aj svoje kancelárie.
 Vytváral podmienky pre predstaviteľov samospráv, štátnej správy a iných sektorov na spracovanie strategickej vízie
 rozvoja regiónu a na ňu nadväzujúce príslušné realizačné plány.
 
                Najviac priestoru pre súčinnosť s organizáciami tretieho sektora dostala knižnica v rámci spolupráce s CUI,ktorého činnosť po úspešnom splnení svojho vytýčeného programu na Slovensku skončila v roku 2004. Riaditeľ knižnice
 bol prizvaný za člena komisie pre ľudské zdroje CUI. Práca v komisii pre neho okrem zaujímavých informácií
 priniesla knižnici nové kontakty. Na jej zasadnutiach sa schádzali ľudia, ktorí mali dôležité postavenie a
 kompetencie na svojom pracovisku (boli to školy, úrady, súkromné firmy, občianske združenia) a kontakt s nimi
 rozširoval možnosti knižnice pri realizovaní jej základných úloh. To sa následne viackrát v praxi (podľa vyjadrenia
 riaditeľa knižnice) skutočne aj potvrdilo.
 
                CUI organizoval konferencie s účasťou subjektov, ktoré pôsobia v oblasti regionálneho rozvoja. Riaditeľknižnice mal možnosť na nich vystúpiť a prezentovať účasť svojej organizácie na tomto procese, čím sa posilňovala
 prestíž knižnice v očiach odbornej verejnosti, a keďže tieto podujatia mali značnú publicitu, tak aj v očiach
 širokej verejnosti. Konferencie a workshopy boli zároveň priestorom na získavanie ďalších kontaktov užitočných pre
 knižnicu.
 
                CUI poskytoval knižnici priestor na pôsobenie na obecnú samosprávu. Riaditeľ popri CUI dostával možnosťvystupovať na poradách starostov, ktoré organizovali oravské regionálne organizácie ZMOS-u. Tieto prezentácie boli
 užitočné pri plnení regionálnej funkcie knižnice a budovaní fondu regionálnych dokumentov. Regionálne dokumenty,
 ktoré sa dostávali na CUI, väčšinou CUI daroval Oravskej knižnici. Často išlo o materiály, ktoré by knižnica len
 ťažko zaregistrovala a ešte ťažšie sa k nim dostala.
 
                S odstupom času sa dá objektívne povedať, že hlavný prínos CUI pre región spočíval v tom, že upozornil namiestne problémy a viedol kompetentných k tomu, aby o nich medzi sebou hovorili. Uskutočňoval systematické
 operatívne stretnutia pracovných skupín, ale aj veľké reprezentatívne podujatia, ktorými informoval širokú
 verejnosť o problémoch a možnostiach ich riešenia. Získal si pozornosť verejnosti a podporu kompetentných subjektov
 v regióne. Univerzálne zameranie Oravskej knižnice ju predurčovalo byť zaujímavým partnerom pre CUI pri
 presadzovaní rozvojových tendencií regiónu Orava. Knižnica sa pri tom snažila nielen poskytovať svoj informačný
 potenciál (ako to má nakoniec zakotvené v zriaďovacej listine), ale sa aj účinne propagovať pred verejnosťou.
 Oravská knižnica bola zainteresovaná do tvorby vízií rozvoja regiónu a významnou mierou prispela k vytvoreniu
 Strategického plánu rozvoja regiónu Orava do roku 2015, ktorý bol schválený radou Oravy v roku 2003.
 
                Celkove by sa teda dalo konštatovať, že knižnice zohrávali nielen v minulosti významné miesto v životekomunít a regiónov, ale môžu ho zohrávať aj v súčasnosti a budúcnosti. Záleží však na nás, ako dokážeme
 spolupracovať a zainteresovávať nielen tie subjekty, ktorým tieto povinnosti vyplývajú zo svojich štatútov či iných
 dokumentov, ale aj tie, ktoré majú prirodzený záujem na rozvoji svojho regiónu a chcú postupovať spoločne, o
 svojich cieľoch a víziách sa vzájomne informovať, spoločne pripravovať zmysluplné projekty, a tak spríjemňovať a
 skvalitňovať život občanov vo svojom okolí.
 |